המשמעות של ביטול ההסכם עם חלל: yes תיפרד מהלוויין

רק לפני שנה וחצי עסקת חלל הייתה מיטבית עבור בזק בכל היבט • עכשיו, תחת דירקטוריון חדש, מתגלה האמת: עסקת חלל לא הייתה טובה לבזק ול-yes והיא נועדה לשרת את בעלי השליטה לשעבר • פרשנות

רן גוראון, מנכ"ל yes / צילום: יונתן בלום
רן גוראון, מנכ"ל yes / צילום: יונתן בלום

ב-28 במארס 2017, כאשר "גלובס" פנה לבזק וביקש הבהרות בנוגע לעסקת חלל, עסקת בעלי עניין עם בעלת השליטה לשעבר בבזק, חברת יורוקום, זו הייתה התשובה שספקה בזק: "הליך אישור העסקה האמורה נעשה על פי כל דין ובהליך מחמיר ביותר מבחינת ממשל תאגידי. ועדה שמונתה מטעם הדירקטוריון והורכבה אך ורק מדירקטורים בלתי תלויים וחיצוניים, דנה בעסקה במשך שבועות ונעזרה ביועץ חיצוני מומחה בתחום הלוויינים, וכלל גורמי המקצוע בחברות קבוצת בזק. ההחלטה שהתקבלה בעניין העסקה היא באופן חד-משמעי המיטבית עבור בזק, החל מההיבט הטכנולוגי ויכולת היישום בקבועי הזמן הנדרשים, דרך הבטחת איכות השידור ורציפותו וכלה בעלות הכוללת של הפתרון עבור הקבוצה. אנו בטוחים שמי שטובת בזק עומדת לנגד עיניו מבין כי העסקה היא מחויבת המציאות ותבטיח את עתידה של yes".

אתמול, שנה וחצי בלבד אחרי שהעסקה "המיטבית" אושרה בדירקטוריון, בזק וחברת הבת שלה yes מנצלות את תחנת היציאה הראשונה ויוצאות מההסכם לשימוש במקטעי החלל של הלוויין עמוס 8. הסכם שלפיו yes הייתה אמורה לשלם לחלל 21 מיליון דולר בשנה עד 2028, ושנגדו נלחם הדירקטור מטעם העובדים רמי נומקין מלחמת חורמה. בשורה התחתונה: מה שקרה בשנה וחצי האחרונות זה דבר פשוט - לבזק יש כעת דירקטוריון שדואג לחברה ולא לבעלי השליטה.

למרבה האירוניה, עד היום יושבים בדירקטוריון בזק עדיין שני דירקטורים שהיו חלק מאותה קומבינת ענק בשתי העסקאות הנחקרות ברשות לניירות ערך - עסקת בזק-yes (שהובילה לפתיחת החקירה בתיק 4000) ועסקת חלל.

Yes עוברת לשידורי אינטרנט

הצד השני שעליו לא הורחבה היריעה הוא המשמעות של ההחלטה מבחינת קבוצת בזק. בעצם ההחלטה לבטל את ההסכם, המשמעות היא ש-yes נכנסת למהלך מואץ של העברת כל שידוריה על גבי האינטרנט. לאחרונה חשפנו ב"גלובס" את העבודה שעשתה חברת הייעוץ מקינזי עבור yes, שממליצה לחברה להתחיל להיערך מעכשיו למהלך שכן מדובר בצעד מאוד מורכב ומסובך וכלל לא פשוט, למרות ש-yes צברה מספיק ניסיון וכל שידורי ה-VOD שלה מועברים על גבי האינטרנט.

בעסקת בעלי העניין טענה yes שאי אפשר לעבור לשדר על גבי האינטרנט, מאחר שרשת בזק אינה מוכנה לכך. עלתה גם שאלת החלפת הממירים בעלות מטורפת. הדרג המקצועי בבזק התקומם נגד הטענה הזו. מבחינת בזק, בעלויות יחסית נמוכות אפשר להעמיד רשת שתתמוך בכך. הסוגיה הזו מורכבת מכיוון שזה אומר שבזק חייבת להדליק את רשת הסיבים האופטיים שלה כמה שיותר מהר. עד היום זה לא קורה, וגם כשזה יקרה יקח הרבה שנים עד שבזק תוכל לכסות את כל הלקוחות של yes בסיבים אופטיים.

ככל הנראה בזק יודעת היטב איך היא הולכת להפעיל את הרשת ולפרוס בקצב מהיר, ולכן היא מספיק בטוחה בעצמה שהפרויקט אפשרי. לפני שנה וחצי הדירקטוריון של בזק חשב אחרת. מעניין למה. כאמור, יש עדיין שני דירקטורים בבזק שהיו דירקטורים באותה תקופה, אפשר לשאול אותם.

יתירה מכך, מי זוכר היום שבזק שילמה בעסקת בזק-yes מאות מיליוני שקלים כחלק מהעסקה עבור הסינרגיה עם yes. איך קבעו את הסינרגיה הזו? את זה עוד נראה בכתבי האישום שיוגשו בפרשה. בינתיים ניתן לראות את ערכה האמיתי של הסינרגיה, שרחוקה מאוד מאותם מאות מיליוני שקלים ששולמו בעסקה.

לבסוף, צריך לזכור שחלל היא סיפור טרגי. מי מכיר חברת לוויינים שמתפוצץ לה לוויין בשיגור, לוויין נוסף נעלם בחלל, המדינה מטרפדת מכירתה למשקיעים, ועוד שלל מרעין ובישין.

קרוב לוודאי שאחרי שבזק תשלים את העברת השידורים של yes דרך האינטרנט, עדיין יהיו לה לקוחות שיקבלו שירותים על גבי לוויין. איש לא יכול לנבא כמה זמן זה יקח. הלוויין היא רשת הפצה מאוד יעילה וזולה לטלוויזיה, אבל לא בעלויות של עסקת חלל. וזה בעצם כל הסיפור.