משרד התחבורה ומשרד האנרגיה פרסמו הבוקר (א') את תוכניות העבודה שלהם לשנת 2019.
משרד התחבורה: העלאת השימוש בתחבורה ציבורית ב-4%
תוכנית העבודה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשנת 2019 כוללת לא פחות מ-10 מדדים לעבודת המשרד, אבל רק שניים מהם קשורים לתחבורה הציבורית: העלאת השימוש בתחבורה בציבורית והעלאת מספר פעולות של טעינת רב-קו מרחוק.
התוכנית גם לא מתייחסת באופן ישיר לבעיית הגודש בכבישי ישראל, אלא מפרטת את רשימת פרויקטי הסעת ההמונים שמקודמים בימים אלה על-ידי המשרד - אלה שאמורים לתת מענה לבעיית הפקקים בעוד כמה שנים טובות.
בשנת 2019 מתכוון משרד התחבורה להעלות את השימוש בתחבורה הציבורית ב-4%. מדד זה כולל נסיעות באוטובוסים, רכבות, רכבות קלות ומטרוניות. מדובר ביעד נמוך בהשוואה לגודל הפער הקיים בין ישראל לבין מדינות ה-OECD מבחינת השימוש בתחבורה הציבורית.
על-מנת להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית, המשרד קובע מספר מטרות מרכזיות, ובהן: המשך הקמת מערכות הסעת המונים, הקמת מאות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית, רפורמת המוניות, הרחבת פרויקט "עלייה מכל הדלתות באוטובוסים", הפעלת מטרונית קו 4 בחיפה, שיפור השירות לאוכלוסייה הערבית ועוד.
על-פי התוכנית, עוד השנה משרד התחבורה מתכנן להוציא לדרך שני מכרזים להפעלת מוניות שירות, להפעיל את הפרויקט "עלייה מכל הדלתות בכל הקווים העירוניים" ולהציב 400 סככות המתנה בתחנות אוטובוס. בנוגע לכרטיס הרב-קו - במשרד התחבורה מצפים כי השנה מספר ההטענות יצמח פי ארבעה לעומת השנה שעברה, זאת בעיקר בשל העובדה כי מתחילת השנה על-פי הוראת משרד התחבורה לא ניתן יותר לשלם במזומן באוטובוסים.
בשנת 2026: רשת הסעת המונים בגוש דן
מהעיון במדדים לתוכנית הסעת המונים בגוש דן ניתן לציין כמה נקודות: הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה עדיין מתוכננת לאוקטובר 2021. כמו כן, נקבעו מועדי סיום לביצוע שני הקווים החדשים: הקו הירוק והקו הסגול - אלה יהיו מוכנים בסוף שנת 2026; וכן נקבע מועד סיום תכנון סטטוטורי של הקו החום, שצפוי להסתיים ביוני השנה.
במטרופולין ירושלים משרד התחבורה מתכוון לסיים להאריך את הקו האדום של הרכבת הקלה בסוף 2022 ולהפעיל את הקו הירוק בסוף 2024. במכרז של פרויקט זה, המוערך בכ-11 מיליארד שקל, משתתפות 6 קבוצות לאחר ששתיים מהן פרשו.
תחושה לא נוחה עולה מהעובדה שפרויקט החשמול של מסילות הרכבת, שאמור להגביר את מהירות הרכבות, כלל לא מופיע בתוכנית העבודה. הקו הראשון של פרויקט חשוב זה, הקו המהיר לירושלים, הושק לפני כמעט 5 חודשים באופן חלקי בלבד. הקו המהיר, שהיה אמור לחבר בין תל-אביב לירושלים ב-29 דקות, מגיע בשלב זה עד נתב"ג ועדיין מוגדר כקו בהרצה. נזכיר כי פתיחתו לוותה בלא מעט תקלות טכניות וביטולים של הרכבות. "פרויקט החשמול אשר הופיע בספר תוכנית העבודה של שנת 2018 אינו מפורסם השנה, משום שהוא מצוי בבירור משפטי", נכתב בתוכנית העבודה של המשרד.
תוכנית משרד התחבורה כולל עוד הקמתם של 255 ק"מ נתיבי תחבורה ציבורית במטרופולין תל-אביב עד סוף 2020 בצירים עירוניים ועוד 264 ק"מ בצירים בין-עירוניים. כמו כן, על-פי התוכנית הקמת הפרויקט "הנתיבים המהירים", שיקל על הגודש בכניסה לגוש דן, צפויה להסתיים עד סוף 2024. פרויקט זה יכלול הקמת 3 חניוני "חנה וסע" עם יותר מ-11 אלף מקומות חניה חדשים.
