רני צים: "הרשתות מבינות את הפוטנציאל הגלום במגזר הערבי"

רני צים, בעלי צים סנטרס, המתמקדת באזורי פריפריה: "המגזר הערבי הרבה פחות מוטה אינטרנט, והקמת הקניונים לאוכלוסייה הערבית היא לא עניין הקשור לביקושים, אלא צורך" • על ההתפשרות במחיר ההנפקה: "לא באתי לעשות סיבוב בבורסה, אני פה כדי לחזק את החברה, להגדיל את מצבת הנכסים שלה"

רני צים/ צילום: ענבל מרמרי
רני צים/ צילום: ענבל מרמרי

חמישה חודשים לאחר שרני צים השלים את הנפקת חברת הנדל"ן שלו צים סנטרס, הוא מביע שביעות רצון מהמהלך: "הרעיון שעמד מאחורי ההנפקה הוא לאפשר לחברה המשך צמיחה ויישום חזון שיהפוך אותה לשחקן משמעותי בתחום מרכזי הקניות בפריפריה, במגזר הערבי ובכלל, ואנחנו ממשיכים ביישום תוכניות העבודה שהצגנו למשקיעים שלנו בהנפקה".

הנפקת המניות הראשונית (IPO) של צים סנטרס הושלמה בחודש מארס האחרון לאחר שהחברה חתכה את שוויה בשליש, לכ-200 מיליון שקל "לפני הכסף", לעומת שווי ראשוני של כ-300 מיליון שקל לפיו ביקשה לבצע את הגיוס לראשונה. במסגרת ההנפקה גייסה צים סנטרס כ-60 מיליון שקל (חלק ניכר מהסכום הגיע מגופים הקשורים למפיצי וחתמי ההנפקה) ובמקביל החברה ויתרה על הנפקת אג"ח של כ-80 מיליון שקל, בשל הריביות שהתקבלו במכרז.

מאז ההנפקה מציגה מניית צים סנטרס תשואה אפסית, שמצד אחד עשויה לשקף את השווי הנכון לפיו הונפקה, ומצד שני מעידה על עוצמה יחסית, שכן מרבית עמיתותיה שהצטרפו לבורסה בגל ההנפקות של 2018 מציגות תשואה שלילית ניכרת - ובראשן חברת האופנה המקוונת עדיקה, שהונפקה יחד עם צים ואיבדה מאז כ-25% מערכה.

צים סנטרס - תעודת זהות
 צים סנטרס - תעודת זהות

צים, בעל השליטה המכהן כיו"ר ומנכ"ל החברה, אומר בעניין זה כי "אני עדיין מאמין שהתמחור הראשון שביקשנו הוא מאוד נכון לחברה, והשוק יבין את זה תוך כדי תנועה. אבל מבחינתי הכניסה לבורסה הייתה מהלך אסטרטגי, לכן הייתי מוכן להתפשר על השווי, כדי שהשוק יראה מה אנחנו עושים".

"לא באתי לעשות סיבוב על החברה בבורסה, כי אם הייתי רוצה לעשות את זה לא הייתי מנפיק בשווי שבו היא הונפקה. גם בשוק הפרטי הייתי יכול לקבל עבורה שווי הרבה יותר גבוה. אבל יש לי ידע קמעונאי ואני יזם ותיק, לכן אני פה כדי לחזק את החברה, להגדיל את מצבת הנכסים שלה, ויש לנו עוד הרבה 'סיי' בתחום מרכזי הקניות בישראל. יש לנו עוד הרבה פעילות ייזום בהמשך הדרך, ואנחנו מתכוונים ליישם את כל המהלכים שהצגנו בהנפקה ולהציף ערך למשקיעים.

"אין לי ספק ששוק ההון יגלה יום אחד את הפוטנציאל במניה ויתמחר אותה בהתאם. אנחנו לא רק חברה של נכסים מניבים אלא יזמית, והשווי קדימה שיהיה לחברה הוא הרבה מהייזום שלה. אין לי ספק שבשנים הקרובות המשקיעים שלנו יזהו את זה".

