למרות הנסיגה בתל אביב: גם בירושלים רוצים "תל אופן"

50 תחנות עגינה להשכרת אופניים וכ-500 זוגות אופניים ייפרשו במרכז העיר ובאזורים התיירותיים בירושלים על ידי חברת FSM שירותי קרקע, המפעילה את מערך השכרת האופניים "תל אופן" בתל אביב • זאת, אף שבתל אביב השירות סובל מנטישת מנויים - ובסוף 2017 נרשמה בו ירידה של 23%

תל אופן / צילום: תמר מצפי
תל אופן / צילום: תמר מצפי

חברת FSM שירותי קרקע, המפעילה את מערך השכרת האופניים "תל אופן" בתל אביב, זכתה במכרז להקמה, תפעול ותחזוקה של מערך אוטומטי להשכרת אופניים בשיטת B.O.T (הקמה, תפעול ומסירה) במרכז ירושלים. זאת, לאחר שוועדת המכרזים של עדן, החברה לפיתוח ירושלים, החליטה לבחור בהצעתה של FSM כזוכה במכרז.

מערך השכרת האופניים יכלול 50 תחנות עגינה להשכרת אופניים וכ-500 זוגות אופניים (רגילים, לא חשמליים) שייפרשו במרכז ירושלים ובאזורים התיירותיים. להערכת FSM, תהליך ההקמה יימשך כשנה ולאחריו תתפעל FSM את המערך למשך כ-10 שנים עם אופציה להארכה לעוד 5 שנים נוספות.

ב-FSM, שבה מחזיקה פרידנזון הבורסאית כ-45% מההון לצד איש העסקים איתן שמיר המחזיק 45% ודני שפילמן, המנכ"ל הקודם של FSM, המחזיק 10%, מעריכים כי הכנסות החברה מהקמת המערך יסתכמו בכ-13 מיליון שקל.

כיום מפעילה FSM את שירות "תל אופן" במסגרתו מוצעים מעל 2,000 זוגות אופניים ברחבי תל-אביב-יפו, גבעתיים, רמת גן ובת-ים.

השירות סובל מנטישת מנויים שמספרם עמד בסוף 2017 על 6,653 בלבד, ירידה של 23% לעומת סוף 2016. ההכנסות מהפעלת מערך האופניים במרכז נותרו יציבות אשתקד ברמה של כ-15 מיליון שקל אולם החברה עברה להפסד של כ-1.8 מיליון שקל לעומת רווח של כ-400 אלף שקל ב-2016.

בחצי הראשון של 2018 רשמה FSM ירידה של 21% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של כ-9.2 מיליון שקל ורשמה הפסד תפעולי בגובה 875 אלף שקל לעומת הפסד תפעולי של 238 אלף בתקופה המקבילה.

הנסיגה במספר המנויים בשנה שעברה הגיעה עוד לפני כניסת תחרות משמעותית לפעילות, דוגמת מובייק (MOBIKE), שהאופניים הכסופים-כתומים שלה מציפים בחודשים האחרונים את רחובות תל-אביב ורמת גן, בעיקר מכיוון שהם לא מחייבים לעמוד בתחנות עגינה כמו אלה של תל אופן ולכן פזורים בכל המרחב הציבורי.

בחודשים הקרובים מיזם מובייל יושק ברשויות נוספות מחוץ לאזור גוש דן. החברה ייבאה לישראל עד כה 2,500 זוגות אופניים, כשלפי הצפי של החברה בתוך שנה יהיו פזורים במרחב העירוני בפריסה ארצית אלפי זוגות אופניים.

אל האופניים של מובייק ותל אופן הצטרפו בחודש האחרון גם קורקינטים חשמליים להשכרה קצרת-טווח של Bird (בירד) - גם אלה מציפים את רחובות תל-אביב, כשבקרוב תצטרף אל בירד המתחרה האמריקאית שלה, חברת Lime, שתציע גם היא קורקינטים חשמליים שיתופיים.

מניית פרידנזון, העוסקת בהובלה ובלוגיסטיקה, אחסנה ושילוח בינלאומי, רשמה היום ירידה של 2%. שוויה של החברה בבורסה עומד על 122 מיליון שקל לאחר עלייה של 8% במניה בשנה האחרונה.