בתחום נמלי האוויר והים, במשרד התחבורה מצפים כי מספר הנוסעים בשנה בטיסות פנימיות ובינלאומיות יעלה ב-10% ויעמד על כמעט 23 מיליון נוסעים. בין המשימות המרכזיות של המשרד בתחום זה ניתן למנות את קידום הרפורמה בנמלי הים, מעקב אחר בניית נמל המפרץ והדרום ופתיחת שדה תעופה משלים לנתב"ג.
משרד האנרגיה: עד סוף השנה הנוכחית יחוברו 158 צרכנים לגז טבעי
תוכנית העבודה של משרד האנרגיה לשנת 2019 כוללת שני שינויים משמעותיים שלא הופיעו בשנה שעברה: יישום הרפורמה ההיסטורית בחברת החשמל שאושרה בממשלה בקיץ שעבר וקידום תוכנית יעדי 2030 שיזם שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ.
התוכנית של השר שטייניץ, יש לומר, טרם הובאה לאישור הממשלה וככל הנראה עתידה להידחות ליום שאחרי הבחירות. למרות זאת, במסמך נכתב כי "בכוונת המשרד לנקוט פעולות אשר יביאו לכך שעד שנת 2030 שיעור הדלקים המזהמים לייצור חשמל יעמוד על 0%. דלקים מזהמים ישמשו לגיבוי בלבד... תמהיל ייצור החשמל בשנת 2030 יעמוד על 83% גז טבעי ו-17% אנרגיות מתחדשות".
ומה באשר יישום רפורמת החשמל? בהתאם למתווה שאושר, במשרד האנרגיה מתכוונים להוציא מכרז לדרך למכירת תחנת הכוח רמת חובב עד סוף 2019. זאת, בהמשך למכרז למכירת תחנת הכוח אלון תבור שפורסם על-ידי חברת החשמל עוד בנובמבר אשתקד. עוד נקודה חשובה מבחינת לוחות הזמנים של הרפורמה היא הוצאת אגף תפ"ט (אגף תכנון, פיתוח וטכנולוגיה) ויחידת ניהול המערכת מחברת החשמל לחברה ממשלתית חדשה עד סוף השנה.
פרויקט חשוב נוסף שמוביל משרד האנרגיה וצפוי להסתיים השנה הוא פיתוח מאגר הגז "לוויתן". בהתאם ללוח הזמני המתוכנן של הפרויקט, במשרד האנרגיה מצפים כי הזרמת הגז הטבעי תחל מהמאמגר השנה. זאת, לאחר סיום שלב הקמת האסדה והצנרת, לאחר השלמת מבחני הזרמת הגז ובדיקת המערכות וקבלת היתרי הפליטה מהמשרד להגנת הסביבה. נזכיר כי חברת נובל אנרג'י המפעילה את האסדה לא עמדה בדרישת המשרד להגנת הסביבה, ולכן טרם קיבלה היתר פליטות המהווה תנאי הכרחי להתחלת הזרמת הגז. החברה הגישה לאחרונה בקשה נוספת להיתר הפליטות שנמצאת בבחינת המשרד להגנת הסביבה.
בנוסף, משרד האנרגיה ימשיך לקדם את המהלך שהתחיל לפני כשנתיים - "פתיחת הים לתחרות". מדובר בהבאת משקיעים זרים לחיפוש הגז והנפט בישראל. ההליך התחרותי השני במספר, במסגרתו המשרד "משווק" 19 בלוקים ימיים, יצא לדרך לפני מספר חודשים. זאת לאחר שלמכרז הראשון ניגשו רק שני מתמודדים בינלאומיים - הקונסורציום ההודי ONGL וחברת אנרג'יאן מיוון שממילא כבר עוסקת בפיתוח המאגרים בישראל "כריש" ו"תנין".
בתחום חיבור הצרכנים לגז טבעי, שעד היום לא הניב הצלחה רבה ולא עמד ביעדים ממשלתיים, המשרד צופה כי במהלך 2019 ייחתמו 50 הסכמים לחיבור צרכנים חדשים, ועד סוף השנה הנוכחית יחוברו 158 צרכנים לגז טבעי.
בתחום "גמילת" התחבורה מדלקים מזהמים, המשרד ממשיך לדבוק במטרה של הצבת 2,000 עמדות טעינה לרכבים חשמליים עד סוף 2020.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.