ACE (אייס) | בלעדי

מנכ"ל אייס יקים רשת שתתחרה במחסני חשמל ובשקם אלקטריק

הקבוצה, בניהולו של איציק אוזנה, תשקיע מיליוני שקלים בהקמת רשת חדשה בשם אייס אלקטריק • בניגוד לשחקניות האחרות, הרשת לא תייבא מוצרי חשמל בעצמה - מה שאמור לאפשר לה לקדם באופן שווה מותגים של כל החברות

סניף של רשת אייס / צילום: איל יצהר
סניף של רשת אייס / צילום: איל יצהר

שנה וחצי אחרי שקרן קדמה רכשה את אייס מקבוצת אלקטרה צריכה, ל"גלובס" נודע כי היא מתכוונת להקים לה תחרות ישירה באמצעות הקמת רשת מוצרי חשמל חדשה בשם "אייס אלקטריק". לפי הערכות של גורמים מעורים בענף, הקבוצה, בניהולו של איציק אוזנה, תשקיע מיליוני שקלים בהקמת רשת חדשה שתפעל בפריסה ארצית ותתחרה בשחקניות כמו מחסני חשמל, א.ל.מ, טרקלין חשמל ושקם אלקטריק, בשוק שלפי הערכות נאמד בכ-7 מיליארד שקל בשנה.

עוד על-פי הערכות, ב-2019 צפויים להיות מוקמים 5 סניפים של אייס אלקטריק בשטח של 250 מ"ר במרכזים פתוחים. שתיים מתוך החנויות ייפתחו במסגרת צמצום של חנויות שבהן פועלת היום הקבוצה - במתחם עין-שמר וברחוב יגאל אלון בתל-אביב.

כמו כן, על-פי אותם גורמים מעורים, בניגוד לשחקניות שפועלות היום בתחום, אייס אלקטריק לא תייבא מוצרי חשמל בעצמה, ובכך תהפוך לרשת היחידה שלא מוחזקת על-ידי שחקן שהוא גם יבואן חשמל, מה שאמור לאפשר לה לקדם באופן שווה מותגים של כל החברות.

שימש כמנכ"ל בתקופת הבעלות הקודמת 

עד מארס 2017 הבעלים של אייס הייתה חברת אלקטרה צריכה מקבוצת אלקו, שחקנית בתחום החשמל בעצמה, ונוהלה על-ידי איציק אוזנה עצמו. אלקטרה צריכה מייבאת, מייצרת ומשווקת מזגנים ומפעילה את רשתות השיווק מחסני חשמל ושקם אלקטריק. פעילות החברה בתחום המזגנים ומוצרי החשמל סבלה מחולשה בעקבות תהפוכות בענף והתרחבות התחרות. כאמור, אוזנה, מנכ"ל אייס, שימש כמנכ"ל גם בתקופת הבעלות הקודמת, וכעת נראה כי הוא קורא תיגר על ביתו הקודם ומבקש להתחרות בו בצורה ישירה.

המהלך הזה יוצא לדרך אחרי שרק לפני כחצי שנה ניסתה קרן קדמה, הבעלים של אייס, לבצע הנפקה בבורסה לפעילות שלה באמצעות שתי רשתות "עשה זאת בעצמך" - אייס ואוטו דיפו - לפי שווי של כ-300 מיליון שקל. ואולם ההנפקה לא עלתה יפה, וקדמה, שהשלימה את רכישת אייס מידי אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), במארס 2017 כאמור לפי שווי חברה של כ-190 מיליון שקל (כולל חוב), נאלצה בשלב הראשון לקצץ כ-30% מהשווי המבוקש בהנפקה לכ-230 מיליון שקל, ובהמשך אף לסגת מתוכנית ההנפקה.

6 שנים חלפו מאז השלימה אמ"צ את רכישת אייס באפריל 2012 תמורת כ-130 מיליון שקל, שכללו 45 מיליון שקל עבור נכסי הרשת וכ-85 מיליון שקל נוספים עבור המלאי שלה. הרכישה של אמ"צ נעשתה לאחר שאייס נכנסה להקפאת הליכים בעקבות קריסתה, עם חובות בהיקף של כ-450 מיליון שקל - כ-240 מיליון שקל מתוכם לספקים, כ-90 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, והיתר לבנקים ונושים אחרים.

27 סניפים ברחבי הארץ 

כיום מפעילה אייס 27 סניפים ברחבי הארץ, 14 מהם משלבים את המותגים אייס ואוטו דיפו - 6 תחת אוטו דיפו והיתר של אייס בלבד, וסך שטחי השכרה שלה מגיעים לכ-55 אלף מ"ר. טיוטת התשקיף שפרסמה אייס לקראת ההנפקה חשפה כי הכנסותיה השנתיות ב-2017 צמחו ב-4% ל-579 מיליון שקל, וכי הרווח הנקי עלה ב-9% ל-24 מיליון.

עוד מפעילה אייס אתר מקוון וכן מפעל רהיטים באשדוד (ספץ). אייס מעסיקה כ-900 עובדים, נוסף לדיילים וסוכני מכירות שמפעילים ספקים מסוימים בחלק מהסניפים. כיום הקבוצה מפעילה מועדון לקוחות שמונה כ-800 אלף משתמשים.

קרן קדמה, הבעלים, הוקמה ב-2006 על-ידי אורי עינן, גלעד הלוי וגלעד שביט ומנהלת הון בהיקף של כמיליארד שקל בשתי קרנות. בין השקעותיה בעשור האחרון ניתן למצוא חברות ציבוריות כמו דנאל וברנד תעשיות, וחברות פרטיות כמו יקבי כרמל, קווליטסט, מרינה פטריות הגליל ופמי פרימיום.

מרשת אייס לא נמסרה תגובה לדברים.