מסעותיו של סיידוף בארץ ישראל: הצליח בפעם הרביעית

כבר יותר משנתיים שאיש העסקים הישראלי-אמריקאי מחפש לבסס פעילות עסקית מרכזית בישראל, עכשיו הוא הצליח

נתי סיידוף  / צילום: אבי שאולי
נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי

כבר יותר משנתיים שאיש העסקים הישראלי-אמריקאי נתי סיידוף מחפש לבסס פעילות עסקית מרכזית בישראל. סיידוף, שעזב את ישראל לפני יותר מ-40 שנה לטובת רכישת השכלה בקליפורניה, החל את דרכו העסקית בענף היהלומים, בטרם פנה להשקעות בתחומי הנדל"ן. בין השאר הוא עסק גם ברכישת חברות נכס במצוקה (Distress Assets) בתקופות של משבר, ואת הרעיון הזה ניסה בתחילה לייבא לפעילותו בישראל.

אלא שסיידוף העדיף לרכוש כאן פלטפורמה קיימת בתחום הנדל"ן על פני איסוף נכסים בודדים, ולכן חיפש חברות המצויות במצוקה ומייחלות להזרמת מזומנים. הוא זיהה ככאלו את כלכלית ירושלים ואת אפריקה ישראל, וניסה להשתלט על שתיהן מתוך מטרה עתידית למזג את פעילותן לחברה אחת. אלא שניסיונו להשתלט על כלכלית ירושלים בדרך של הצעת רכש לבעלי המניות, לא צלח, ואת אפריקה ישראל הפסיד למוטי בן משה לאחר כשנה של משא ומתן מול מחזיקי האג"ח של החברה.

סיידוף, שחשב בתחילה כי יוכל לרכוש את אפריקה ישראל עם תספורת של 50% למחזיקי האג"ח, גילה בהמשך כי האווירה הציבורית בישראל אינה מאפשרת לגופים המוסדיים לוותר בקלות על חלק כה נכבד מהחוב כלפיהם. את המסקנה הזאת למד סיידוף על בשרו גם כאשר הציע שנה מאוחר יותר לרכוש מהבנקים את יורוקום עמוסת החובות.

החיפוש המתמיד של סיידוף אחרי פלטפורמה בישראל, הביא אותו אשתקד לנהל כאמור משא ומתן עם הבנקים על קבוצת התקשורת הקורסת יורוקום, שהחזיקה בפעילות קטנה יחסית בתחומי הנדל"ן. אלא שגם במקרה הזה הובילה האווירה הציבורית את חלק מהבנקים להקשיח עמדות מול סיידוף, כאשר במקביל נרשמה החמרה במצבה של אינטרנט זהב - דרכה שולטת יורוקום בנכס המרכזי שלה, בזק. סיידוף החליט לסגת וכעת נאלץ להתמודד בביהמ"ש מול יורוקום והבנקים על פיקדון של 50 מיליון שקל, אותו הפקיד לטובת הבטחת קיום העסקה.

אחרי הכישלונות הללו בחר סיידוף לוותר בינתיים על תפיסת מודל ההשתלטות על חברות במצוקה, לטובת חיפוש אחר חברות ובעלי שליטה בהן שנמצאים רק ב"חצי מצוקה", כלומר בקשיים. הרחבת מעגל זו הוסיפה לרשימת האפשרויות גם את שיכון ובינוי, שלבטח אינה נמצאת במצוקה, אבל הקשיים שחוותה בשנה האחרונה, יחד עם הרצון של בעלת השליטה בה למכור את החזקתה, היוו קרקע פוריה לקיום העסקה. סיידוף ניצל את המומנטום ורכש ב-1.1 מיליארד שקל נכס שהיה שווה כ-1.6 מיליארד שקל רק לפני שנה.

עבור נתי סיידוף, נצר למשפחת סיידוף האמידה שהקימה בשנת 1911 את מתחם המגורים בתי סיידוף ברחוב יפו בירושלים, מדובר על רכישת פלטפורמה מרכזית בישראל בתחומי הנדל"ן - בדיוק כפי שחיפש למן ההתחלה. לשיכון ובינוי פעילויות בתחומי התשתיות, ההנדסה, הבנייה למגורים והנכסים המניבים, והיא אף מעוניינת להרחיב מהותית את פעילותה בארה"ב, שם תוכל להסתייע בניסיונו של סיידוף ובקשריו עם המערכת הפיננסית המקומית. כך, שלרכישה זו הפוטנציאל הראשוני להפוך למוצלחת ביותר, הן לרוכש והן לחברה הנרכשת ולבעלי מניותיה מקרב הציבור.