ה"טלוויזיה" של אינסטגרם: ככה עושים וידאו באינטרנט ב-2018

האפליקציה הפופולרית מוציאה לדרך את פלטפורמת IGTV, שמאפשרת להציג סרטונים ארוכים • יש לה כל מה שצריך כדי להצליח: תזמון מעולה, ממשק נוח והבנה של עולם הווידאו כיום, בדגש על צילום לאורך • ליוטיוב יש סיבה לדאוג, שלא לדבר על סנאפצ'ט • פרשנות

IGTV - טלוויזיה באינסטגרם
IGTV - טלוויזיה באינסטגרם

יש את הפעמים שבהן אתה רואה משהו בפעם הראשונה ומרגיש בהבזק אחד שזה זה. אתה לא רק מבין איך משתמשים בו ומה טוב בו, אלא גם רוצה לגלות עוד ועוד. זאת הייתה החוויה הראשונית שלי עם IGTV, הפלטפורמה החדשה שאינסטגרם השיקה בסוף השבוע - כפיצ'ר בתוך האפליקציה (שימו לב לאייקון הטלוויזיה בראש המסך) וכיישום נפרד. IGTV מאפשרת לגולשים, לראשונה באינסטגרם, לשתף סרטונים ארוכים ולא רק קטעים קצרצרים.

בניגוד לסטוריז הפופולריים של אינסטגרם, הסרטונים ב-IGTV מאפשרים תגובות ולייקים, ולא נמחקים אחרי 24 שעות. אם אורכם של הסטוריז הוגבל ל-15 שניות, כעת המגבלה הפוכה - כל סרטון הוא בן 15 שניות עד שעה, כנראה במטרה לסנן את כל הניסיונות הכושלים והתוכן המטופש. זה עובד: לאורך סוף השבוע זפזפתי בהנאה בין הסרטונים של חבריי לתכנים פופולריים מרחבי אינסטגרם, שמוצגים בלשונית נפרדת. ציבור המשתמשים כבר התרגל לסטוריז, וזה בדיוק הזמן לתת לו עוד.

בדבר אחד הסטוריז ו-IGTV דומים: פורמט הצילום הוא מאונך, לא מאוזן. השמרנים יעקמו את האף, אבל אנחנו חיים בתקופה שבה יחס המסך הסלולרי נע לכיוון 16:9, 18:9 ואפילו יותר - כלומר צר ומאורך. וידאו מאוזן הופך קטן מדי, ואילו צילום מאונך תופס את כל המסך. בזכות העבודה שהמכשירים החדשים לא רק צרים וארוכים אלא גם גדולים יותר, נשאר מספיק מקום לממשק ניווט וניהול בחלק התחתון, תוך הימנעות משטחים שחורים ומבוזבזים.

גם האלמנט הגרפי הבולט ב-IGTV - השלג המוכר מהטלוויזיות של האלף הקודם - מעיד על חשיבה נכונה. קורץ קהלים. הוא קורץ גם לבני דור ה-X, שגדלו על טלוויזיות כאלה, וגם לדורות ה-Y וה-Z שהרטרו שלהם - קלטות, סקייטבורדים וכן הלאה - ממוקם בדיוק בתקופת הילדות של הוריהם. ככה עושים את זה.

שוב סנאפצ'ט מאחור

השימוש באייקון הטלוויזיה וההשקה של אפליקציה נפרדת מסמנים את המטרה של אינסטגרם: תחרות עם יוטיוב, שעד היום לא השכילה, כמו כל מוצרי גוגל לדורותיהם, להפוך באמת לרשת חברתית. יוטיוב מנסה כיום להתרחב לתוכן פרימיום, ולאיים מצדה על נטפליקס, וכעת פייסבוק רוצה לנגוס בה מלמטה.

ואם מבחינת יוטיוב IGTV זו מכה, מבחינת סנאפצ'ט הבעיה גדולה בהרבה. כבר תקופה ארוכה שההבטחה הגדולה לרשת חברתית שתיתן קונטרה לפייסבוק-אינסטגרם-ווטסאפ ממש לא מקיימת: פעם אחר פעם אינסטגרם מחקה את הפיצ'רים החדשניים שלה, עושה זאת טוב יותר, ומעבירה אליה אפילו את בני העשרה והעשרים - קהל היעד המרכזי של סנאפצ'ט. כעת זה קורה שוב.

הפיצ'ר המבטיח האחרון של סנאפצ'ט היה Discover, שכולל - ניחשתם נכון - קטעי וידאו ארוכים בפורמט אנכי ואפשרות לגלות סרטונים מכל העולם, ולא רק של חברים (לפי שעה הוא מוצע בפורמט מצומצם יחסית, כפלטפורמה לשיתופי-פעולה עם גופי מדיה). אלא שאם ב-IGTV הכול נותן תחושה נכונה ומדויקת, כשחוזרים לפיצ'ר המקורי מסנאפצ'ט מרגישים כאילו חזרנו 20 שנה אחורה, ולא בקטע טוב. סנאפצ'ט אולי בישלה את הגול, אבל אינסטגרם כבשה שער במספרת.

ומה הלאה? הפלטפורמה החדשה זועקת - אני כאן, ויש הרבה מקום להוסיף לי עוד ועוד חידושים. נותר רק לקוות שבין החידושים האלה פייסבוק תתחיל, כמו יוטיוב, לשלם סוף-סוף ליצרני התוכן שלה. נמאס לנו לעבוד בחינם.