עו"ד אבנר מנוסביץ בן ה-82 נאשם בגניבה בידי מורשה

הפרקליטות הגישה היום כתב אישום נגד עו"ד אבנר מנוסביץ' מת"א - יו"ר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עוה"ד לשעבר ואביה של השופטת חנה פלינר - בין היתר בגין שני אישומים של גניבה בידי מורשה וכן עבירות לפי פקודת מס הכנסה

עו"ד אבנר מנוסביץ' / צילום: רוני שיצר
עו"ד אבנר מנוסביץ' / צילום: רוני שיצר

פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הגישה לפני זמן קצר כתב אישום לבית משפט השלום בתל-אביב נגד עו"ד אבנר מנוסביץ', בן 82 מתל-אביב, ומנוסביץ' ושות' משרד עורכי דין ונוטריון.

מנוסביץ' מואשם בשני אישומים של גניבה בידי מורשה (ריבוי עבירות) ומואשם, ביחד עם חברת עורכי הדין שבבעלותו, בריבוי עבירות של שימוש במרמה, עורמה ותחבולה (עבירה לפי פקודת מס הכנסה).

למי שלא מכיר, עו"ד מנוסביץ הוא לשעבר יו"ר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין ואביה של שופטת בית משפט השלום בתל-אביב חנה פלינר. 

לפי כתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד מיטב דגן מהפרקליטות, בין השנים 2007-2013 היה מנוסביץ' עורך דין וחבר בלשכת עורכי הדין. בתקופה זו הוא שימש כנאמן בעסקת קומבינציה בין בעלי מקרקעין בהרצליה לבין חברה יזמית, ובמסגרת תפקידו זה הוסכם כי לרשותו יופקדו כספי המשקיעים לשם מימון עסקת הקומבינציה.

בנוסף, הוסכם כי הנאשם יפתח חשבון נאמנות ייעודי לצורך מימוש פרויקט הקומבינציה, ולתכלית זו בלבד, אשר אליו יופקדו כספי המשקיעים.

על-פי האישום הראשון, בהתאם לתנאי הפרויקט העבירו כל אחד מהמשקיעים לנאשם סכומים הנעים בין חצי מיליון שקל ל-800 אלף שקל, לצורך הפקדתם בחשבון הנאמנות. בנוסף ובנפרד, העבירו המשקיעים לנאשם את שכר-טרחתו. 

סך הכספים אשר נמסרו לנאשם בנאמנות הוא כ-3.3 מיליון שקל, 240 אלף דולר ו-35 אלף לירות שטרלינג.

לפי הנטען בכתב האישום, בניגוד לחובתו כנאמן, הנאשם עשה שימוש שלא כדין במרבית הכספים למטרותיו האישיות, אשר אינן מימון הפרויקט, זאת ללא ידיעתם או אישורם של המשקיעים.

בין היתר נטען בכתב האישום כי עו"ד מנוסביץ' השתמש בכספי המשקיעים לשם מימון הוצאות משרדו, משכורתו וכן תשלום עבור חובותיו הקודמים שאינם קשורים לפרויקט. בנוסף נטען כי הנאשם פעל בדרכים שונות על-מנת להקשות על המעקב אחר שימושו בכספים ולטשטש את שימושו בכספי המשקיעים, בין היתר על-ידי כך שלא פתח חשבון נאמנות מלווה לפרויקט כפי שהתחייב, הפקיד כספי המשקיעים בחשבונות בנק רבים ובבנקים שונים, ערבב את כספי המשקיעים בכספים אחרים אשר אינם קשורים לפרויקט, פתח חשבונות ספציפיים למשקיעים, בניגוד להסכם, והעברות כספים שאינם קשורים לפרויקט מתוכן ואליהם, העביר כספים של חלק מהמשקיעים לתוך חשבונות נאמנות של משקיעים אחרים ועוד.

