הבנקים לוחצים, והסכסוך בין משפחת גינדי למוטי בן משה עובר להליכים משפטיים

המגעים בין הצדדים סביב חובות קניון TLV לבנקים עלו על שרטון • הגינדים פנו לביהמ"ש בבקשה למנות בורר לסכסוך עם שותפתם לבעלות על הקניון, רבוע כחול נדל"ן • השופט איתן אורנשטיין יקבע מי ינהל את הבוררות ומי יהיו הצדדים להליך

מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן
מוטי בן משה / צילום: אניה בושמן

הסכסוך בין משפחת גינדי למוטי בן משה על השליטה בקניון TLV עולה מדרגה. ביום חמישי האחרון פנו הגינדים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בבקשה למנות בורר לסכסוך עם שותפתם לבעלות על הקניון, רבוע  כחול נדל"ן שבשליטת בן משה, לאחר שהמגעים בין הצדדים סביב חובות הקניון לבנקים עלו על שרטון.

בעקבות הבקשה החליט היום (א') נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, כי החברות שבשליטת בן משה יגיבו לבקשה עד ל-5 בנובמבר. עם זאת, את התגובה צפוי בית המשפט לקבל כבר הערב או מחר, על רקע רצונה הזהה של רבוע כחול נדל"ן לפתור את המשבר באמצעות בורר. בינתיים ייאלצו הצדדים הנצים להמשיך ולהתמודד עם הלחצים מצד הבנקים והסיכון שיוצרת להם הפרה של קובננט מרכזי בהלוואה הבנקאית (סך הרווח השנתי מהפעלת הקניון - NOI).

קניון TLV ומתחם המגורים שמסביבו הוקמו בידי שתי חברות-אחיות. הבעלות על כל אחת משתי החברות מתחלקת בין רבוע כחול נדל"ן (50%) ובין משפחת גינדי (50%), כשבידי משפחת גינדי נמצאות זכויות הניהול של הקניון ושל חברת המגורים. המניות של משפחת גינדי מתחלקות שווה בשווה בין חברת דירות יוקרה של משה ויגאל גינדי ובין חברת גינדי השקעות 1 של ילדיו של משה גינדי.

דירות המגורים נמכרו ברובן המכריע, כשבחברת המגורים נותרו עודפים ראויים לחלוקה בסך של כ-200 מיליון שקל. מנגד, על הקניון עצמו רובצת הלוואה של 1.1 מיליארד שקל, שהתקבלה מהבנקים הפועלים ומזרחי טפחות ושתעמוד לפירעון ב-30 בספטמבר 2019. הבנקים דורשים צמצום של היקף ההלוואה בתגובה להסכמתם להפרת הקובננט, ודרישה זו מביאה עמה מחלוקות בין רבוע כחול נדל"ן הציבורית לחברות הפרטיות של משפחת גינדי על המקורות להפחתת הלוואה זו.

בבקשה, החתומה בידי עו"ד גיא גיסין, טוענת משפחת גינדי כי היא פעלה כמיטב יכולתה להציע פתרונות שיהיו מקובלים על הבנקים, אולם רבוע כחול נדל"ן הציבה תנאים ודרישות שיקנו לה זכויות עדיפות ושיאפשרו לה שיפור עמדות מול משפחת גינדי.

בין השאר דורשת משפחת גינדי כי הבוררות תתקיים רק בין חברות הביניים החתומות על ההסכמים, שהן חברות מעטפת ריקות מפעילות, כך שהחלטות הבורר לא יחולו על החברות האמיתיות שבבעלותם, קרי דירות יוקרה וגינדי השקעות 1.

לכך מתנגדת רבוע כחול נדל"ן בתוקף, וטוענת כי החברות האמיתיות חתומות על ערבויות לחברות והביניים ועל התיקונים להסדר שנערכו לאורך השנים, כפי שאכן מופיע בבקשה שהגישה גינדי עצמה לבית המשפט, ומשכך עליהן להיות חלק מהליך הבוררות. במחלוקת הזאת יידרש כנראה הנשיא אורנשטיין עצמו לפסוק, לפני שיעביר את ניהול הסכסוך לידי בורר - שופט מחוזי בדימוס.

