סוף לגליליות "רולעדין"? יצרנית השוקולד "עדין" הולכת לפירוק

סגנית רשם האגודות השיתופיות הורתה על מינוי כונס הנכסים הרשמי כמפרק, בהליך שיעבור כעת לבית המשפט המחוזי • לחברת "עדין" יש חובות נטענים בסך כולל של כ-42 מיליון

חברת עדין, קואופרטיב לייצור שוקולד, ממתקים וופלים, הולכת לפירוק, וימונה לה מפרק - כך הורתה היום (ב') סגנית רשם האגודות השיתופיות, עו"ד אלה אלון.

בנסיבות העניין הורתה עו"ד אלון על מינוי כונס הנכסים הרשמי כמפרק האגודה, לה חובות נטענים בסך כולל של כ-42 מיליון שקל; וזאת מכיוון שהאגודה מתנהלת כחברה ולא כאגודה שיתופית במשך שנים רבות.

המשמעות להחלטה זו היא שעל פירוק האגודה תחול פקודת החברות, והפירוק יתנהל בבית המשפט המחוזי. לדברי סגנית הרשם, "המפרק, כחלק מתפקידו, ייבחן סוגיה זו ויציג את מסקנותיו בפני בית המשפט המפקח על הפירוק".

בכך קיבלה למעשה סגנית הרשם את הבקשה להורות על מתן צו פירוק ומינוי מפרק זמני לחברת עדין, המתמחה מזה שנים בייצור שוקולד, ממתקים וופלים.

חשוב לציין כי סגנית הרשם לא הביעה את עמדתה ביחס לטענת החברה כי קיימת היתכנות כלכלית להמשך הפעלה של מפעל השוקולדים, באופן שעשו להיטיב עם נושיה של החברה.

בהחלטתה, אימצה עו"ד אלון את מסקנות החוקר שהובאו בפניה והורתה כאמור על מינוי מפרק לאגודה. תפקידו של זה יהיה, בין השאר, לכינוס, מיפוי ואיתור נכסי האגודה, תוך שיצטרך לבחון את האפשרות להפעיל את עסקיה של האגודה ויפעל להסדיר את חובות האגודה לנושיה השונים.

נזכיר כי הרקע להגשת הבקשה היה, בין היתר, המחאות שניתנו לצורך תשלום שכר העובדים ולא כובדו על-ידי הבנק; וכן פרסומים שונים בתקשורת לפיהם האגודה נקלעה לחובות כבדים ואינה מסוגלת לפרוע את חובותיה.

למרות זאת, הנימוק שעמד מאחורי ההחלטה על הפירוק היה בסופו של דבר טכני במהותו, וזאת נוכח העובדה שבחברת עדין (שהיא אגודה) פחת מספר החברים באגודה מן המספר הדרוש לרישומה, ולפיכך "בהתאם לסעיף 47 לפקודה (פקודת האגודות השיתופיות - מ' ש'), יש לצוות על פירוקה של האגודה".

עו"ד נתי חלפין, בא-כוחה של חברת עדין, מסר בתגובה להחלטה: "אכן, כפי שכתבנו לבית המשפט, מצבה הכלכלי של האגודה הוא קשה. אנחנו סברנו ועדיין סבורים שקיימת היתכנות להפעלת המפעל, לטובת הנושים הלא המובטחים, וסגנית הרשם קבעה כי המפרק שמונה יבחן גם את האפשרות הזו. ככל שנצליח לשכנע את המפרק ואת הנושים בכך, אני חושב שחידוש ההפעלה יהיה לתועלתם של הנושים הלא מובטחים, שאם לא כן, למרבה הצער, הם לא יראו דבר על חשבון הסדר חוב".