תנובה תפסיק להפיץ עופות לחברה-הבת

בעקבות רפורמה בהפצת מזון מצונן של משרד הבריאות, נדרשה תנובה לשנות את ההסכמים עם שותפתה בחברה הבת א-ת, אך שתי החברות לא הגיעו להבנות

אייל מליס / צלם: תמר מצפי
אייל מליס / צלם: תמר מצפי

תנובה, ספקית המזון הגדולה בישראל בניהולו של אייל מליס, מפסיקה לספק שירותי הפצת עופות טריים לחברה-הבת שלה א-ת בהיקף של עשרות אלפי טון בשנה - כך נודע ל"גלובס". עבור תנובה מדובר באובדן הכנסה של כ-30 מיליון שקל בשנה. עד היום נהנתה תנובה מאחוזים מהמכירות עבור הפצה בהיקף זה, ואולם הרווחיות בתחום אינה ברורה, מאחר שהוא עובר תהפוכות שמגדילות את ההוצאות ומשנות את המודל העסקי.

א-ת היא חברה לייצור פטם והודים בבעלות משותפת של תנובה (50%) ואמבר (50%), ועד היום ההסכם בין השתיים היה כי תנובה מספקת את שירותי ההפצה לחברה, ואילו אמבר מוכרת תערובת מזון לעופות לחברה המשותפת.

קבוצת א-ת נחשבת ל"אינטגרציה" - מבנה עסקי שכולל את כל שלבי שרשרת הייצור, החל מיבוא המזון, מכוני תערובת, מערך הרבייה, ההדגרה וגידול הפטם לבשר, ועד לסחר - מכירת אפרוחים ומכירת תוצרת המשחטות לשיווק לצרכני הקצה. לקבוצה מחזור שנתי של כ-1.4 מיליארד שקל, והיא מעסיקה מעל 1,700 עובדים.

תחום הפצת הפטם, שתנובה מספקת את השירותים בו לא-ת, חווה תהפוכות שמשפיעות במישרין על הרווחיות הגלומה בו. לאחרונה משרד הבריאות הכניס לתוקף שורה של הנחיות בתחום ההפצה, שבמסגרתן מוצרים שנחשבים חומרי גלם ומוצרים מוכנים לאכילה, מצוננים, לא יכולים יותר להיות מובלים באותה משאית.

המשמעות: נוצר סטנדרט חדש שדרש מתנובה להפריד את העופות הטריים מהמוצרים המצוננים, מה שהפך את המערך ללא יעיל עבורה, כיוון שהוא לא משתלב עם שאר המוצרים שלה. במקרה שתנובה הייתה רוצה להמשיך בפעילות ההפצה, היא כנראה הייתה נאלצת להגדיל את מערך ההפצה שלה בעשרות אחוזים, כך שבהינתן העלויות והתקנות החדשות - הפעילות לא הייתה מספיק רווחית.

בצל שינויים אלה תנובה ושותפתה בא-ת ניסו לאחרונה להגיע להבנות בדבר מודל תשלום חדש לתנובה עבור ההפצה. ככל הידוע, הצדדים לא הצליחו להגיע להבנות בעניין. עבור תנובה, הסתפקות בתשלום הנוכחי אינה מספקת לאור השינויים שהורה עליהם משרד הבריאות. בא-ת צפויים למצוא פתרון חלופי להפצה באמצעות קבלני משנה.

בכל אופן, כיום תנובה מחזיקה במערך חלב שבו כ-400 קווי הפצה, לצד כ-150 קווי הפצה נוספים שכוללים את יתר הפעילות שלה: מוצרי טירת צבי, סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף, מוצרי הדגים וכאמור את הפטם של א-ת ושל עוף הגליל. בעקבות המהלך תצמצם תנובה את מספר קווי ההפצה שלה, ותפחית ממנו כ-30-40 קווים.