אי-הסכמה על המקורות להפחתת החוב

כפי שפורסם בעבר, הבנקים דורשים הפחתה של כ-200 מיליון שקל בהיקף ההלוואה ואף מציעים לשם כך להשתמש ביתרות עודפים בסכום זה שהצטברו בחברת המגורים. הפחתת החוב תביא עמה גם להפחתה בהוצאות הריבית, ולכן מהווה לכאורה אינטרס עבור כל בעלי הקניון, אלא שעל המקורות לכך הצדדים מתקשים להסכים לפי שעה.

במשפחת גינדי טוענים, למשל, כי בחברת המגורים קיים עדיין נכס בשם "מגרש 6" ובו זכויות בנייה ל-55 דירות. בסביבות המשפחה טוענים כי הצעות מצד שלישי העניקו לנכס שווי של עשרות מיליוני שקלים, אלא שבן משה עצמו מנע בינתיים את המכירה.

בתגובה טוענים גורמים בסביבת רבוע כחול נדל"ן כי חברת המגורים צריכה לבנות דירות ולא למכור קרקעות. בנוסף מדגישים שם כי חברת המגורים, שמנוהלת כאמור בידי משפחת גינדי, יכולה להשיג את עשרות מיליוני השקלים הללו ממכירת 6 פנטהאוזים ושתי דירות שטרם נמכרו בפרויקט השוק הסיטונאי. עם זאת, לטענת אותם גורמים, חברת המגורים נמנעת ממכירת הדירות, מאחר שאלה מתחרות מול פרויקט מגדלי המגורים TLV הצמוד, שמשווקת כיום משפחת גינדי באגרסיביות.

סביבת רבוע נדל"ן: להפעיל את מנגנון הדילול

כך או כך, ברבוע כחול נדל"ן מתנגדים לשימוש בכספים אלו להקטנת החובות לבנקים, טרם יפרעו חברות המגורים וחברת הקניון הלוואות בעלים עודפות שקיבלו מרבוע נדל"ן על סך של 104 מיליון שקל, ושלהן ערבה משפחת גינדי. הלוואות אלה אמורות גם הן להיפרע רק בעוד כשנה, ומשכך טוענים גורמים המקורבים לרבוע כחול נדל"ן כי את ההלוואה הבנקאית ניתן לצמצם בעזרת הלוואות בעלים נוספות לקניון על סך של 200 מיליון שקל, שיתחלקו שווה בשווה בין בעליו.

עם זאת, פעולה כזאת תדרוש ממשפחת גינדי להביא מהבית עוד 100 מיליון שקל, כאשר סכום זה אמור להתחלק שווה בשווה בין גינדי השקעות לבין דירות יוקרה. לפי שעה קשה לדעת אם גינדי השקעות מסוגלת להביא סכום של כ-50 מיליון שקל לעסקה, לאחר שכבר פרעה בשנה האחרונה חבות של כ-120 מיליון שקל למחזיקי האג"ח. בנוסף, לא ברור אם חברת דירות יוקרה תסכים לכך, מאחר שהיא מוחזקת רק במחציתה בידי משה גינדי.

בסביבת רבוע כחול נדל"ן טוענים מנגד כי במקביל למנגנון הבוררות, קיים בהסכם השותפות עם משפחת גינדי גם מנגנון דילול שניתן להפעילו במקרה שמי מהצדדים אינו עומד בהתחייבויותיו. על-פי המצב הנוכחי, מנגנון זה אמור להגדיל את חלקה של רבוע כחול נדל"ן לכ-60% מחברות הקניון והמגורים, ובסביבת החברה ישמחו לראות במצב זה את הפתרון לסכסוך עם הגינדים.