המחיקות ב-yes העבירו את בזק להפסד ענק של 1.07 מיליארד שקל בשנת 2018

התוצאות לשנת 2018 הושפעו מהוצאות חד-פעמיות בסך כולל של כ-2.31 מיליארד שקל, אשר שחקו את מדדי הרווחיות ואת שורת הרווח הנקי • במקביל לפרסום הדוחות, בזק הודיעה כי עקב הפסדי yes היא מפסיקה לחלק דיבידנדים בשנתיים הקרובות

מחיקות ענק בהיקף כולל של 2.31 מיליארד שקל העבירו את קבוצת התקשורת בזק להפסד של כ-1.1 מיליארד שקל בשנת 2018. נוסף על כך מעדכנת החברה היום גם על ביטול מדיניות הדיבידנד, ועל היערכות להנפקות אג"ח והון. ההפסד העצום, שנזקף בעיקרו למחיקת שווי בחברה הבת yes, הוביל לירידה של כ-80% בהון העצמי של בזק, שעמד בסוף השנה על 434 מיליון שקל בלבד.

המחיקה הבולטת ביותר בדוחות היא בגין ירידת ערך בחברה הבת yes, בסך 1.64 מיליארד שקל - גבוה מההערכה שפרסמה בזק לפני כשבועיים. הערכת שווי חדשה של חברת פרומתאוס קובעת שווי שלילי לחברה, מינוס 871 מיליון שקל. כתוצאה מכך, נאלצה בזק להכיר בהפסד בגין ירידת ערך נכסים בטלוויזיה הרב-ערוצית - בשל ירידות ערך זכויות שידור, רכוש קבוע, קשרי לקוחות ומותג ועוד. עוד 37 מיליון שקל הוכרו בגין ירידת ערך נכסים בחברת האינטרנט וואלה, בשל החרפת התחרות בענף הפרסום באינטרנט. בבזק מציינים כי תזרים המזומנים החזוי של וואלה ל-2019-2023 שלילי.

בזק הכירה ב-2018 גם בהוצאה של 559 מיליון שקל בגין פרישה מוקדמת של עובדים, וגם לכך הייתה השפעה על השורה התחתונה. כאמור, בזק מעדכנת על ביטול מדיניות הדיבידנד, שקבעה חלוקה של 70% מהרווח החצי-שנתי; אולם יש לציין שבמחצית השנייה של השנה רווחי בזק התאפסו, כך שממילא היא לא הייתה מחלקת דיבידנד בגין התקופה. במבט קדימה, החברה צופה רווח נקי של 900 מיליון שקל עד מיליארד שקל ב-2019, עם EBITDA של 3.9 מיליארד שקל (לעומת 1.6 מיליארד ב-2018 וכ-3.8 מיליארד ב-2017).

בזק, בראשות היו"ר שלמה רודב, כוללת את הפעילות הקווית, חברת הסלולר פלאפון, חברת בזק בינלאומי, yes ו-וואלה. הכנסות הקבוצה הסתכמו בשנה החולפת ב-9.3 מיליארד שקל, ירידה של 4.8% ביחס ל-2017. המחיקות הובילו להפסד תפעולי של 548 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 2.1 מיליארד שקל ב-2017; ול-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 1.6 מיליארד שקל, ירידה של 57.1%, לאחר שברבעון הרביעי נרשם EBITDA שלילי בגובה 1.2 מיליארד שקל. כאמור, ההפסד הנקי הסתכם ב-1.1 מיליארד שקל, בהשוואה לרווח של 1.2 מיליארד שקל שנה קודם לכן. התזרים החופשי ב-2018 היה 1.6 מיליארד שקל, ירידה של 23.7% מ-2017. על התוצאות השפיע אימוץ התקן החשבונאי IFRS 16, שהגדיל את ה-EBITDA ואת התזרים מפעילות בכ-400 מיליון שקל.

לדברי היו"ר רודב, "בשנה האחרונה התמקדנו בשינוי עמוק בדרכי התנהלות הקבוצה, כך שיתאימו לתפיסות המחמירות ביותר בתחום הממשל התאגידי. במקביל, ביצענו מהלכים אסטרטגיים משמעותיים כדי להקנות לקבוצת בזק את היכולת להמשיך להתמודד בהצלחה עם השינויים הטכנולוגיים, התחרותיים והרגולטוריים העמוקים בשוק, לרבות צמצום הנהלת החברות הבנות ומהלכי ההתייעלות בחברות הבנות, תוך הידברות עם ארגוני העובדים".

רודב הוסיף כי "לצד אלה, המשכנו לייצר מנועי צמיחה עתידיים לקבוצה, כדי שגם בתנאי התחרות הקיצוניים, תחת המגבלות הרגולטוריות הקיימות והשינויים הצפויים בטכנולוגיות ובמודלים העסקיים בארץ ובעולם, נמשיך להיות חברת התקשורת המובילה בישראל".

נמשכת הירידה במספר מנויי הטלפוניה

בפעילות הקווית של בזק נרשמו ב-2018 הכנסות של כ-4.2 מיליארד שקל, ירידה של 1.1%. ה-EBITDA נשחק ב-23.2% ל-2.1 מיליארד שקל והרווח הנקי ירד ב-51.6% ל-567 מיליון שקל. מספר מנויי הטלפוניה ממשיך במגמת הירידה, והוא הסתכם בסוף השנה ב-1.8 מיליון, ובמקביל מספר קווי האינטרנט עמד על כ-1.66 מיליון, מתוכם 626 אלף בסיטונות (דרך ספקי תקשורת אחרים). המשמעות היא שהצמיחה מגיעה מהשוק הסיטוני, בעוד שמספר המנויים הישירים דווקא ירד.

המנכ"ל דודו מזרחי מסר, כי "בזק מצויה בתנופת עשייה משמעותית בכל תחומי פעילותה. במהלך החודשים האחרונים שקדנו על פיתוח תחומי פעילות חדשים ויצירת מנועי הצמיחה העתידיים של החברה, לצד ביסוס והעמקת החדירה של השירותים הקיימים".

פעילות yes, שבגינה נרשמה ירידת הערך הגדולה, סיכמה שנה של ירידה בכל הפרמטרים. הכנסות החברה ירדו ב-10.7% לכ-1.5 מיליארד שקל, ה-EBITDA היה שלילי בסך 833 מיליון שקל ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 1.15 מיליארד שקל (כולל ירידת ערך הנכסים), לעומת הפסד של 244 מיליון שקל ב-2017.

ב-yes הדגישו היום את הצמצום בירידת מצבת הלקוחות לעומת שנה קודמת: בסוף השנה היו לחברה 574 אלף מנויים, ירידה של 13 אלף לעומת 2017, עם הכנסה חודשית ממוצעת של 211 שקל למנוי, ירידה מ-228 שקל ב-2017. המנכ"ל רן גוראון ציין שני מהלכים אסטרטגיים שביצעה yes: חתימה על הסכם חדש עם העובדים ומעבר לשידורים על גבי תשתית IP, שמהווה לדבריו בשורה צרכנית ייחודית.

בבזק בינלאומי הסתכמו ההכנסות ב-1.4 מיליארד שקל, ירידה של 9.5%, שנובעת בחלקה מהחלטתה לסגור פעילות בתחום האינטגרציה, לאחר שהתברר שאינה רווחית. במקביל סובלת החברה מהמשך השחיקה בשוק השיחות הבינלאומיות. ה-EBITDA בבזק בינלאומי נותר יציב, 310 מיליון שקל, אולם הרווח הנקי ירד ב-39.4% ל-77 מיליון שקל.

"האכזבה שייכת לבזק של אתמול"

ומה אומרים האנליסטים? גיל דטנר מלאומי שוקי הון כותב היום, כי "עניין הדיבידנדים ממחיש היטב את ההסתכלות על מניית בזק כיום. האכזבה מהפסקת התזרים למשקיעים מובנת, אך זו אכזבה ששייכת לבזק של אתמול - פרה חולבת עם כוח שוק אדיר ופעילות קווית שמייצרת תזרים שחברות אחרות יכולות רק לחלום עליו.

"היום בזק היא חברה תחת מתקפה בכל החזיתות, כאשר הקרב על השוק הקווי רק בתחילת דרכו. זו חברה עם חוב גדול, תזרים נשחק, דרישות להשקעות מאוד גדולות בשנים הקרובות, ובעיקר חברה עם סביבה רגולטורית מחמירה ביותר".

לירן לובלין מאי.בי.אי כתב שהתחזיות החלשות "לא משאירות מקום לאופטימיות". לדבריו, "תוכנית ההתייעלות של בזק אמנם צפויה להביא לחיסכון בעלויות בהמשך, אך בנקודת הזמן הנוכחית נראה כי החברה מתקשה לשלוט בשחיקה בשורה העליונה, ויש רק לקוות שמהלכי ההתייעלות יצליחו למתן את קצב השחיקה של הרווחיות".