המדינה כושלת בטיפול באנשים שעברו ניתוחים לקיצור קיבה

לפי דוח מבקר המדינה, "אחד מכל שישה מנותחים מבצע ניתוח חוזר" • "משרד הבריאות אינו מנהל נכון תחום רגיש כל כך ועתיר הוצאות כמו הניתוחים הבריאטריים"

ניתוח/צילום:shutterstock
ניתוח/צילום:shutterstock

ישראל היא שיאנית מקרב מדינות המערב (OECD) במספר ניתוחי קיצור הקיבה יחסית לאוכלוסיה הנעשים כאן; אך גם השיעור של הניתוחים החוזרים בתחום הוא מהגבוהים ב-OECD. מבקר המדינה יוסף שפירא קושר בדוח מבקר המדינה, שמתפרסם היום (ב'), בין השיעור הגבוה של הניתוחים החוזרים, לבין האופן הלקוי שבו גופי הבריאות מטפלים באנשים שעברו ניתוחים אלה, המכונים "ניתוחים בריאטריים". הניתוחים נעשים במרכזים ייעודיים לכך בבתי חולים, המכונים "מרכזים בריאטריים". יש בישראל 28 מרכזים כאלה בבתי חולים, במערכת הציבורית והפרטית כאחד.

"המעקב הרפואי, החיוני ביותר לאחר הניתוח ובעיקר בשנה הראשונה להבטחת ירידה במשקל ושינוי דפוסי החיים, נמצא לקוי ביותר", נכתב בדוח. "קופות החולים (לבד מ'מכבי'), הרופאים בקהילה והמרכזים הבריאטריים לא פועלים באופן פרואקטיבי לעידוד ולתמרוץ המנותחים להגיע למעקב ולבצע את כל הבדיקות. לא פעם המנותח מנתק מגע לאחר שעבר את הניתוח, ולא נעשה די מאמץ מצד הגורמים המעורבים להשיבו לתלם. גורמים אלה מתנערים מאחריותם ומטילים אותה רק על המנותחים. תוצאת הדבר מתבררת כעבור כמה שנים - מנותחים כושלים בשמירה על משקלם וסובלים מתחלואה נוספת הנגרמת בשל ההשמנה".

ניתוחי קיצור הקיבה טומנים בחובם סיכונים לא מעטים, ואף עלולים להסתיים במוות. לכן לפי המבקר, הניתוחים הללו מתנהלים בישראל כ"מעגל שוטה". מטופלים אינם עוברים הכנה מלאה וראויה טרם הניתוח; ההחלטה על סוג הניתוח מתקבלת ללא בקרת עמיתים; וההמלצות הרפואיות ביחס לניתוח נגועות גם בשיקולי רווחיות, ואינן מקצועיות גרידא. גם המעקב אחר המנותחים אינו מספק, דבר הקשור בכך ש"אחד מכל שישה מנותחים חוזר לנקודת ההתחלה ומבצע ניתוח חוזר, שהוא בעל רמת סיכון מוגברת". לפי המבקר, "יש מנותחים שעברו גם שלושה, ארבעה ואף חמישה ניתוחים, דבר המצביע על אפשרות סבירה שמוכנותם להליך לא הייתה מספקת. מחקר שביצעה קופת חולים מכבי אף מעיד כי לאחר ארבע שנים כ-60% מהמנותחים עלו במשקל ולא שמרו על מדד הצלחת הניתוח".

בשורה התחתונה, המבקר מסיק "שמשרד הבריאות אינו מנהל נכון תחום רגיש כל כך ועתיר הוצאות כמו הניתוחים הבריאטריים. תורמים לכך קופות החולים והמרכזים הבריאטריים, שאינם מפעילים תהליכים סדורים של ניהול הניתוחים...הליקויים שהתגלו בביקורת זו מחייבים את משרד הבריאות, קופות החולים והמרכזים בבתי החולים, בשידוד מערכות יסודי בתחום הניתוחים הבריאטריים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "חוזר משרד הבריאות קבע שהאחריות על הכנת המטופלים לניתוחים חלה על המרכזים הבריאטריים או מרפאות בקהילה המסוגלות לבצע הערכה טרום ניתוחית. העיקרון המנחה הוא שמטופלים צריכים לעבור הכנה מולטידיסיפלינרית לניתוח. חלק מקופות החולים מבצעות את ההכנה בקהילה ובחלק אחר התהליך כולו או חלקו מבוצע בבית החולים".