מי היא חברת התעופה הדייקנית בעולם - והיכן ממוקמת אל-על?

הדוח החודשי של אתר flightstats קבע כי חברת התעופה הדייקנית ביותר בחודש ספטמבר 2018 היא סרילינקן איירליינס • אל-על דורגה במקום ה-39 מתוך 41 חברות תעופה • איג'פט אייר המצרית דורגה אחרונה • והיכן מדורג נתב"ג בדירוג שדות התעופה הדייקניים?

חברת התעופה הדייקנית לחודש ספטמבר 2018 היא סרילנקן איירליינס, שדורגה ראשונה בדוח החודשי של אתר flightstats המנתר מידע של עשרות חברות תעופה ונמלי תעופה בעולם. החברה השנייה בדירוג היא דלתא איירליינס, ש-87% מטיסותיה נחתו במועד.

עיכוב לפי הדוח מוגדר כנחיתה בטווח של 15 דקות ומעלה ממועד הנחיתה המקורי לפי הלו"ז של הטיסה. במקום השלישי דורגה חברת התעופה היפנית ANA, ש-86.6% מטיסותיה בחודש ספטמבר נחתו במועד.

חברת התעופה הישראלית אל-על נכללת גם היא בדירוג, אבל בקצהו השני, בתחתית: החברה הישראלית דורגה במקום ה-39 מתוך 41 חברות תעופה שנכללות בדירוג.

לפי האתר, 65.5% מטיסותיה של אל-על נחתו במועד, כשמשך העיכוב הממוצע של אל-על עמד על 51.3 דקות - בדומה לממוצע העולמי של הדירוג שכלל 1.2 מיליון טיסות. ממוצע הדיוק של חברות התעופה בחודש ספטמבר הצביע על כך ש-79.4% מהחברות נחתו בזמן.

מי שדורגה מתחת לאל-על היא החברה האתיופית אתיופיאן איירליינס, שלפי הדירוג 64% מטיסותיה בספטמבר נחתו במועד המתוכנן; והאחרונה היא איג'פט אייר המצרית, שדייקה בנחיתה רק ב-63.4% מטיסותיה בחודש החולף.

את המקום הרביעי בדירוג תופסת חברת התעופה ההודית ג'ט איירווייז, אחריה קטאר איירווייז שדורגה חמישית, וסינגפור איירליינס היא השישית בדירוג. חברת התעופה הדרום-אמריקאית LATAM דורגה שביעית, והיא מסקרנת במיוחד לאור העובדה שבחודש דצמבר היא אמורה להתחיל את פעילותה בישראל עם טיסות ישירות לברזיל.

אתר flightstats גם מדרג את חברות הלואו קוסט. אמנם לא כל החברות נכללות בדירוג,אך לפי האתר חברת התעופה היפנית אייר דו היא הראשונה בדירוג חברות הלואו קוסט, ואחריה איבריה אקספרס, שיותר מ-90% מטיסותיהן נחתו במועד. משך העיכוב הממוצע של חברות לואו קוסט עומד על 49 דקות. הבדיקה כללה כ-540 אלף טיסות. מבין החברות שפועלות בישראל מדורגת איזי ג'ט במקום ה-35, אחרי ש-72.3% מטיסותיה נחתו במועד המתוכנן. חברת התעופה Vueling דורגה במקום ה-38, וג'רמן ווינגס מדורגת אחרונה בתחום חברות הלואו קוסט, כשהיא אוחזת במקום ה-44. החברה, אגב, כבר לא מפעילה טיסות לישראל. מי שלא נמצאת בדירוג היא ריאנאייר, שחוותה חודש קשה במיוחד בעקבות שביתות הטייסים שהתקיימו ב-5 מדינות באירופה.

דירוג אחר של האתר מתייחס לדיוק שמפגינים נמלי התעופה. בדירוג הזה נכללים מאות נמלי תעופה ברחבי העולם: נמל התעופה בן-גוריון מדורג במקומות האחרונים, כשהוא תופס את המקום ה-351 בהסתמך על כ-6,000 טיסות שפעלו ממנו בחודש ספטמבר העמוס (חודש החגים). לפי אתר flightstats, שיעור הדיוק של נמל התעופה הישראלי עמד על כ-66% טיסות שהמריאו במועד. משך העיכוב הממוצע בבן-גוריון עמד על 48.3 דקות, כשההגדרה לעיכוב מתייחסת להמראה בטווח של 15 דקות ויותר מהמועד המקורי.

הדירוג הכולל, שנסמך על כ-2.2 מיליון טיסות בכ-370 נמלי תעופה, קבע עיכוב ממוצע של 52 דקות. נמל התעופה הדייקן לפי הדירוג נמצא באי קוסמוי בתאילנד, ש-96% מטיסותיו המריאו במועד. הדירוג לפי "האבים" (בסיסים) גלובליים, שכלל 50 נמלי תעופה, מציב במקום הראשון את נמל התעופה האנדה בטוקיו יפן, ש-89% מטיסותיו המריאו במועד המתוכנן; במקום השני נמל התעופה במיניאפוליס, ארה"ב; ובמקום השלישי נמל התעופה של דטרויט, ארה"ב.