המפעל עובר לטורקיה - ו-115 עובדי חרסה מבאר-שבע בסכנת פיטורים

עובדי מפעל חרסה, שעוסק בייצור של כלים סניטריים ומשתייך לקבוצת חמת, צפויים להפגין מחר בבוקר מול שערי המפעל, זאת בשל כוונת ההנהלה לסגור אותו ולהעתיקו לטורקיה • יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, מאיר בביוף, הורה לעובדי חרסה לא לקבל את מכתבי הפיטורים שאמורים להגיע לבתיהם באמצעות שליחים

מפעל חרסה / צילום: רפי קוץ
מפעל חרסה / צילום: רפי קוץ

115 עובדי חרסה בבאר-שבע בסכנת פיטורים: עובדי המפעל, שעוסק בייצור של כלים סניטריים ומשתייך לקבוצת חמת, צפויים להפגין מחר בבוקר (ב') מול שערי המפעל, זאת בשל כוונת ההנהלה לסגור אותו ולהעתיק את פעילות הייצור לטורקיה. בהסתדרות הכללית, שמלווה את עובדי המפעל שחרדים לעתידם התעסוקתי אמרו כי בשיחות שקיימו נציגי ההסתדרות עם בכירי המפעל נאמר להם כי עוד הערב יקבלו רוב העובדים מכתבי פיטורים. עוד אמרו בהסתדרות כי הנהלת המפעל שכרה מאבטחים שימנעו גישה לתוכו.

בשבועיים האחרונים עובדי המפעל היו בחופשה מרוכזת לרגל חג פסח. עם סיום החופשה היום, העובדים הופתעו לגלות כי אין בכוונת ההנהלה לחדש את הפעילות במפעל הוותיק, שפועל מזה כ-70 שנה.

יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, מאיר בביוף, הורה לעובדי חרסה לא לקבל את מכתבי הפיטורים שאמורים להגיע לבתיהם באמצעות שליחים.

לדברי בביוף, "היום בצהריים הכניסו כמה עשרות מאבטחים לתוך המפעל, בריונים בשכר, כדי שכאשר יגיעו העובדים, המפעל יהיה חסום. המפעל סגור ונמסר לעובדים כי 'אין לכם מה לבוא לעבודה'. הערב צפויה פגישה של נציגי ההסתדרות במרחב הנגב עם מנכ"ל חרסה עידו שפר, שפועל בשם הבעלים יואב גולן. אנחנו לא מתכוונים להפקיר את העובדים לאחר 70 שנה של ייצור. נדרוש ונעמוד בתוקף על קבלת תנאים מוגדלים ומשופרים, לאור סגירת המפעל. נשאף להגיע להסכמה בדרך של משא-ומתן, אבל אם לא תהיה הסכמה, נצא למהלך חריף. אני מתואם עם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אשר נתן את מלוא הגיבוי לניהול מאבק למען העובדים. ההנהלה בנתה מפעל אלטרנטיבי בטורקיה ואז הודיעה על סגירת המפעל בארץ, כי זה לא משתלם לבעלים ומבחינתו שהעובדים ילכו לעזאזל. אנו לא מוכנים לקבל זאת".

שמו של איש העסקים יואב גולן בעלי חברת חמת עלה לאחרונה לכותרות כרוכש פוטנציאלי של חברת התעופה ישראייר מידי חברת אי.די.בי. גולן הצהיר שכוונתו היא לרכוש את החברה כמתנת יומולדת 70 לעצמו. מדובר במתנה בשווי של 55 מיליון דולר. הכוונה הזו לא הבשילה עד כה. בימים אלו נסתיימה תקופת הבלעדיות של גולן במשא-ומתן מול אי.די.בי. גולן זכה להתנגדות מופגנת מצד ועד הטייסים של ישראייר, שטען כי העברת הבעלות לידי גולן תשקף סכנה קיומית לעתידה של ישראייר. החשש שלהם, כפי שנימקו, נסמך על התנהלותו של גולן מול העובדים בחברת חמת תוך דגש על המתרחש כאמור במפעל "חרסה".

גורם המקורב לקבוצת חמת אישר הערב ל"גלובס" כי מפעל הייצוא חרסה בבאר-שבע יסגר ואמר כי קו הייצור שלו יועתק לטורקיה. לדברי הגורם, במפעל חרסה מועסקים 95 עובדים ובכלל המפעלים של קבוצת חמת מועסקים כ 500 עובדים. לדבריו, נעשים מאמצים למצוא לעובדי חרסה פתרונות תעסוקתיים אחרים.

הרקע למצוקה שאליה נקלע חרסה, כך טען הגורם, הוא הסרה מוחלטת של מכסי מגן שהיו על כלים סניטריים, באופן שיבוא מוצרים מטורקיה שחק את כדאיות היצור בארץ. זאת בנוסף, לעלויות ייצור גבוהות בארץ לעומת אלה שבטורקיה. חרף הסגירה של מפעל היצור בבאר-שבע, הנהלת חמת החליטה כי המחקר והפיתוח של החברה ימשיך לפעול בישראל.

מחרסה טרם נמסרה תגובה רשמית.