ג'י סיטי | בלעדי

כצמן ובן משה בדרך לשותפות בקניון האופנה גינדי TLV?

ל"גלובס" נודע כי כצמן נפגש בימים האחרונים עם בן משה, בעל השליטה בריבוע כחול נדל"ן, כדי לדון לפי הערכות בשותפות בקניון שיזמה גינדי השקעות • לבן משה, שמחזיק ב-50% מהפרויקט, יש זכות סירוב ראשונה לרכישת ההחזקות הנוספות בקניון

קניון TLV / צילום: אלון שניידר, מנהלי שיווק מצייצים
קניון TLV / צילום: אלון שניידר, מנהלי שיווק מצייצים

האם קניון TLV יהפוך לחלק מאימפריית הנדל"ן הגלובלית של חיים כצמן ששולט בענקית הנדל"ן המסחרי גזית גלוב? ל"גלובס" נודע כי כצמן ומוטי בן משה, בעל השליטה ברבוע כחול נדל"ן שמחזיקה במחצית ממניות הקניון בתל-אביב, נפגשו לאחרונה ולפי הערכות דנו באפשרות שכצמן ירכוש את חלקה של גינדי השקעות במתחם.

לבן משה יש זכות סירוב ראשונה להחזקות שאינן בידו, בעוד שגינדי נאלצים למכור את החזקותיהם בקניון שיזמו בגלל בעיות נזילות שנובעות מכך שהקניון לא עמד בתוכניותיהם האופטימיות.

כצמן ובן משה לא הכחישו את הפרטים, אולם סירבו להגיב לפניות "גלובס".

בעלי המניות בקניון גינדי TLV
 בעלי המניות בקניון גינדי TLV

לפני למעלה משנה נפתח בקול תרועה רמה קניון האופנה TLV בתל-אביב על-ידי חברת "קניון העיר תל-אביב" שבבעלות ריבוע כחול נדל"ן (50%), לצד השותפות גינדי השקעות שבשליטת האחים מנור, סתוית, טל וכפיר גינדי ומשפחותיהם (25%) ומשה ויגאל גינדי (25%). במסגרת ההסכמות שנחתמו בין הצדדים, לרבוע כחול נדל"ן יש זכות סירוב ראשונה לרכישת הקניון, והיא אף ניהלה בעצמה משא-ומתן לרכוש את חלקה של גינדי השקעות במתחם.

עם הזמן התברר כי הקניון רחוק מלספק את ההכנסות שקיוו להן, זאת למרות הפוטנציאל הרב שטמון בו ולמרות העובדה שהוא ממוקם במרכז תל-אביב, בצמוד לשכונת השוק הסיטונאי שמוקמת ומאוכלסת בימים אלה. למעשה, גינדי TLV חווה קשיים והסתבכויות כבר מרגע הפתיחה: החנויות לא היו מוכנות במועד ההשקה "הרכה", ההחלטה האסטרטגית להשאיר את עסקי ההסעדה מחוץ למתחם (שכבר השתנתה מאז) שפגעה בהכנסות, והשוכרים שקיבלו פטור מתשלום דמי שכירות לתקופה ארוכה.

כך שהקניון, שנפתח לקהל בחודש מארס 2017 והושק כהבטחה גדולה בתחום האופנה, הניב עד כה בעיקר אכזבה מביצועיו נוכח תנועת המבקרים הדלה בו והפידיונות הנמוכים יחסית בחנויות הפועלות בו.

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
 מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

הפסדים רבעוניים גבוהים 

במקביל, תוצאות הקניון לרבעון הראשון של 2018, המצורפים לדוחות הכספיים של חברת רבוע כחול נדל"ן, המשיכו להעיד על מצבו המאתגר. הפסדיו הרבעוניים של קניון TLV הצטברו לכ-4.5 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-53 מיליון שקל שנרשם בסיכומה של שנת 2017 כולה.

נתון נוסף העשוי להוות סימן למצבו הלא מזהיר של הקניון הוא שיעור התפוסה בו שנותר על 80% - בדומה לנתון שנרשם ב-2017, כשדמי השכירות הממוצעים נותרו גם הם ללא שינוי מהותי, ברמה של 311 שקל למ"ר, לעומת 312 שקל למ"ר ב-2017.

בעקבות זאת ובשל הקושי שנוצר, דווח לאחרונה כי רבוע כחול שבשליטת בן משה מנהלת משא-ומתן לרכישת גינדי השקעות בתמורה ל-40 מיליון שקל. בכל אופן, רבוע כחול מחזיקה כאמור ב-50% מקניון TLV, והיא עשויה להיות מעוניינת ברכישת גינדי השקעות המחזיקה ב-25% מהקניון ושלה חוב למחזיקי אג"ח. 

קניון גינדי TLV
 קניון גינדי TLV

כצמן הוא מאנשי הנדל"ן המובילים בישראל, והוא עשה את עיקר הונו בעסקי הנדל"ן המסחרי בחו"ל בדגש על ארה"ב. הפעילות המקומית של הקבוצה מתבצעת על-ידי גזית ישראל הנמצאת בבעלותה המלאה. החברה הוקמה ב-2005 ועוסקת ברכישה, ייזום, פיתוח וניהול של מרכזי מסחר עירוניים ואזוריים תחת המותג G, והיא מחזיקה ב-8 נכסים מניבים.

לקבוצת גזית גלוב פורטפוליו נכסים מסחריים בישראל שכולל את מתחמי G בראשון-לציון, בכפר-סבא, בשכונת צמרת ובשכונת תל-ברוך שבתל-אביב, כמו גם נכס שנרכש לקראת סוף 2017 בכוכב הצפון בתל-אביב ועוד.

בגזית גלוב הסבירו עם פרסום הדוחות הכספיים ל-2017, בהתייחס ל"תיק הנכסים האורבני" בישראל, כי נכסים אלה "ממוקמים בשכונות צפופות בעלות מאפיינים דמוגרפיים חזקים מאוד". על פניו נראה כי הגדרה זו תואמת גם את ההגדרה של קניון TLV, שנמצא כאמור בלב תל-אביב ובצמוד לשכונת השוק הסיטונאי שטרם אוכלסה במלוא הפוטנציאל שלה.

חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ"ל, כנס שוק ההון / צילום: איל יצהר
 חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ"ל, כנס שוק ההון / צילום: איל יצהר

גזית גלוב רשומה למסחר בבורסה בתל-אביב, בבורסת ניו-יורק ובבורסת טורונטו, והיא פועלת בתחום "רכישה, השבחה, פיתוח וניהול של מרכזים מסחריים, נכסים בעלי שימושים מעורבים מבוססי קמעונאות בצפון אמריקה, ברזיל, ישראל, צפון, מרכז ומזרח אירופה, תוך התמקדות בערים מרכזיות באזורים אורבניים צומחים".

ומה לגבי בן משה? בשנים האחרונות הוא הפך לשם מוכר בשוק ההון, כששמו מוזכר כמעט בכל עסקה גדולה. בתחילה הוא ניסה להשתלט על קונצרן אי.די.בי, אולם ויתר עליו לבסוף לשותפו אדוארדו אלשטיין ויצא ממנה לאחר הפסד.