התפייסו: ליאור רון שב לאובר אחרי שינוי תנאי ההסכם עמו

אחרי המאבקים המשפטיים והעזיבה המתוקשרת, יחזור רון לחברת אובר וינהל את פעילות ההובלה Uber Freight • חטיבת המשאיות נחשבת לאחת מבעלות פוטנציאל הגידול המשמעותי ביותר באובר

ליאור רון / צילום: Mike Blake, רויטרס
ליאור רון / צילום: Mike Blake, רויטרס

אחרי המאבקים המשפטיים והעזיבה המתוקשרת, חברת אובר רכשה את חברת Otto Trucking של ליאור רון, והוא יחזור לחברה וינהל את פעילות ההובלה Uber Freight. זאת בעקבות מו"מ אינטנסיבי שנערך בחודש האחרון ובמסגרתו שונו תנאי ההסכם בין אובר לבין אוטו טרקינג.

"אני חוזר לניהול פעילות הלוגיסטיקה של אובר, מפשיל שרוולים לטיפול במרחב בעיות שריתקו אותי במהלך שלוש השנים האחרונות", כותב רון בפוסט בפייסבוק. "הזמן שחלף אפשר לי להבין מה מיוחד בעיני בתחום הזה: זהו אתגר מרכזי בכלכלה העולמית איך להשתמש בטכנולוגיה כדי להעצים חברות באמצעות הובלה ביותר ממיליון ציי משאיות קטנות בארה"ב. זהו אחד הגבולות האדירים שבו יכולה הטכנולוגיה לעצב תעשייה להיות הרבה הוגנת ושקופה". במחווה של פיוס מציין רון גם את מנהיגותו של דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר, כמי שעליו הוא סומך כמנטור וכמנכ"ל החברה.

ליאור רון היה אחד משני המייסדים של אוטו טרקינג, ביחד עם שותפו אנתוני לבנדובסקי. השניים עבדו ביחד באלפבית, חברת האם של גוגל, לאחר מכן פרשו והקימו את אוטו טרקינג, אותה רכשה אובר ב-2016. בשנה שעברה תבעה אלפאבית את לבנדובסקי על שימוש במידע פנים שנוטל ממנה לצורך בניית טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית בחברת אובר. לבנדובסקי פוטר על ידי אובר במאי שעבר ורון אף נדרש להעיד במשפט שהתנהל כנגדו. בתחילת השנה הגיע לבנדובסקי להסדר עם אלפבית, ושילם 245 מיליון דולר פיצויים. חודש לאחר מכן עזב ליאור רון את אובר.

ההסכם לרכישת אוטו טרקינג ואוטו-מוטו (משאיות אוטונומיות) הוכרז ב-2016, במסגרתו שילמה אובר 680 מיליון דולר למייסדי החברות, והתכוונה להתמודד מול השחקנית העיקרית בתחום - חברת הרכב האוטונומי Waymo של גוגל. כעת חוזר רון לאובר לאחר משא ומתן, שלפי בלומברג הביא לשיפור תנאי ההסכם מבחינתה של אובר.

על פי התנאים המקוריים, בעלי המניות של אוטו טראקינג היו מקבלים זכות לנתח מהרווחים של אובר בתחום המשאיות תוך שמירה על חלק מזכויות היוצרים של אוטו טראקינג. ההסכם הקודם גם היקשה על אובר לבצע רכישות אסטרטגיות הקשורות לתחום הלוגיסטי (הובלה). ואם עסקי אובר פרייט היו הופכים לרווחיים במיוחד, אובר היתה אמורה להקצות מיליארדי דולרים לעובדי אוטו טראקינג. התנאים החדשים קובעים שבעלי המניות של אוטו יקבלו החזקה מסויימת באובר פרייט שיוגדר כיחידה עסקית עצמאית, כשהשליטה ומרבית המניות יוחזקו על ידי אובר. החברת אובר אמרו שההסכם המקורי לרכישת שתי חברות אוטו מעולם לא בוטל, אך עתה השתנו תנאי הרכישה.

המהלך צפוי לאפשר לחברה להתמודד עם השחקנים הגדולים בענף ההובלה היבשתית אך לאו דווקא בתחום האוטונומי: החברה מתמקדת כעת במערכת לוגיסטית לזימון משאיות נהוגות אדם, שתשחזר את חווית השימוש במוניות אובר. חטיבת המשאיות נחשבת לאחת מבעלות פוטנציאל הגידול המשמעותי ביותר באובר, שנייה רק לחטיבת משלוחי המזון. החטיבה הוגדרה כעת כיחידה עסקית עצמאית, והוגדרו לה תקציבי השקעה מורחבים, שסכומם המדויק לא נמסר.

תחום הרכב האוטונומי של אובר מדשדש מאז התאונה הקטלנית שהתרחשה באריזונה. בעבר השקיעה החברה מאמצים ותקציבים רבים בפיתוח טכנולוגית הובלה במשאיות אוטונומיות ואף פיתחה מתודולוגיה של שילוב נהגים אנושיים בנקודות הכניסה והיציאה מהערים והמרכזים הלוגיסטיים, בעוד שהנהיגה האוטונומית לחלוטין מתבצעת רק בכבישים מהירים ובמסלולים ייעודיים. ככל הנראה החברה מתכוונת עתה לחזור בהדרגה לפיתוח הטכנולוגיה.