מבקר המדינה: הזכויות המשפטיות של בעלי מוגבלויות נפגעות בכל שלבי ההליכים

לפי ממצאי הדוח, הבעיה מתחילה כבר בחקירה הפלילית במשטרה, ממשיכה בהליכי הדיון בבית המשפט (בהליכים האזרחיים והפליליים) ומתרחשת גם בשלב ריצוי העונש בהליך הפלילי

נכה בכיסא גלגלים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
נכה בכיסא גלגלים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

המדינה מתקשה להבטיח את הזכויות של אנשים בעלי מוגבלות שמנהלים הליכים משפטיים - כך קובע היום (ב') מבקר המדינה יוסף שפירא, אשר מפנה אצבע מאשימה בין השאר למשטרת ישראל, הנהלת בתי המשפט, שירות בתי הסוהר ומשרד הרווחה. המבקר הוסיף כי על משרד המשפטים, בהמשך לפעולות הרבות שנקט עד כה לקידום הנושא, להשלים לאלתר את התאמת השירות לציבור זה, לרבות הכשרת עובדיו ועורכי הדין החיצוניים המעניקים שירות ציבורי מטעמו.

לפי ממצאי הדוח, הבעיה מתחילה כבר בחקירה הפלילית במשטרה, ממשיכה בהליכי הדיון בבית המשפט (בהליכים האזרחיים והפליליים) ומתרחשת גם בשלב ריצוי העונש בהליך הפלילי.

כדוגמה מציין המבקר כי ב-95% ויותר מן המקרים שממונה בהם אפוטרופוס לאדם, עמדתו של האדם אינה נשמעת כלל בהליך. זאת, למרות הוראת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, הקובעת כי "לפני מינוי אפוטרופוס לאדם, ישמע בית המשפט את דעת האדם אם הוא מסוגל להבין בדבר וניתן לברר דעתו".

ליקוי נוסף נמצא במשרד המשפטים, שהכשיר רק כ-28% מעובדיו (450 מתוך כ-1,600) למתן שירות לאנשים עם מוגבלות, כנדרש בתקנות. 

תגובות 

תגובת הנהלת הרשות השופטת:"הנהלת בתי המשפט רואה חשיבות רבה בהנגשת כלל פעילות הרשות השופטת לאנשים עם מוגבלות. הנהלת בתי המשפט קבעה נוהל ייעודי בהתאמה לעקרונות שנקבעו בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמת נגישות לשירות), תשע"ג 2013. הנוהל וההתאמות הנדרשות בוצעו לאחר הליך סדור שממנו עלה כי מרבית הדרישות יושמו (נהלים, הליכים, אמצעי עזר לשמיעה, אמצעי עזר לראייה, תמלול, דלפקים נגישים ומושבים נגישים).

"כמו כן, הועברו ומועברות תוכניות הדרכה לשופטים ולעובדי המערכת, בליווי עמותת נגישות ישראל, לרבות הכשרות מעשיות לכלל העובדים המעניקים שירות לקהל. ב"נט המשפט" הוסדר תהליך קליטת בקשות ויישום החלטות הנוגעות לבעלי מוגבלויות, לרבות חיווי בתיק בית המשפט. בבתי המשפט פועלות עמדת מתנדבי קשרי קהילה, שתפקידם לסייע במילוי טפסים. כמו כן, בכל בתי המשפט בהם הותקנו מערכות אמצעי עזר לבעלי מוגבלויות הוכשרו מספר רב של עובדים לתפעלם. באתר הרשות השופטת מפורסמים האמצעים העומדים לרשות בעלי המוגבלויות הכוללים בנוסף למערכות עזר לשמיעה, מלווה אישי המסייע לאדם עם מוגבלות להתמצא בבית המשפט אליו הגיע (בתיאום מראש), ומתורגמן לשפת סימנים או מתמלל (לבקשת בעל-דין עם מוגבלות (לרבות עד) ובכפוף להחלטה שיפוטית, ניתן לספק שירות תמלול ותרגום לשפת הסימנים).

"בנוסף לאמור, הנהלת בתי המשפט שמה לעצמה למטרה להנגיש את המידע בכל הקשור לנגישות באמצעות לומדה ייעודית שמפותחת בימים אלו. הנהלת בתי המשפט מקדמת גם רכישת אמצעים לתקשורת תומכת חלופית לרשות אנשים עם מוגבלות.

"אשר לסוגיית שמיעת האדם במסגרת הליכי אפוטרופסות, זו נדונה ארוכות בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת במהלך הדיונים על תיקון מספר 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. נוכח ההבנה כי יש מקום לשיפור בנושא זה, גורמי הרווחה התחייבו לכלול בכל תסקיר התייחסות לרצונו של האדם להישמע בבית המשפט כך שאדם שהביע את רצונו להגיע לבית המשפט, יוזמן לדיון. לעמדת הנהלת בתי המשפט יש לפעול להקמת טריבונל בראשות משפטן שיכריע בבקשות למינוי אפוטרופוס שאינן מעוררות התנגדות או מחלוקת. הנהלת בתי המשפט סבורה כי טריבונל ייעודי כאמור ייתן מענה מיטבי לאוכלוסייה הרלוונטית".

ח"כ אילן גילאון מסר בתגובה: "זהו נושא חשוב שמגיע לפתחנו באופן תדיר, ופעם אחר פעם מערכת הדין הפלילי והמשטרה כושלות בטיפול בנושא זה - אם זה בהיעדר חלופות מעצר לאנשים עם מוגבלות, מחסור בחוקרים עם הכשרה מתאימה או חוסר תיעוד והעברת מידע על חשודים עם מוגבלות שביצעו עבירה פלילית עקב מוגבלותם".