אחרי שנות קיפאון: מחצית חזקה במזון ומוצרי הצריכה

לפי נתוני סטורנקסט למחצית הראשונה של 2018, תנובה ממשיכה לאבד נתחי שוק, ושטראוס ואסם מתחזקות • משחקי המונדיאל הובילו לעלייה בצריכת מוצרים מתכלים

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

בחודש יוני נרשמה עליה של 0.9% במכר של מוצרי צריכה מתכלים בהשוואה ליוני אשתקד. בכך מתמתנת העלייה המצטברת של המחצית הראשונה של 2018 לעומת המחצית של השנה שעברה, ועומדת כעת על 2.9%, כך עולה מנתוני חברת סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

על אף שבחודש יוני השנה היה יום מכירה אחד פחות מבשנה שעברה, דבר שהיה צפוי להביא לירידה במכר, קיימת עליה מתונה במכר שנובעת לפי הערכות סטור קסט ממשחקי המונדיאל שהחלו בחודש זה ומובילים לגידול משמעותי בקטגוריות כמו בירה לבנה באריזה, מוצרי בשר על האש, חטיפים, עוגיות פרימיום ופיצוחים.

ההיקף הכספי של מכירות המזון והמשקאות בישראל המשיך לגדול גם בחודש יוני האחרון, במהלכו הסתכמו המכירות בכמעט 3 מיליארד שקל. שבשקלול חמשת החודשים הראשונים של השנה, יוצא שהמכירות הכספיות זינקו במחצית הראשונה של 2018 בכ-3%, ליותר מ-18.4 מיליארד שקל.

עוד עולה מהנתונים כי התזוזות במאזני הכוחות של הספקים ממשיכות להצביע על כך ששטראוס ואסם צומחות, בעוד שתנובה, החברה המרכזית למשקאות, נטו ויוניליוור ממשיכות לרשום ירידה בנתחי השוק שלהן. 

מה קרה במכירות הספקים
 מה קרה במכירות הספקים

תקופה לא פשוטה לתנובה

בחודש יוני חלה עלייה של כ-1.6% במכירות הכספיות של מוצרי המזון והמשקאות בישראל, שהצטברו לכ-2.975 מיליארד שקל. הספקית הגדולה בשוק היא תנובה, שמכרה בחודש האחרון בכ-456 מיליון שקל, והחזיקה בנתח שוק של כ-15.3% מכלל השוק. חלק מהירידה שרשמה החברה מוסבר ביציאתה מתחום שירותי הפצת עופות טריים - אבדן של עד 3 מיליון שקל לפי הערכות. כמו כן, נראה כי הירידה נובעת גם מתזמון חג השבועות השנה ביחס לשנה שעברה.

עבור תנובה מדובר בתקופה לא פשוטה, כשהיא נמצאת בעיצומו של עימות מול משרד האוצר, בתקווה שהאחרון יעלה את מחיר מוצרי החלב המפוקחים בעקבות עליית מחיר החלב הגולמי. בימים האחרונים העימות הגיע לכתליי בג"ץ, כשעוד קודם לכן ירדו המכירות הכספיות של החברה ביוני ב-1.5% ביחס ליוני 2017, אז היא מכרה מוצרים בהיקף כספי של כ-463 מיליון שקל.

הירידה הזו בהיקף המכירות הכספיות, שפרט לתנובה נרשמה רק אצל יוניליוור ויפאורה תבורי (מקרב עשרת הספקים הגדולים של המזון והמשקאות בישראל), הובילה את תנובה להציג ביוני האחרון ירידה של כ-3% בנתח השוק ירידה, ל-15.3%, מ-15.8% ביוני אשתקד.

מנגד, שטראוס ממשיכה לבסס את מעמדה כספקית המזון והמשקאות השנייה בגודלה בשוק המקומי. זאת לאחר שביוני גדל הנתח שלה מהמכירות בכ-3.5%, ועלה לרמה של 11.8%. המכירות הכספיות של החברה הסתכמו בחודש שעבר בכ-352 מיליון שקל, גידול של יותר מ-5% ביחס לחודש המקביל אשתקד.

גידול במכירות ובנתח השוק היחסי נרשם גם אצל הספקית השלישית בגודלה בשוק, אסם, שבימים אלה חווה מעבר מניהולו של איציק צאיג לניהולו של אבי בן-אסאייג. ביוני מכרה אסם מוצרי מזון בהיקף כספי של כ-313 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-2.4% ביחס לחודש המקביל, כשהיא אחזה בחודש החולף בנתח שוק של כ-10.5%, גידול של כמעט 1% ביחס לחלקה מסך המכירות בחודש יוני 2017.

גם החברה המרכזית למשקאות קלים - קוקה-קולה ישראל - שמחזיקה בין היתר במחלבת טרה, רשמה גידול במכירות הכספיות, שהצטברו לכ-229 מיליון שקל, כשאחריה נמצאות יוניליוור ונטו (ללא דגים טריים ובשר).

שטראוס מזנבת בתנובה

בששת החודשים הראשונים של 2018 מכרה תנובה בהיקף כספי של כ-2.91 מיליארד שקל - עלייה של כ-1.4% ביחס למכירות הכספיות שרשמה במחצית הראשונה אשתקד. עם זאת, מאחר והשוק כולו גדל במחצית הראשונה השנה בכ-2.9% ביחס למחצית הראשונה של 2017, הרי שחלקה היחסי של תנובה מהשוק כולו דווקא ירד.

מעיבוד נתוני סטורנקסט על ידי "גלובס" עולה כי הנתח של תנובה מהמכירות המבורקדות בישראל קטן בששת החודשים הראשונים של השנה בכ-1.5%, מ-16% אשתקד, ל-15.8%. אגב, הירידה הזו הושפעה  מנתח שוק הכללי של תנובה ביוני, שהיה החודש עם הנתח שוק השני הכי נמוך שרשמה החברה השנה, לאחר שבמארס האחרון רשמה נתח חודשי מהמכירות של פחות מ-15%.

תנובה, ענקית החלב, היא עדיין ספקית המזון הגדולה בישראל, והיא מחזיקה בנתח שוק שגדול בכ-31% מזה של הבאה בתור: קבוצת שטראוס. עם זאת, שטראוס היא השחקנית שנהנית מהירידות של תנובה, כשהנתח השוק שלה במחצית הראשונה של השנה צמח בכ-2.6% ל-12% במצטבר מתחילת השנה, כשבמהלך המחצית הראשונה של השנה היא כבר אחזה באחד החודשים בנתח של 12.7% מהמכירות בענף.

אסם-נסטלה, השחקנית השלישית בגודלה בשוק הישראלי, אחזה בחודש יוני בנתח שוק של 10.5%, המהווה גידול של קרוב לאחוז. גם במחצית הראשונה של השנה אסם צומחת, ומביאה לגידול של 2.2% בנתח השוק החציוני שלה, שעומד בתום המחצית על 9.8%. גם במכירות הכספיות אסם-נסטלה צומחת: החברה רשמה מכירות בהיקף של 1.8 מיליארד שקל, כשמדובר בצמיחה של למעלה מ-5%. גם ביוני עצמו המכירות של אסם צומחות, והיא כנראה נהנית בין היתר מתקופת המונדיאל, כשמדובר בעלייה של 2.4% במכירות.