מיני-מבחן: מרצדס E63S AMG - מפלצת בטוקסידו

עם תג מחיר התחלתי של 1.1 מיליון שקל ו-600 כ"ס - מרצדס מציעה אלטרנטיבה לנישת מכוניות העל שפוקדות את ישראל לאחרונה • למתעניינים: מומלץ לשכור מבעוד מועד שירותיו של עו"ד מומחה לדיני תעבורה, מחשש לאיבוד הרישיון

אחת מהשפעות הלוואי המעניינות של הרשתות החברתיות על שוק הרכב הישראלי היא התפתחות נישה קטנה, אבל דינמית, של מגה-מכוניות. הפילוסופיה מאחוריה היא "לי יש יותר" והיא מונעת במידה רבה על ידי פוסטים, תמונות ושיתופים, שמתמקדים במכוניות ייחודיות, מוחצנות ומוקצנות, שעולות על כבישי ישראל.

כצפוי, רף הגירוי בפלח הזה נוסק במהירות. אם לפני שנה-שנתיים די היה בפורשה, פרארי וכו' כדי ליצור סנסציה ברשת, כיום כבר נוסעות על כבישי ישראל לא מעט מכוניות למבורגיני, אסטון, בנטלי ושלל מפלצות ייחודיות ומשופרות מכל העולם, שמחירן חוצה את ה-2 מיליון שקל.

מרצדס E63S AMG בהחלט ראויה למקום של כבוד בנישה הזו. עם 612 כ"ס מפס הייצור היא ניצבת בצמרת של מכוניות הסאלון החזקות ביותר בישראל, מיד לאחר קאדילק CTS-V. היא גם מכונית הסאלון-סדאן הסדרתית המהירה ביותר על כבישי הארץ עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.4 שניות ומהירות מרבית פוטנציאלית של 307 קמ"ש. אבל היא לא תוכננה עבור שוחרי ה"תסתכלו עליי" וספק אם היא תזכה אתכם במבט שני מהפפראצי. אין לה ספוילר אחורי אימתני או כנפיים מנופחות ולמעט כמה אלמנטים, שגלויים למביני דבר - גלגלים מיוחדים עם בוכנות בלימה צבעוניות ומצננים בפגוש הקדמי - היא נראית מכובדת בדיוק כמו ה-E קלאס של הדוד (העשיר).

גם תא הנוסעים נראה כמו בכל E קלאס מאובזרת היטב. יש מושבי ספורט עם ריפוד מהודר, שניתנים לכוונון מלא לטעמו של הנהג ומקבעים היטב את הגוף בפניות. יש דיפונים מסיבי פחמן שמוספים אופי לעמדת הפיקוד האולטרה-טכנולוגית שבמרכזה מסכי ענק. פרט לכך זו מכונית סאלון מרווחת ושימושית למשפחות עם איכות ייצור מרהיבה.

על מתג ההתנעה לחצנו בחרדת קודש. לא בכל יום יוצא לנו לנהוג במכונית עם ביצועים בליגה של 911 טורבו, פרארי ושות' - כזו שיכולה להוסיף 10 נקודות חובה לרישיון הנהיגה כבר בהילוך השני, מבין תשעה. אבל אל דאגה. מהנדסי מרצדס חשבו גם על נהיגה שגרתית ויומיומית, ומי שיבחר במצב התכנות המתון ביותר, יגלה שרוב הזמן מפעיל המנוע רק ארבעה צילינדרים מתוך השמונה.

הטורבו מזרים את הכוח במתינות בשיוט עירוני, המפלט משחרר צליל הגיוני יחסית, ומתלי האוויר אמנם נוקשים אבל משככים את המהמורות הישראליות לא רע בהתחשב בעובדה שהרכב נע על צמיגים בחתך קיצוני (35 מלפנים, 30 מאחור) שתוכננו ל-300 קמ"ש. כמובן שאת כל זה אפשר לקבל גם במונית E קלאס דיזל. לא בשביל זה משלמים קצת יותר ממיליון שקל. העברת בורר התכנות לאחד ממצבי התכנות הספורטיביים או אפילו לחיצה יותר נמרצת על הדוושה הימנית, צובעת את לוח המחוונים באדום ומשחררת את הנמר מהכלוב הדיגיטלי.

מנוע ה-V8 טווין טורבו החדש בנפח 4 ליטר פותח על מסלולי המרוצים של ליגת ה-DTM האירופאית - וכך הוא גם מרגיש. הוא מייצר בעיטת כוח אדירה כבר ב-1,500 סל"ד ומעלה אבל אין לו בעיה גם להעפיל לקו האדום מעל 7,000 סל"ד. הוא מיילל בצליל שגורם לשערות שעל העורף לסמור - זכר לאינסטינקטים קדומים מעידן המערות שבו היינו הניצודים ולא הציידים; והוא דורש מהנהג חדות, דריכות ומודעות למד המהירות ולעצמים בסביבה, שמתקרבים במהירות מבהילה.

המנוע המרתק הוא רק חלק מהסיפור. ה-E63S משלבת שליטה אלקטרונית מלאה בשלדה ובהנעה הכפולה עם "התנהגות לפי דרישה". מיומנות הנהיגה שלך בינונית? אתה עדיין יכול להיות המהיר ביותר על הכביש הודות למצב ההנעה הכפולה שמספק בטיחות ואחיזה אבסולוטיות. יש לך רישיון מרוצים בכיס ומסלול תחרותי מעבר לפינה? כמה לחיצות מעוררות תפריטים נסתרים, שמנתקים כליל את ההנעה הקדמית, מכניסים את המכונית למצב "דריפט" והופכים את מכונית היוקרה המהודרת והמפנקת ל"רייסר" מפלצתי עם 612 כ"ס בגלגלים האחוריים, שיעיף אותך מהאספלט בלי היסוס, אם רק תאפשר לו.

קצת מוזר לדבר על מחיר של כ-1.1 מיליון בתור מחיר מציאה (למי שיש), אבל כאשר משווים את המחירים של לא מעט מכוניות אקזוטיות באותה ליגת ביצועים, מגלים שה-E63S מאפשרת להישאר עם כמה מאות אלפי שקלים עודף בכיס, ועם קצת מזל גם עם רישיון הנהיגה.