מנכ"ל טמפו מגיב לתחקיר "כאן" על יקבי ברקן: אנחנו לא גזענים

בעקבות תחקיר "כאן חדשות", שחשף כי נאסר על עובדים ממוצא אתיופי ביקבי ברקן לגעת ביין בגלל דרישה שהציב בד"ץ העדה החרדית, הפיץ יו"ר קבוצת טמפו ז'ק בר מכתב לעובדים, בו הוא טוען כי הכותרת שניתנה לכתבה - "גזענות ביקבי ברקן: עובדים הודחו כי הם לא יהודים מספיק" – היא "שקרית וחסרת אחיזה במציאות"

ז'ק בר / צילום: יוסי כהן
ז'ק בר / צילום: יוסי כהן

בעקבות תחקיר "כאן חדשות" ששודר אמש (ב'), אשר חשף כי נאסר על עובדים ממוצא אתיופי ביקבי ברקן לגעת ביין בגלל דרישה שהציב בד"ץ העדה החרדית, תחקיר שהוביל להד תקשורתי לאור ניחוח האפליה שעולה ממנו - הפיץ יו"ר קבוצת טמפו, ז'ק בר, מכתב לעובדים, בו הוא טוען כי הכותרת שניתנה לכתבה - "גזענות ביקבי ברקן: עובדים הודחו כי הם לא יהודים מספיק" - היא "שקרית וחסרת אחיזה במציאות".

בר מפרט כי בברקן מועסקים כ-100 מנהלים ועובדים יוצאי העדה האתיופית. "במקביל אימצה טמפו את שכונת חפציבה בנתניה, העיר בה ממוקמים מפעלה של החברה והמרכז הלוגיסטי שלה". מדובר בשכונה שרבים מתושביה הם יוצאי העדה האתיופית.

בר מפרט מהלכים ופעילויות נוספות המציגות מעורבות של החברה בקהילה האתיופית. לדבריו, "בנסיבות המתוארות אנו כואבים וזועמים לנוכח ייחוס כלשהו של יחס גזעני לקבוצת טמפו או לאיזו מחברות הקבוצה כלפי עובדיהן יוצאי העדה האתיופית".

עוד ציין בר כי היקב כפוף לדרישות רגולטוריות, בין היתר של גורמי כשרות: "על-פי הסטנדרטים הנהוגים על-ידי גורמי הכשרות השונים, פסולים מרבית עובדי הקבוצה, ובכלל זה כל חברי ההנהלה הבכירה של הקבוצה, מנכ"ל ברקן וצוות ההנהלה שלו... האמור נכון לגבי כל היקבים המייצרים יין כשר במדינת ישראל ואינו ייחודי ליקב ברקן. אין בין היעדר הכשירות הדתית ובין מוצאם של אלה שדינם פסלות כאמור על-ידי גורמי הכשרות דבר וחצי דבר. לא לנו להסביר מדוע כשר או מדוע פסול מאן דהוא על-ידי גורמי הכשרות".

עוד מדגיש בר כי "שום עובד לא פוטר ו/או הודח מתפקידו בברקן". לגבי שלושת העובדים שבתחקיר, הוא טוען כי החברה נדרשה להחליפם, והם מועסקים על-ידי היקב בנקודות אחרות בתהליך הייצור.

בתחקיר ששודר אמש בתאגיד השידור "כאן" נשמעה הקלטה ובה מסביר ז'יל אסולין, מנכ"ל יקבי ברקן, ליו"ר ועד העובדים ביקב ברקן, אורי אלמנך, שהוא ממוצא אתיופי, כי הזזת העובדים למשרה אחרת נובעת מדרישות בד"ץ, "שהיקב צריך בשביל למכור. אני לא יכול להשאיר את זה למישהו אחר, זה מסכן את החברה". 

התגובה שהעביר בד"ץ העדה החרדית ל"כאן" היא ש"בשל המחויבות לאוהבי היין שומרי הכשרות, נזהר הבד"ץ שבעתיים בתהליך יצור היין על-ידי מי שיש ספק ביהדותו. הבד"ץ העדיף במקרה הזה לעשות הכללה כדי לא לפגוע בעובד זה או אחר, ולכן ביקש להעביר 3 עובדים למחלקה אחרת ובכך מנע פגיעה אישית בעובדים".