שבועיים לפני ההגשה: שלוש קבוצות צפויות להתמודד במכרז הקו הירוק בירושלים

סיטיפס, שמפעילה את הקו האדום כיום, פרשה מהמכרז על הקמת והפעלת הקו הירוק והמשך הפעלת הקו הקיים

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: תמר מצפי

המכרז להקמת קו רכבת קלה נוסף בירושלים ולהפעלת שני הקווים מתקרב לסיום, והקבוצות נערכות לגשת עליו. הקבוצות במכרז מורכבות מחברות רבות, בתחום התשתיות, ייצור רכבות, הפעלת תחבורה ציבורית וכן קרנות השקעה. בשלב ז, נראה כי שלוש קבוצות יגשו למכרז בסבירות גבוהה. הקבוצה הראשונה כוללות את אלקטרה כחברת תשתית, אלסטום כספקית רכבות וציוד להפעלתן, דן ומובנטיה, מפעילת רכבות קלות בברצלונה. מולה יתמודדו שפיר יחד עם CAF הספרדית כספקית ציוד נייד וסופרבוס כמפעילה. מועמדת נוספת היא קבוצה המורכבת משיכון ובינוי, אגד, CRRC הסינית וחברת ההשקעות הספרדית מרידיאם.

סיטיפס, המפעילה את הקו האדום הקיים בירושלים, תכננה לגשת בקבוצה הכוללת גם את סימנס, קונקט ומוסגוטארנס הרוסית, אך הודיעה על פרישה בשל חלוקה לא הוגנת של סיכונים, לטענתה. כוונות של שתי קבוצות נוספות אינן ברורות וייתכן שלא ייגשו. אחת מהן היא הקבוצה של בומברדייה, אפקון, חברת הבנייה לסיכו, ויינר האוסטרית ומפעילת התחבורה הציבורית מטרופולין, המחפשות קרן השקעות במקום Macquarie האוסטרלית שפרשה. גם הכוונות של קבוצה המובלת על ידי שתי חברות יווניות - חברת התשתיות GEK Terma ומפעילת המטרו של אתונה - אינן ברורות.

הקבוצות הרב-לאומיות, המורכבות מחברות עם התמחויות ואינטרסים שונים, מסובכות לניהול ותיאום, וחלקן חשופות לבעיות שונות. כך, למשל, ועד העובדים של CAF הספרדית הודיע כי לא יעבוד בירושלים ובקבוצה אחרת, אגד תצטרך לקבל את אישור הממונה על ההגבלים העסקים להפעיל את שני קווי הרכבת הקלה דבר שיקנה לה מונופול על התחבורה הציבורית בירושלים.

המכרז לקו הירוק כולל הקמה של 19 ק"מ חדשים של מסילה עילית שתעבור מהר הצופים לגילה ולמלחה וכן דיפו (חנייה ומוסך לרכבות) חדשים, עבור הקו הירוק, הארכת הקו האדום הקיים לעין-כרם ולנווה יעקב והפעלת שני הקווים הללו. הקמת הקו הירוק תעלה, לפי הערכות, כ-8.5 מיליארד שקל לזכיין הנבחר. המכרז יצא לדרך אחרי שהמדינה החליטה לממש את האופציה ל"ביי-בק" (רכישה מוקדמת) של הקו האדום מסיטיפס, המפעיל הקיים. במכרז החדש ניסתה המדינה להפיק לקחים מהמכרז הקודם שעודד את הזכיינית להגביר את הגביהה מהנוסעים וכך הוליד תלונות רבות על אכיפה אגרסיבית מצד הפקחים. גם התלות של המדינה בזכיין אחד, שיכול לעכב הארכות ושיפורי תדירות בקו, פגעה בשירות בקו.

במכרז החדש יהיה מדובר שוב בזכיין פרטי, אך הפעם יהיו תנאי המכרז שונים. הזכיין יתוגמל לפי קילומטרים של נסיעה ולא לפי מספר נוסעים, וכך יהיה לו תמריץ להגדיל את תדירות הרכבות במקום לעודד אכיפה נוקשה של הפקחים, לא תהיה הבטחה לביטול קווי אוטובוס מתחרים וחשוב מכל - תקופת ההפעלה, לפי המכרז, היא לעשר שנים, במקום 26 שנים במכרז שבו זכתה סיטיפס. אפשר יהיה להחליף את החברה המפעילה כל שנה, אם המפעיל לא יעמוד בתנאים.

במקביל למכרז בירושלים, בתל-אביב יצאו ל-PQ (מיון מקדים) של מציעים להקמת הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה. לפי גורמים בענף התשתיות, יהיה קשה לחברות להקים שלושה קווים במקביל ולכן תחילת הפעילות בקווים, המיועדת לשנים 2025 (בירושלים) ו-2026 (בגוש דן) עשויה להידחות.