כנס המנהלים השנתי של טבע: במלון הפאר וולדורף אסטוריה בירושלים

גורמים בטבע: "הסיבה שהמלון נבחר היא ששאר המלונות תפוסים בשל האירוויזיון, והמחירים ממילא גבוהים בשבוע זה" • דעה

בניין טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'
בניין טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'

הכנסות בתוואי יורד, מחסור במנועי צמיחה, חוב של למעלה מ-30 מיליארד דולר לטווח ארוך, קופת מזומנים מצומקת יחסית של כ-2 מיליארד דולר, תזרים מזומנים מפעילות שוטפת מצומק של 112 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019 ותזרים נטו של 191 מיליון דולר, גם נתון נמוך משמעותי, לחברה שנמצאת בתהליך הישרדות. כן, זו טבע וזה מצבה.

מי שחשב שתהליך ההבראה ייגמר ויסתכם רק בפיטורי אלפי עובדים וסגירת עשרות מפעלים, לא הפנים את עומק המשבר של החברה. טבע בצרות צרורות - זה לא חדש, וזה גם לא ישתנה בשנה-שנתיים הקרובות - ונוסף על כל הצרות יש לה גם חשיפות לתביעות משפטיות שאיש אינו יודע כיצד יסתיימו, אבל דבר אחד בטוח: הן ישאבו מקופתה המידלדלת של טבע עוד ועוד סכומים בפשרות מחוץ לכותלי בתי המשפט.

עלייתה ונפילתה של טבע היא סיפור כלכלי שעוד ינותח ויילמד בחוכמה שבדיעבד - סיפור על היבריס, אבל בשבילי בעיקר גם על ערכים. היא איבדה את דרכה מרגע שאיבדה את ערכיה, שהחליטה לשלם למנהלים שלה שכר מנותק מערכים ומנותק מכל ביצועים. אין לי בעיה עם תגמול ראוי למנהלים טובים, כי יש בהחלט ניהול טוב, אבל יש לי בעיה בתשלום של עשרות מיליוני דולרים לקאר שולץ, המנכ"ל הנוכחי, כמעט בלי כל קשר לביצועי החברה, כולל מענקי חתימה חסרי כל היגיון.

אלוהים תמיד נמצא בפרטים הקטנים והפרטים הקטנים מספרים את הסיפור הגדול. טבע עורכת השבוע כנס מנהלים, כולל רכבת אווירית של עשרות מנהלים מכל קצוות העולם. מובן שזה מקובל בחברה גלובלית ואין לי שום בעיה עם זה, יש לי בעיה עם הראוותנות של הכנס הזה. המקום שנקבע הוא מלון הפאר הירושלמי וולדורף אסטוריה, בין המלונות היקרים בישראל, אם לא היקר שבהם, במחיר רשמי של יותר מ-2,000 שקל ללילה (זוגי). אפשר לצפות מחברה שנמצאת במשבר כה עמוק, שפיטרה אלפי עובדים, שתדע לשמור קצת על צניעות. איש לא מבקש שהמנהלים ישתכנו בצימרים, אך אפשר היה למצוא בהחלט מלונות זולים יותר. זה אמנם כסף קטן והוצאה זניחה בים הצרות וההוצאות של טבע, אבל זה בדיוק ממחיש את אובדן הערכים של החברה, שמתחיל בדברים הקטנים ומגיע לדברים הגדולים.

מטבע נמסר בתגובה: "כבכל שנה, מקיימת החברה כנס למנהליה הבכירים ועורכת אותו בישראל. בכנס משתתפים בכירים מכל העולם, כולל רבים היושבים בישראל". גורמים בחברה מסרו כי הם "לא יגיבו מעבר לכך כי אין איך לנצח בדיון כזה, גם אם הסיבה שהמלון נלקח היא ששאר המלונות תפוסים בשל האירוויזיון והמחירים ממילא גבוהים בשבוע זה".