לפי נתוני המועצה לענף הלול, המכירות בענף מוערכות ב-5.3 מיליארד שקל בשנה, ומתוכן מכירות בשר פטם מסתכמות בקרוב ל-3 מיליארד שקל, עם ייצור של כ-480 אלף טון בשנה. הפעילות של א-ת כאמור מגיעה לעשרות אלפי טונות בשנה.

בנוגע לשאלה מה יעלה בגורלם של העובדים המועסקים בקווים שייסגרו, בסביבת תנובה הבהירו כי יעשה כל מאמץ לקלוט את העובדים הללו בחברה, וכי בשלב זה צפויה החברה לקלוט את מרבית העובדים הללו בפעילויות קיימות שלה.

תנובה היא כאמור ספקית המזון הגדולה בישראל, וצעד זה עשוי להשפיע על מעמדה מול רשתות המזון, שכיום מתבססות על הפצת העופות שלה בתדירות יומיומית: מערכת הפצת פטם טרי מחייבת הגעה בכל יום לכל חנות. האסטרטגיה עליה הצהירה תנובה כללה ייעול של מערכי ההפצה שלה. כך, לפני כחצי שנה עשתה תנובה הרחיבה את פעילות ההפצה שלה בקווי הפצת החלב, כשצירפה אליהם את הפצת מוצרי חברת המיצים פריניב.

במקביל, תנובה הכריזה על אסטרטגיה שמטרתה לצמצם פעילויות לא רווחיות או הפסדיות עבור החברה. כך או כך, תנובה חוותה 3 שנים מאתגרות מאז שבשנת 2015 מכרו קרן אייפקס ומבטח שמיר את השליטה בה לידי קונצרן ברייט פוד הסיני. עם זאת, בתקופה האחרונה הצליחה החברה לבלום את השחיקה בנתחי השוק תוך שהמכירות הכספיות של הקבוצה צמחו.

בשנים האחרונות נאלצה תנובה להתמודד עם אתגרים לא פשוטים עבורה בתחום הרגולציה שהשפיעו על פעילותה: פתיחת מכסות יבוא של גבינה צהובה ובשר. בנוסף, תנובה מתמודדת עם פיקוח של המדינה גם על מחיר המטרה של החלב הגולמי שעלה לאחרונה, כשבמקביל מחירם של המוצרים המפוקחים לא השתנה.

אתגרים אלה, לצד התפתחות התחרות באמצעות מותגים פרטיים ומתחרותיה בשוק החלב, פגעו בנתחי השוק של תנובה ובהיקפי המכירות שלה. ועל אף כל אלה, ב-2017 הצליחה תנובה לבלום את הירידה במכירות שלה בשוק המבורקד שהסתכמו בכ-5.7 מיליארד שקל (לפי נתוני סטורנקסט) ולהציג צמיחה של 130 מיליון שקל בשנה.

רק לפני כחודש הודיעה תנובה כי ברייט דיירי, תשלובת החלב של ברייט פוד, ממנה את חיים גבריאלי לתפקיד יו"ר תנובה לאחר כהונה של 8 חודשים כדירקטור וכסגן יו"ר תנובה. בתפקידו הבולט הקודם היה גבריאלי מנכ"ל קונצרן אי.די.בי (קודם לקריסתו הפיננסית וגם לאחריה). באמצעות המינוי הזה, קיוו בתנובה כי בעל בית ישראלי, שמכיר את הרגולציה ואת השוק המקומי, ישפר את ההתמודדות שלה עם האתגרים הללו.

המבנה של תנובה וא-ת

1. אובדן הכנסה לתנובה מביטול הפצת העופות - כ-30 מיליון שקל

2. קבוצת א-ת (חברת בת של תנובה)

■ מחזור שנתי - כ-1.4 מיליארד

■עובדים - מעל 1,700 

3. מערך ההפצה של תנובה

■ כיום: כ-550 קווי הפצה

■ הצמצום הצפוי: ביטול 30-40 קווי הפצה