שינוי בשערוכי נכסים הוביל לצלילה של כ-50% ברווחים במחצית 

הבוקר פרסמה צים סנטרס את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה, בסיכומו נהנתה מהרחבות שביצעה במרכזים המסחריים שלה ומעלייה בשיעורי התפוסה, כך שהכנסותיה צמחו ב-11% ל-9.5 מיליון שקל. בשורה התחתונה רווחיה עדיין לא משמעותיים, והתקרבו ל-600 אלף שקל, כפול מהרווח שהציגה ברבעון המקביל אשתקד. בסיכום מחצית השנה ההכנסות עלו בשיעור דומה (11%) והגיעו ל-19 מיליון שקל, אולם שינוי בסעיפי שערוכי נכסים ורווחי חברות כלולות הוביל לצלילה של כ-50% ברווחיה, שהסתכמו בכ-2.5 מיליון שקל.

צים סנטרס (ובשמה הבורסאי המלא: רני צים מרכזי קניות) עוסקת בייזום, פיתוח, הקמה וניהול של פרויקטים מסחריים בישראל בעיקר במתכונת של מרכזי קניות פתוחים (פאואר סנטרס), בדגש על אזורי פריפריה, וכיום היא מחזיקה בארבעה מרכזים פעילים בבית שאן, ערד, מעלות ונתיבות (יחד עם שותפים). בנוסף, צים סנטרס שותפה ב-50% (יחד עם היזם יואב קפלן) ועם חברת הנדל"ן הבורסאית מידאס במיזם להקמת מרכזים מסחריים ביישובים ערביים, שם מזהה צים פוטנציאל גדול.

בחודש יוני האחרון החלו שניים מהם לפעול - באום אל פחם ובירכא, ותוכניות החברה הן להגיע ל-10 מרכזים מסחריים במגזר הערבי תוך חמש שנים, באזורי הצפון, השרון והדרום. צים מספר לגבי הפעילות במגזר הערבי כי "מאז נפתחו שני המרכזים שלנו, הפידיונות של הרשתות שם יוצאי דופן, ואין לי ספק שהרשתות שרואות את הנתונים מבינות את הפוטנציאל הגלום במגזר הערבי".

לדברי צים, "המגזר הערבי הרבה פחות מוטה אינטרנט, והקמת הקניונים לאוכלוסייה הערבית היא לא עניין הקשור לביקושים, אלא צורך. בנדל"ן תמיד מדברים על חשיבות המיקום, ופה הוא קריטי. עד היום, לעיר של כ-150 אלף תושבים דוגמת אום אל פחם לא היה קניון, וכל תושביה היו קונים במגזר היהודי בסביבה, אם בעפולה, עין שמר או מקומות אחרים. עכשיו הקמנו להם קניון בבית, עם החוויה ותמהיל החנויות המאפיינים את הקניונים הישראליים, לכן אין להם סיבה לצאת החוצה מהעיר. כ-85% מהחנויות בקניונים אלה הן של רשתות מוכרות, כמו שיש בקניונים של עזריאלי, מליסרון ויתר הרשתות, ו-15% הן תמהיל ערבי מקומי של מותגים מקומיים שהאוכלוסייה המקומית מכירה".

צים גם התייחס למצב שוק הקניונים בישראל, שעורר בתקופה האחרונה לא מעט חששות בקרב המשקיעים על רקע קשיים אליהן נקלעו כמה רשתות בולטות, בעיקר מתחום האופנה. לדבריו, "כל עסק מתחיל ונגמר בניהול, ובכל ענף יש טובים יותר ופחות. בסך הכול בשוק אין אווירה של רשתות קורסות, אלא ההיפך, והרבה רשתות מחו"ל מגיעות לישראל".

עוד ציין צים כי "כל הזמן עולה השאלה מתי ואם אמזון תגיע לישראל, אבל אמזון כבר פה. ואנחנו לא מחכים להכרזה שהיא תגיע, אלא עשינו את כל ההתאמות הדרושות למצב השוק הקיים והתאמת תמהיל העסקים".

לדבריו, "מרכזי הקניות שלנו מתרכזים ב'בייסיק' ושכר הדירה אצלנו לא יקר, כך שסטייה של כמה אחוזים בפעילות לא תרסק את הקניון. יש לנו ביקושים והנכסים שלנו מאוכלסים באופן מלא, ואם היו לנו עוד שטחים, גם הם היו מאוכלסים. אם היינו מרגישים שהמגמה הזו לא נכונה, לא היינו מתרחבים. אנחנו מרגישים מאוד בנוח עם הנכסים שלנו". יש המון ידע מקצועי בחברה להקמת מרכזי קניות, ואנחנו מכינים אותם לעידן החדש, עם הכנסת פעילות כמו חדרי כושר, מסעדות, בנקים ופחות עסקים מוטי אינטרנט".