ירידה חדה במספר המינויים: מיזם השכרת האופניים תל-אופן עבר לרווח תפעולי סמלי ב-2018

בתוך שנתיים איבדה תל-אופן של חברת FSM של פרידנזון יותר ממחצית מהמנויים שלה • החברה רשמה בשנה שעברה ירידה של 16% בסך הכנסותיה, שהצטברו לכ-16 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת צניחה של 66% בהכנסותיה מהקמת מערך להשכרת אופניים, שהסתכמו ב-1.5 מיליון שקל

אופניים של "תל אופן" / צילום: תמר מצפי
אופניים של "תל אופן" / צילום: תמר מצפי

דוחות חברת המטענים והשילוח פרידנזון , שפורסמו מוקדם יותר השבוע, סיפקו שוב הצצה למיזם האופניים תל-אופן, שבו היא שותפה (45%) יחד עם איתן שמיר (45%) ודני שפילמן (10%), ובינתיים נראה כי הוא ממשיך לקרטע, אף שהחברה מספקת סימנים לאופטימיות להמשך. 

בסיכום שנתי חברת FSM, שבאמצעותה מתבצעת פעילות המיזם, הציגה ירידה של 16% בסך הכנסותיה, שהצטברו לכ-16 מיליון שקל, וזאת בעיקר בהשפעת צניחה של 66% בהכנסותיה מהקמת מערך להשכרת אופניים, שהסתכמו ב-1.5 מיליון שקל. 

לצד זאת, היא הצליחה לשמור על יציבות בהכנסות מהפעלה, בהיקף של כ-15 מיליון שקל, ולמרות השחיקה בסך ההכנסות, תל-אופן הצליחה להציג רווח תפעולי סמלי של כ-100 אלף שקל, אחרי שב-2017 רשמה הפסד תפעולי של 1.5 מיליון שקל.

תוצאות מיזם תל אופן
 תוצאות מיזם תל אופן

אותו הפסד יוחס אז בעיקר לוונדליזם שבגינו נאלצה החברה להחליף חלק ממערך הנעילה של האופניים - מה שייצר לה הוצאות גבוהות, שלפי החברה כבר מאחוריה, לאחר שהסתיימו ברבעון השני של 2018 - ובהתאם הובילו להפסד במחצית הראשונה של השנה החולפת. 

סימן שלילי אפשרי לגבי הפעילות העולה מהדוחות ניכר בצמצום של 37% במספר המנויים השנתיים של המיזם, שהסתכמו אשתקד ב-4,215, לעומת כ-6,650 מנויים ב-2017. כך, בתוך שנתיים איבדה תל-אופן יותר ממחצית מהמנויים שלה, לאחר שבסוף 2016 מספרם עמד על יותר מ-8,600. למרות זאת, כאמור, הכנסות החברה מהפעלתו של מערך השכרת האופניים שומר על יציבות. 

הפעילות ברמת-גן לא הצליחה

במסגרת מיזם תל-אופן, המתבצע באמצעות חברת FSM, מעניקים פרידנזון ושותפיה שירותי הקמה והפעלת מערך אופניים בבעלות עיריית תל-אביב. אלה כוללים תחנות עגינה, זוגות אופניים, מערך מחשוב, אתר אינטרנט, מוקדי שירות, תחזוקה, תיקון תקלות וגביית התמורה מהמשתמשים. ההסכם מול עיריית תל-אביב נחתם ל-10 שנים. ב-2011 הסתיים שלב ההקמה של הפרויקט, והחל מ-2012 פועלות תחנות ההשכרה. 

מאז פועלת החברה להרחיב את הפעילות לערים נוספות, ובאוקטובר האחרון זכתה במכרז של עיריית ירושלים להקמה, תפעול ותחזוקת מערך אוטומטי להשכרת אופניים, והעריכה את הכנסותיה מהקמת המערך ב-13 מיליון שקל. ואולם לצד זאת, הדוחות גם חושפים כי הרחבת הפעילות לא תמיד צולחת, וכך באותו חודש שבו זכתה במכרז בירושלים, FSM הפסיקה את פעילותה שהתרחבה לרמת-גן, והיא פועלת לפירוק 10 התחנות שבתחומה.

במבט קדימה, בצד החיובי מציינת FSM כי "תחום התחבורה הירוקה הוא תחום מתפתח מאוד בתקופה האחרונה בארץ ובעולם", וכי "ערים רבות מקדמות פרויקטים של תחבורה ירוקה". עם זאת, הפופולריות הגואה של התחום מייצרת גם מתחרים חדשים, ובחברה מציינים כי "בתקופה האחרונה נכנסו לתל-אביב ולערים נוספות מספר חברות בינלאומיות, אשר מפעילות מערך השכרת אופניים וקורקינטים עירוני, שלא מבוסס על תחנות קבועות. חברות אלה מהוות תחרות לפעילות החברה. החברה מתמודדת מולם על-ידי שיפור השירות והמוצר ועל-ידי הגברת שיתופי-פעולה עם חברות אחרות בתחום כמו רב-קו".

פעילות תל-אופן היא שולית לסך פעילותה של פרידנזון ומהווה כ-7% מהכנסותיה. עיקר פעילותה של פרידנזון מתרכזת בשילוח בינלאומי, הובלה ולוגיסטיקה ואחסנה. בסיכומה של 2018 נהנתה פרידנזון משיפור בהכנסות ורווחי פעילות השילוח הבינלאומית, הגדולה ביותר שלה, וממגמה חיובית גם בפעילות האחסנה, ולעומת זאת, הציגה שחיקה בהכנסות ורווחי פעילות ההובלה והלוגיסטיקה.

בסך-הכול החברה, שנמצאת בשליטת משפחת פרידנזון, סיכמה את השנה עם יציבות בהכנסותיה, שהסתכמו ב-291 מיליון שקל - ויציבות נרשמה גם בשורה התחתונה, עם רווח נקי של 9.5 מיליון שקל. מניית פרידנזון רשמה מתחילת השנה שינויים קלים, והיא משקפת לחברה שווי של כ-110 מיליון שקל.