ברוסאריו ממליצים על רשתות המזון: "המגמה החיובית תמשיך"

חברת הייעוץ והמחקר מעניקה לשופרסל, לויקטורי ולטיב טעם מחירי יעד הגבוהים ב-20%-26% משוויין הנוכחי, ואילו האפסייד במניית רמי לוי מוגבל יותר ועומד על כ-5%

מחלקת הקצבייה באחת מרשתות השיווק / צילום: תמר מצפי
מחלקת הקצבייה באחת מרשתות השיווק / צילום: תמר מצפי

תשואות החסר שמציגות מניות רשתות קמעונאות המזון בחודשים האחרונים, לצד התוצאות הכספיות החיוביות שהציגו באחרונה לסיכומה של 2017, מייצרות הזדמנויות משמעותיות במרבית מניות הענף - כך טוענת חברת הייעוץ והמחקר רוסאריו.

לאחר שקריסתה של מגה ב-2016 שינתה את מאזן הכוחות בענף וסייעה להתמתנות התחרות בין השחקניות הבולטות, ברוסאריו מציינים כי השנה החולפת "התאפיינה בעליית מחירים מתונה ובשיפור הרווחיות. במהלך השנה רשתות השיווק התמקדו בחיפוש דרכים להגברת הצמיחה ולשיפור רווחיותן, בין היתר על-ידי התייעלות וכניסה לתחומי פעילות חדשים". במבט קדימה מעריכים ברוסאריו, כי "אין סיבה לשינוי במגמה זו בטווח הנראה לעין".

ברוסאריו מוסיפים, כי "הודות לשיפור בתנאי הסחר, וחרף התחרות בזירת הדיסקאונט, הציגו מרבית הרשתות רווחיות תפעולית יציבה, וחלקן אף הצליחו לשפרה, למרות העלייה בשכר המינימום, בהוצאות החשמל, בהוצאות הארנונה ובהוצאות תפעוליות נוספות".

עוד מציינים שם, כי "ענף קמעונאות המזון מאופיין ברווחיות נמוכה, אשר מושפעת בעיקרה מהיקפי הפדיון, מתנאי הסחר ומתנאי התחרות", אולם מוסיפים, כי "בעקבות קריסתה של 'מגה' זכו הרשתות לשיפור הרווחיות בזכות השיפור בכל הפרמטרים".

מבחינת ביצועי המניות של הרשתות - שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, וטיב טעם - אחרי שנתיים של עליות נאות שרשמו מרביתן, הרי שמאז תחילתה של 2018 הן סובלות מחולשה, שהתגברה מאז פרסום הדוחות השנתיים, במהלך חודש מארס.

שופרסל עדיין "אלטרנטיבה עדיפה"

האנליסטית לילך גראוס מעניקה לשלוש מבין הארבע - שופרסל, ויקטורי, וטיב טעם - מחירי יעד הגבוהים ב-20%-26% משוויין הנוכחי, ואילו האפסייד שמזהים שם במניית רמי לוי מוגבל יותר, ועומד על כ-5%.

בעניינה של שופרסל , שאחרי שמנייתה הכפילה את ערכה בשנים 2016-2018 (ונכנסה בשל כך למדד ת"א 35), ומתחילת השנה נחלשה בכ-6%, ברוסאריו ממשיכים לראות בה "אלטרנטיבה עדיפה", הן בזכות "המהלכים האסטרטגיים שהובילה, ושהציבו אותה במקום נוח ומבוסס", והן "בזכות תשואת הדיבידנד שלה, הגבוהה בענף".

גראוס מציינת כי ב-2017 קידמה הרשת שבשליטת דסק"ש מקבוצת אי.די.בי כמה מהלכים שיתמכו בהאצת הצמיחה העתידית שלה, בהם רכישת רשת הדראגסטורים ניו-פארם, פרידה מלאומי קארד והתקשרות עם כאל במקומה, פיתוח האונליין והרחבת מכירות המותג הפרטי, וכי כעת "חובת ההוכחה על החברה, על-מנת שבהמשך מהלכים אלה יתרמו לשורת הרווח". 

מניית ויקטורי , שנשחקה בכ-9% מתחילת השנה, מסומנת על-ידי גראוס כבעלת פוטנציאל האפסייד הגבוה ביותר בין המתחרות, של 26%, והערכתה היא כי ויקטורי "תמשיך לצמוח בשורת ההכנסות, ותגדיל את שיעורי הרווחיות הגולמית שלה על פני השנים הקרובות. זאת כתוצאה משיפור תנאי הסחר מול הספקים מחד, והעלאת מחירים מתונה מאידך, שמתאפשרת בתנאי השוק הנוכחיים".

"כמו כן", הוסיפה גראוס בעניין הרשת שבשליטת משפחת רביד, "הרשת מתמקדת בשיפור התפעולי, ולהערכתנו מגמה זו תמשיך גם בשנים הבאות. בכל מקרה אנו מעריכים כי קיים אפסייד מהותי מול רמות המחירים שבהן נמצאת החברה כיום".

למניית טיב טעם , שבשליטת חגי שלום, העניקו ברוסאריו מחיר יעד הגבוה בכ-24% משוויה הנוכחי, אחרי עלייה של כ-2%-3% שהיא מציגה מתחילת השנה, וגראוס מעריכה לגביה כי היא "תמשיך 'לקצור פירות' גם ב-2018, ומניחים שעקב השיפור בתוצאות טיב טעם, המניה תחזור להיות אטרקטיבית, בוודאי שברמות המחירים הנוכחיות שלה".

טיב טעם הציגה ב-2017 רווח נקי של 21 מיליון שקל, אחרי הפסד כבד של 34 מיליון שקל ב-2016, שנרשם בעיקר בעקבות אימוץ תוכנית אסטרטגית חדשה וקליטת סניפי רשת עדן טבע מרקט, שהיו בידי מגה.

בעניינה של הרשת הנושאת אם שם בעל השליטה בה, רמי לוי, ברוסאריו "ממתינים לראות כיצד יבשילו תוכניותיו להיכנס לערים, בין היתר על-ידי רכישת הפלטפורמות 'קופיקס' ו'גוד פארם'".

עוד בעניין הזהירות שנוקטים ברוסאריו לגבי מניית רמי לוי  מוסיפה גראוס, כי "חוסר הוודאות הרגולטורי העולה מן הדוחות ונוגע לענייני מערך הכספים והביקורת הפנימית מייצר אי-ודאות שלא ניתן להתעלם ממנה. החלפת רואה חשבון והגברת מערך הביקורת עלולות לגרור אחריהן תיקון של מספרי אמידה היסטוריים".