מי חטפה את הקנס הגבוה ביותר שהטילה הרשות להגנת הצרכן?

חברת לירף, העוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים, ביניהם קשישים, נקנסה בסכום של מעל 10 מיליון שקל • "חומרי החקירה חשפו מקרים קשים מאוד של ניצול הצרכנים שברובם קשישים"

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן וראש אגף חקירות ומודיעין / צילום: שאולי לנדנר
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן וראש אגף חקירות ומודיעין / צילום: שאולי לנדנר

יותר מ-10 מיליון: הקנס הגבוה ביותר שהטילה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן על עוסק הושת על חברת לירף, העוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים, ביניהם קשישים - תופעה מוכרת שמתרחשת שנים על גבי שנים ונדמה שבאין-מפריע.

הבוקר (ד') הודיעה הרשות להגנת הצרכן על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך 10,394,000 שקל על חברת לירף - בי.אל.פי (ישראל) בע"מ, שנקטה בתהליך השיווק והמכירה פעולות של הטעיה והשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים, ביניהם קשישים. כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה, רפי פרידמן.

מדובר בעיצום הכספי הגבוה ביותר שהטילה הרשות על עוסק. גובה העיצום מדגיש את חומרת ההפרות שנעשו על-ידי החברה. לחברה אין הפרות קודמות, ולכן העיצום הכספי יופחת ב 20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן.

יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על-פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו, וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות רבות שהתקבלו מצרכנים. מהחקירה עולה כי חברת לירף פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג) על-מנת לבצע עסקאות מכר מרחוק, ובנוסף הפעילה שני אתרי אינטרנט (www.liraf.co.il, www.majnoon.co.il) בהם הציעה לצרכנים הצעות לקניית מוצרים שונים, כגון תכשיטים, בשמים, איפור, מכשירי חשמל ועוד.

שיחות המכירה התבצעו תוך יצירת רושם כי הצרכנים זכו בפרס או בהטבה מסוימת, והצרכנים הוטעו לחשוב כי מדובר במתנה, במימוש נקודות של חברת אשראי או בפרס לרגל מאורע כלשהו. לעתים נטען כי יש לממש את ההטבה באופן מיידי ובתשלום דמי משלוח בלבד. כל אלה, טענו הנציגים, מקנים לצרכן את הזכות לרכוש לכאורה מוצרים יקרי-ערך בהנחות משמעותיות.

במקרים שונים הצרכנים הוטעו לחשוב כי נציגת חברת לירף היא נציגת חברת האשראי שלהם או פועלת מטעמה. הנציגים טענו כי לצורך מימוש הנקודות על הלקוח למסור את מספר כרטיס האשראי שברשותו, שפרטיו נמצאים בידי החברה, תוך אמירות כגון: "זה המתחיל בספרות 4580", (הימור מכוון, משום שכל כרטיסי האשראי של חברת ויזה מתחילים בספרות הללו).

עוד נטען בפירוט הקנס של הרשות כי נציגי החברה טשטשו בפני הצרכנים את מהותה של העסקה, הכרוכה לרוב בתשלום אלפי שקלים. במקרים רבים מסרו הנציגים מידע מטעה מתוך מטרה להתקשר בעסקה עם הצרכנים, רובם קשישים.

כך, נציגי החברה טענו כי שכנים הגרים בסמיכות אל הצרכן ביצעו עסקה דומה, כי יום ההולדת של הנציג חל בדיוק ביום של הצרכן, כי שמם זהה לשם הצרכן וכו'.

במקרים בהם הצרכנים סירבו לביצוע עסקה, פנו אליהם הנציגים פעם אחר פעם, בהפרשים של ימים ספורים ואף דקות בודדות. ברובם המוחלט של המקרים, גם בקשות מפורשות של הצרכנים לחדול מהתקשרויות אלה לא נענו. ברובם המוחלט של המקרים החברה בחזרה להזדהות בשמות פיקטיביים דוגמת "לימיטה", "המוקד הארצי", "הבקרה"; ובמקרים מסוימים אף נמנעה מלהזדהות בשם החברה למרות בקשות מפורשות של הצרכנים.

באופן גורף, נציגי החברה לא מסרו לצרכנים טרם ביצוע העסקה את כל פרטי העסקה בשיווק מכר מרחוק כנדרש לפי החוק, לרבות: פירוט סכום החיוב החודשי, מספר תשלומים, שיעור הריבית, האחריות על הטובין ותנאי הביטול של העסקה. לאחר ביצוע העסקה נשלחה חשבונית אך לא פירטה את הנדרש ממנה במסמך גילוי על-פי החוק, ואף הטעתה את הצרכנים בתנאי הביטול שהחוק מקנה להם. 

"מכת מדינה" 

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי "מדובר בעיצום הכספי הגבוה ביותר שהרשות הטילה עד כה. הסכום הגבוה מדגיש את ההפרות הרבות שנעשו על-ידי חברת לירף. מדובר בפגיעה בהיקף רחב מאוד, מאות הפרות כלפי עשרות צרכנים. חומרי החקירה חשפו מקרים קשים מאוד של ניצול הצרכנים, שברובם קשישים. הרשות נחושה למצות את הדין עם כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, מסר כי "טלמרקטינג לעצמו הוא כלי שיווקי לגיטימי, אבל טלמרקטינג אגרסיבי ופוגעני בכלל, וכנגד אוכלוסיות פגיעות בפרט, הוא מכת מדינה, בישראל כמו במדינות רבות אחרות. כל יחידות הרשות תורמות למאבק להסדרת התחום - במודיעין, באכיפה, בהטלת העיצומים, בליווי המשפטי ובקידום תיקוני חקיקה, במחקר הכלכלי, במחקר ההשוואתי ובזירה התקשורתית. בטוחני שריכוז המאמץ הגדול בנושא מתחיל כבר לתת את אותותיו, וסופו ליצור שינוי דרסטי במציאות העגומה הזאת".