"חברות מזון גלובליות באות לארץ כי הן מבינות שיש פה המצאות גדולות"

כך אמר היום יונתן ברגר, מנכ"ל חממת דה קיצ'ן של שטראוס, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "זאת טכנולוגיה שמאפשרת לנו לאכול אוכל יותר בריא"

פאנל "מהנדסים את מזון העתיד" בוועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי
פאנל "מהנדסים את מזון העתיד" בוועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

השילוב בין טכנולוגיה ואוכל עלה היום לדיון בפאנל שהנחתה כתבת "גלובס" שני מוזס שכותרתו "פודטק מהנדסים את המזון של העתיד".

יונתן ברגר, מנכ"ל חממת דה קיצ'ן - הפודטק של שטראוס, דיבר על החזון להקים קהילת פודטק וליצור מזון יותר טוב ובריא. לדבריו, מזון העתיד כבר כאן:  "אנחנו רואים מוצרים כאלה כמו היוגורט הטבעוני. זאת טכנולוגיה שמאפשרת לנו לאכול אוכל יותר בריא. אנחנו מכלילים תחת פודטק גם טכנולוגיות שעוזרות לייצר בצורה יותר יעילה. למשל להוריד עליות על ידי טכנולוגיה. זה תורם גם ליוקר המחיה ולהורדת מחירים. לפודטק הישראלי יש יתרון. כי אנחנו מבודדים, צמחה פה תעשיית מזון שיש בה הכל. חברות מזון גלובליות באות לארץ כי הן מבינות שיש פה המצאות גדולות. יש מאות סטארט-אפים וגם מגיעות השקעות. כל ורטיקל של טק צריך השקעות הון סיכון כי זה מה שדוחף את התעשייה קדימה. וכששמעה של התעשייה יצא החוצה ויגיעו משקיעים התעשייה תצליח".

פודטק - מהנדסים את מזון העתיד

טלי נחושתן מאינובו-פרו סיפרה על טכנולוגיה שפתחה החברה, המאפשרת ההפקה של חלבון מחומוס. "יש לנו טכנולוגיה שמשפרת את אחוז החלבון במוצר הסופי. בעקבות הפחתת הבשר והחלב, תעשיית המזון מחפשת חומרים שיכולים להחליף אותם. זה חלבון בטעם ניטראלי".

ערן גרוניך, מנכ"ל ומייסד של חברת פליינג ספארק המייצרת חלבון אלטרנטיבי לחלבון מהחי, אמר כי "בעולם האוכלוסיה הולכת וגדלה, המשאבים שקיימים על הכדור לא מספיקים כדי להאכיל אותם במספיק חלבון. אנחנו מייצרים חלבון איכות מזחלים של זבוב הפירות ובמחיר זול. עשיר במינראליים ובסיבים תזונתיים שנכנס כרכיב במוצרים כמו תחליפי בשר ועף, משקאות, לחמים פסטות".

לירון נמרודי, מנכ"לית Zero Egg: "אנחנו מייצרים נוזל ביצה טבעונית שמדמה התנהגות של ביצה אמיתית. אפשר באמצעות זה לייצר כל מוצר שמשתמשים בו בביצים. עם ערך תזונתי גבוה ללא כולסטרול. פונים עם המוצר לשוק התעשייתי והמוסדי וגם לצרכן הסופי. יש דרישה גלובלית של הצרכנים לתחליפים וגם מבחינת היצרנים יש לזה הרבה דרישה. אנחנו במגעים עם חברות גדולות בארה"ב, שמחפשות מוצר שייתן פתרון. אנחנו בפיילוטים בישראל עם כמה חברות שמייצרות חביתות, עוגות ומיונז".

יוסי שטרית, שף מסעדת משייה: "כסועד יהיה לי יותר קל לצרוך כמו חביתה, שהיא לא מביצה. כל יום נכנס מישהו ומציע תחליף. צריך שהמוצר יהיה מאוד טוב כי לא אשים את הלקוחות במצב של שפני ניסיון. זה עניין של נורמות ותפישות".

ברגר: "לי היה בשלב מסוים אאוריקה, כשהבנתי שהדבר הכי חשוב בפודטק זה הטעם. אנחנו מתלהבים מהטכנולוגיה אבל מה שחשוב בסוף זה הטעם. ולכן מכניסים את קבוצות הטעימה לתהליך הרבה לפני שיש מוצר".