הנאשם, כך טוענת הפרקליטות, עשה שימוש למטרות הפרויקט רק במיעוטם של הכספים, בסך של כ-480 אלף שקל. במעשיו האמורים, נטען, גנב הנאשם כספים בסך של 2,719,767 שקל, 240,000 דולר ו-35,200 לירה שטרלינג, אשר הופקדו אצלו כמורשה על-מנת שיעשה בהם שימוש בנאמנות עבור המשקיעים מימון הפרויקט ונטל אותם לעצמו.

לטענת הפרקליטות, כתוצאה מהפרת חובת הנאמנות של הנאשם וממעשיו, איבדו המשקיעים את כל כספם.

שימוש שלא כדין

לפי האישום השני, לאור יציאה של משפחה אחת מהפרויקט ומכירת חלקה במקרקעין, גייסה החברה היזמית 6 רוכשים אשר יועדו לרכוש את המקרקעין של המשפחה ב-8 חלקים שווים.

על-פי ההסכם בין החברה היזמית לבין הרוכשים, הופקדו הכספים בנאמנות הנאשם לתכלית היחידה של רכישת חלקה של אותה המשפחה במקרקעין. לצורך מימוש עסקה זו, נקבע כי הנאשם יפתח חשבון נאמנות אליו יופקדו כספי הרוכשים עד למועד בו יועברו למשפחה לשם רכישת חלקה במקרקעין.

בהתאם לתנאי עסקת המכר, העביר לנאשם כל אחד מהרוכשים סכום הנע בין 940,000 שקל ל-1,200,000 שקל, לשם הפקדה בחשבון הנאמנות.

בנוסף ובנפרד, העביר כל אחד מהרוכשים לנאשם שכר-טרחת עורך דין. הנאשם, כך נטען, פעל שלא כדין בכך שבניגוד לחובתו כנאמן, מעת קבלת הכספים שהעבירו אליו ששת הרוכשים בנאמנות, עשה שימוש שלא כדין בכספים שהעבירו לו הרוכשים, למטרותיו האישיות אשר אינן רכישת המקרקעין, וזאת ללא ידיעתם או אישורם של הרוכשים.

בין היתר, נטען, השתמש הנאשם בכספי הרוכשים לשם מימון הוצאות משרדו, משכורתו וכן תשלום עבור חובותיו הקודמים שאינם קשורים לפרויקט. לפי האישום, הנאשם פעל בדרכים שונות על-מנת להקשות על המעקב אחר שימושו בכספים ולטשטש את שימושו בכספי הרוכשים שלא למטרות לשמן הופקדו בידיו. לפי הנטען, הנאשם גנב כספים בסך של 6,075,000 שקל אשר הופקדו אצלו בנאמנות. כתוצאה מהפרת חובת הנאמנות של הנאשם וממעשיו המפורטים, איבדו ששת הרוכשים את כל כספם.

באישום השלישי, הנאשם וחברת עורכי הדין שבבעלותו מואשמים בריבוי עבירות של שימוש במרמה, עורמה ותחבולה (עבירה לפי פקודת מס הכנסה). הכספים שגנב הנאשם מהמשקיעים והרוכשים, כמתואר באישומים 1 ו-2, יצרו אצל הנאשמים מקור הכנסה נוסף בלתי חוקי ממנו הפיקו סכום כולל של כ-9 מיליון שקל, 240 אלף דולר ו-35 אלף לירות שטרלינג, עליו לא דיווחו כלל לרשויות המס.

עו"ד ששי גז, בא-כוחו של עו"ד אבנר מנוסביץ', מסר בתגובה: "אני מצר על החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום. אבנר מנוסביץ הוא עורך דין מקצועי ומוערך, שלא ביצע עבירה פלילית. עסקינן בעסקה שונה מסוגה ומורכבת. פעולותיו של מנוסביץ' מהוות כישלון עסקי בלבד, שנעשה בתום-לב. בהקשר זה יש להבהיר כי כל הרוכשים קיבלו בחזרה את כספיהם. אני משוכנע כי מנוסביץ' יוכיח את צדקתו בבית המשפט, כי הוא יזוכה וימשיך בפועלו".

*** חזקת החפות: עו"ד אבנר מנוסביץ' הוא בגדר נאשם בלבד, ולא הורשע בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום. בכל הנוגע לאישומים נגדו הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות.