קונספירציה על 11 בספטמבר או השריפה בנוטרדאם? ביוטיוב התקשו לזהות

בעקבות טעות בסיווג, כאשר גופים חדשותיים שידרו אמש בלייב באמצעות יוטיוב מהשריפה בפריז, מתחת לחלק מסרטוני הלייב הופיעה תיבת טקסט עם מידע מאנציקלופדיית בריטניקה על פיגועי ה-11 בספטמבר • דובר יוטיוב: "הטקסטים האלה מופעלים באופן אוטומטי, והמערכות שלנו לפעמים טועות"

השריפה בכנסיית נוטרדאם בפריז / צילום: רויטרס
השריפה בכנסיית נוטרדאם בפריז / צילום: רויטרס

יוטיוב סיווגה בטעות סרטונים מהשריפה בכנסיית נוטרדאם בפריז אמש כתיאוריות קונספירציה בנושא פיגועי ה-11 בספטמבר. בעקבות אותו סיווג, כאשר גופים חדשותיים שידרו אמש בלייב באמצעות יוטיוב מהשריפה, מתחת לחלק מסרטוני הלייב הופיעה תיבת טקסט עם מידע מאנציקלופדיית בריטניקה על פיגועי ה-11 בספטמבר.

בשנה שעברה, כחלק מניסיון של ענקית הווידאו בבעלות גוגל להתמודד עם הביקורת על שגשוג תיאוריות קונספירציה בפלטפורמה, יוטיוב השיקה פיצ'ר שמציג תיבת טקסט עם מידע אמין על נושאים שונים מתחת לסרטונים שהציגו תיאוריות קונספירציה. המידע הגיע מגופים כמו ויקיפדיה ואנציקלופדיית בריטניקה, והוא פורסם בין היתר תחת סרטוני קונספירציה בנושא ה-11 בספטמבר. ככל הנראה, התוכנה של יוטיוב זיהתה בטעות את העשן שעלה מהכנסייה בזמן השריפה כאלמנט שקשור לקונספירציות אלה - מה שהוביל לשילוב תיבת הטקסט בסרטוני הלייב מאמש.

דובר יוטיוב הצהיר בתגובה לפרסומים בנושא: "התעצבנו עמוקות מהשריפה המתמשכת בקתדרלת נוטרדאם. הטקסטים האלה מופעלים באופן אוטומטי, והמערכות שלנו לפעמים טועות. אנחנו מורידים אותם משידורי הלייב שנוגעים לשריפה".

לאחרונה יוטיוב, פייסבוק ופלטפורמות נוספות היו תחת ביקורת רבה, כשלא הצליחו לחסום מהר מספיק את סרטון הלייב שצילם המפגע מהטבח בניו-זילנד תוך כדי הירי. לפי הסבר שפרסמה פייסבוק, הסיבה לכך הייתה חוסר יכולת של הבינה המלאכותית של פייסבוק לחסום את הסרטון בזמן אמת בעקבות ייחודו, וקושי להשתלט על הסרטונים מאוחר יותר, מכיוון שנערכו בצורות שונות מתוך הסרטון המקורי.