"אל תתקשרו אליי": אושרה הצעת החוק נגד הטלמרקטינג

לפי הצעת החוק יוקם מאגר ממשלתי של לקוחות שלא מעוניינים לקבל שיחוק שיווקיות, אשר ייצור חומת הגנה על טלפונים של צרכנים • השיטה נהוגה כבר, לפי משרד הכלכלה, באנגליה, ארה"ב, אוסטרליה ועוד

טלמרקטינג / צילום: SHUTTERSTOCK
טלמרקטינג / צילום: SHUTTERSTOCK

ועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר (א') את הצעת חוק "אל תתקשרו אלי" שאמור למגר את תופעת ניצול הצרכנים ובפרט הקשישים על ידי חברות טלמרקטינג שפועלות בישראל מזה שנים באין מפרע (לעתים תוך החלפת שמות מעת לעת).

השיטה היא קלה: מצלצלים לצרכנים שהם טרף קל ומשדלים אותם לבצע עסקאות בשווי של אלפי שקלים על מוצרים שונים ומשונים שבמקרים רבים לא שווים גם עשירית מהסכום. ביטול עסקה הוא משימה בלתי אפשרית כמעט והחברות לא מהססות להטריד את הצרכנים באופן קבוע גם בטריקים של משלוח חינם לכאורה או דרך מבצע "ייחודי רק להם".

הצעת החוק מבקשת להקים מעין חומת הגנה על הטלפון של הצרכנים באמצעות מאגר שמות ממשלתי של לקוחות המסרבים לקבל שיחות שיווקיות "do not call list". יוזמי הצעת החוק הם שר הכלכלה אלי כהן, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. לפי החוק, ברירת המחדל תכלול מאגר המכיל מספרי הטלפון של מי שיבקש להיכלל בו באופן אקטיבי.

יוזמי החוק מבינים שהמצב הקיים בחסות החוק, לא מספק הגנה לצרכנים ובעיקר הקשישים מפני אנשי מכירות חלקלקים שפועלים בשיווק טלפוני. פעילות זו אינה אסורה לפי חוק הספאם שאושר פרסומים דיגיטליים ללא אישור (במייל, בהודעות לסלולרי או באמצעות משיבון אוטומטי בשיחות טלפון. החוק אינו אוסר שיחות טלפון על ידי מוכרנים).

הצעת החוק כעת מבקשת להטיל מגבלות על המשווק עוד בטרם יפנה לצרכנים וזו למעשה תכלית המאגר. אם אכן הוא יוקם, הוא יצמצם מראש את חופש הפעולה של המשווקים תוך שבמשרד הכלכלה מדגישים כי הסדרה כזו נהוגה במדינות שונות בהן אנגליה, ארצות הברית, אוסטרליה, צרפת, ניו זילנד ועוד.

השלב הבא של הצעת החוק הוא העלתה לקריאה ראשונה במליאה בתחילת המושב הבא של הכנסת. במילים אחרות אם ההצעה תעבור ללא מהמורות בדרך היא צפויה לעבור בתחילת 2019. אלא שיש להניח שגם להצעה זו יקומו מתנגדים בדמות המשווקים ולא רק בקרב חברות הטלמרקטינג, בין היתר למשל מחברות התקשורת שנוהגות גם הן לטלפן לצרכנים לשם הצעת מסלולים תחרותיים. מה שנותר לראות הוא האם חברי הכנסת יראו לנגד עיניהם את טובת הצרכנים במאגר חשוב כזה או את טובת המשווקים (גם דרך הלוביסטים שכבר משנסים מותניהם).