הפתרון להורדת מחירי החלב: שבירת הקרטל

חבל שכחלון לא נאבק בקרטל החלב כמו בהתייקרות מוצרי החלב המפוקחים

שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

לאחרונה התבשרנו כי מחירי מוצרי החלב צפויים לעלות בחודשים הקרובים. זאת, בין היתר, בשל עלייה במחיר החלב הגולמי. שר האוצר משה כחלון הצהיר כי הוא עשה וממשיך לעשות כל שביכולתו בכדי למנוע את העלאת המחירים הבלתי סבירה, להגדרתו, של מוצרי החלב. הוא אף קרא למהלך "צעד ציני ומיותר של מונופול דורסני שנועד להגדיל רווחים על חשבון הציבור", וקרא לציבור לא לקנות תוצרת של תנובה. האומנם עשה כחלון כל שביכולתו בכדי למנוע את עליית המחירים בשוק החלב?

שוק החלב הוא שוק מתוכנן. משמעות הדבר היא שלאזרח ישראלי אסור להקים רפת ולייצר חלב ללא אישור של מועצת החלב, אשר אמונה על חלוקת מכסות חלב לכל רפת בישראל. אחד מיעדיה של מועצת החלב, אשר מנוהלת על-ידי בעלי עניין, הוא שימור רמת מחירים גבוהה שתניב לבעלי המכסות הכנסות גבוהות. כדי לשמור על רמת המחירים הגבוהה, מלבד מניעת כניסת מתחרים לשוק, מוודאת מועצת החלב שלא משווק לשוק יותר חלב מהמתוכנן, מה שיוביל, כמו בכל שוק, לירידת מחירים.

המועצה עושה זאת באמצעות פרקטיקה אבסורדית של "ייבוש חלב". בכל פעם שהייצור עולה על הביקוש, מורה מועצת החלב לייבש את החלב העודף כדי למנוע ירידת מחירים. יתרה מזאת, אם בשנה מסוימת ייובש הרבה חלב, עשוי שר החקלאות להורות על קיצוץ המכסות בדיוק כפי שקרה השנה. שר החקלאות אורי אריאל הורה על קיצוץ של לא פחות מ-45 מיליון ליטרים של חלב שהיו מגדילים את ההיצע ומורידים את המחירים.

פרקטיקה זו אינה ייחודית לקרטל החלב, והיא מאפיינת קרטלים נוספים במשקי המזון בישראל. מועצת הלול משמידה ביצים, מועצת הירק משמידה ירקות ופירות, והכול בשביל להבטיח שהמחירים המופקעים שמשלמים אזרחי ישראל על מוצרי יסוד לא ירדו.

גם את המלצתו של כחלון בנוגע לחרם על תנובה יתקשה הציבור ליישם. זאת בשל העובדה שהשוק סגור כמעט לחלוטין ליבוא, ולכן אין תחרות ממשית לדואופול השולט בשוק מוצרי החלב. גם טרה, יצרנית החלב המשמעותית השנייה שמשום מה חמקה מהתקפותיו של כחלון, דרשה כמו תנובה להעלות את המחירים.

מחירי החלב הגולמי הגבוהים אחראים, בין היתר, לעליית המחירים של מוצרי החלב. הם התוצאה הבלתי נמנעת של משק מתוכנן שנשלט על-ידי קרטל של יצרנים. האינטרס של הקרטל ברור - לשמור על בלעדיות בשוק על-ידי מניעת כניסתם של מתחרים וכן לשמור על רמת מחירים גבוהה. הדבר כמובן סותר באופן ברור את האינטרס של כלל הציבור.

אם רוצה שר האוצר להביא להורדת מחיר החלב ומוצריו, כל שעליו לעשות הוא לבטל את מועצת החלב ולאפשר לכל אחד בישראל לייצר חלב ולמכור אותו באיזה מחיר שיראה לנכון. מועצת החלב ומשטר המכסות הם הגורמים המרכזיים למחירי החלב בישראל הגבוהים ביותר מ-25% מהמחירים באירופה. דוח של המועצה הלאומית לכלכלה, שבדק את פערי המחירים, קבע כי הפער אינו יכול להיות מוסבר על-ידי פערי המע"מ או עלויות חומרי גלם, אלא הוא "מיוחס ברובו לפערי יעילות ותחרות".

כאשר דנים בפתיחת משק החלב ליבוא, עולים מיד הטיעונים בדבר שמירה על חקלאות ישראלית, הגנה על יצרנים מקומיים, עצמאות תזונתית ועוד. כל הטיעונים הללו אינם תקפים כאשר מדובר ביצירת התחרות בשוק הפנימי. ביטול משטר המכסות יביא לפתיחתן של רפתות חדשות, לייעולן של הרפתות הקיימות, להגברת התחרות ולהורדת המחירים. הוא אינו מסכן את החקלאות הישראלית - הוא מסכן אך ורק את הקרטל הנוכחי.

הכותב הוא מאסטרנט ליחסים בינלאומיים במסלול ישיר לדוקטורט וחבר בוועד המנהל של עמותת "תחרות"