האשראי לרכישת רכב ירד במיליארד שקל ב-2018

ברבעון האחרון של 2018 ירד האשראי למימון רכישת רכב בכ-300 מיליון שקל ל-12.6 מיליארד שקל • הסיבות לירידה: הוראות בנק ישראל והעדפת חברות כרטיסי האשראי להתמקד באשראי צרכני שבו הריביות גבוהות יותר

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

נמשכת הירידה באשראי לרכב: מזה ארבעה רבעונים רצופים נרשמת ירידה באשראי הצרכני למימון רכישת כלי רכב. מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף האשראי מסוג זה עמד על 12.6 מיליארד שקל נכון לסוף שנת 2018, ירידה של 300 מיליון שקל לעומת נתוני הרבעון השלישי באותה השנה. בסה"כ ירד האשראי למימון רכישת רכב בקרוב ל-8% בשנת 2018, ירידה של יותר ממיליארד שקל.

עיקר הירידה נרשמה באשראי של חברות כרטיסי האשראי. ההלוואות לרכישת רכב שמעמידות החברות ירד בשנת 2018 בכ-18% ל-1.8 מיליארד שקל. לעומת זאת במערכת הבנקאית הירידה המשמעותית יותר החלה במחצית השנייה של שנת 2018, והיקף האשראי לרכישת רכב הסתכם ב-10.8 מיליארד שקל, ירידה של 6% בתוך שנה. הירידה הזו מגיעה לאחר תקופה של צמיחה באשראי בתחום זה. לשם השוואה בשנת 2017 גדל האשראי לרכישת רכב בשיעור חד של 11%.

בענף כרטיסי האשראי הירידה חדה יותר כי הלוואות אלה מתאפיינות בשיעור רווחיות נמוך, מכיוון שהן כוללות ביטחונות ולכן לכאורה הסיכון נמוך יותר. אלא שעלות המימון של חברות כרטיסי האשראי גדלה בעקבות פרידתן מהבנקים הגדולים (למעט כאל שנותרה בבעלות בנקאית). על כן, בחברות כרטיסי האשראי, ובמיוחד במקס שבה חלק גדול מהתיק הוקצה למימון כלי רכב, מעדיפים להתמקד בהלוואות צרכניות על חשבון הצמיחה באשראי לרכישת רכב.

כמו כן, לפני קרוב לשנתיים פרסם בנק ישראל הנחיות שמטרתן לצנן את פעילות התחום. הפיקוח על הבנקים התריע כי רמת הסיכון בפעילות זו גדלה, והטיל ספק ביכולת הבנקים לממש כלי רכב משועבדים. הפיקוח הנחה את הבנקים לשערך באופן נמוך את שווי הרכבים הנלקחים בשעבוד (לעומת מחיר המחירון שלהם).

ההלוואות לרכישת רכב נחשבות בעלות סיכון נמוך לכאורה כיוון שיש מולן בטוחה - כלי הרכב הנרכש. חלק מהשחקנים סימנו את התחום הזה כיעד לצמיחה, מה שהביא לשחיקת מחירים עד לרמת ריביות של פריים פלוס 0.25-0.5%, כלומר ריבית של כ-2% בלבד. לפני כשנתיים החל תהליך איטי של עלייה ברמת המרווחים, אך המרווחים עדיין נחשבים לנמוכים לעומת האשראי הצרכני הרגיל.