אחרי הירידות בחודש מרץ הציבור חזר לקנות בפסח: גידול של 20% במכירות הטואלטיקה

מנתוני סטורנקסט עולה כי המכירות הכספיות של הקמעונאיות בשוק מוצרי הצריכה גדלו בחודש שעבר ב-380 מיליון שקל, הודות לחג הפסח • מנגד, המכירות הכספיות של תנובה, יצרנית המזון הגדולה בשוק, ירדו ב-53 מיליון שקל מתחילת השנה, זאת לצד שחיקה של 5% בנתח השוק שלה

מוצרי טואלטיקה בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי טואלטיקה בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

חג הפסח שהתקיים השנה באפריל הוביל לגידול של 12% במכירות שוק המזון והמשקאות ומוצרי הטואלטיקה - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". בנטרול העובדה שפסח חל בשנה שעברה בחודש מרץ, הרי שבשליש הראשון של 2019, ינואר עד אפריל, גדלו המכירות בשיעור נאה אך מתון של כ-2.5%. מבחינה כספית מדובר בתוספת של כ-380 מיליון שקל למכירות הקמעונאיות בשוק מוצרי הצריכה ביחס לשליש הקודם. מי שנהנו במיוחד מהחג הן יצרניות מוצרי הניקיון והנייר, כששוק הטואלטיקה כולו גדל בחודש שעבר ב-20%.

עם זאת, חלק מהספקים נהנו פחות מהחג, בייחוד ספקיות המזון הגדולות ביותר בשוק - זאת, בין היתר, בשל תמהיל מוצרים שחלק ממנו אינו כשר לפסח. כך, תנובה, יצרנית המזון הגדולה בישראל, רשמה ירידה של 3% במכירות הכספיות, מה שהביא אותה להשלים ירידה כוללת של 3% במהלך השליש הראשון של השנה. במקביל, נתח השוק של החברה נשחק וירד ב-5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 

המשמעות היא שתנובה מסיימת את ארבעת החודשים הראשונים של השנה עם אובדן מכירות כספיות של 53 מיליון שקל. בהקשר זה נציין כי החברה אמנם ייקרה חלק מהמוצרים שלה, אך חלק נוסף צפוי להתייקר בעתיד הקרוב לאור הלחץ שמפעיל היועץ המשפטי לממשלה על שר האוצר משה כחלון לייקר את מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 3.4%. 

הספקים המובילים והמגמות במכירות בשוק מוצרי
 הספקים המובילים והמגמות במכירות בשוק מוצרי

שטראוס, לעומת זאת, ספקית המזון השנייה בגודלה בשוק הישראלי, רשמה צמיחה במכירות הכספיות של 15%. גם בהסתכלות על השליש הראשון של 2019, שטראוס צומחת ורושמת גידול של 5% במכירות הכספיות וגידול של 3% בנתח השוק. כך שהחברה מסכמת ארבעה חודשים מוצלחים שמביאים אותה לתוספת כספית של 75 מיליון שקל.

אסם-נסטלה, ספקית מוצרי המזון השלישית בגודלה והיצרנית של במבה אסם, רשמה בחודש שעבר ירידה מתונה של 1% ביחס לאפריל אשתקד, שהביאה אותה לעלייה מצטברת של 1% במכירות - תוספת של 15 מיליון שקל. עם זאת, נתח השוק שלה נשחק קלות ב-1%. 

מי לא נהנו מחג הפסח? 

החברה המרכזית, יצרנית קוקה-קולה וטרה, לא נהנתה מהצמיחה של השוק בחודש שחלף, והמכירות הכספיות שלה ירדו ב-3%. זאת, לצד ירידה של 4% במכירות מאז תחילת השנה ושחיקה של 7% בנתח השוק שלה. החברה סיימה את השליש הראשון עם אובדן מכירות של 36 מיליון שקל ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, בדומה לתנובה, גם מצבה של טרה שבבעלות החברה עשוי להשתפר בעקבות ייקור צפוי של מוצרי החלב המפוקחים.

גם יוניליוור, הספקית של מוצרי מזון כמו דגני הבוקר של תלמה ושל מוצרי טיפוח דוגמת המותג דאב, לא נהנתה מהחג. המכירות הכספיות של החברה ירדו בחודש שעבר ב-6% - אובדן מכירות של 17 מיליון שקל ביחס לתקופה המקבילה ב-2018.

ומי דווקא כן? 

ומי כן נהנו מעליות נאות במכירות? נטו, היצרנית של מותגים כמו טיבון ויל ושלושת האופים, רשמה גידול של כ-5% במכירות (נתון שאינו כולל את מכירות הבשר והדגים הטריים שלה שמהוות חלק משמעותי מהמכר) ועלייה של 3% בשליש הראשון. גם המכירות של סנו גדלו בשיעור ניכר - 31%, שמצטרפים לעלייה מצטברת של 8% במכירות הכספיות בשליש הראשון. 

שתי ספקיות נוספות שרשמו עליות יוצאות דופן במכירות הן וילי פוד, שסיכמה את השליש הראשון עם עלייה של 27% במכירות הכספיות וגידול של 24% בנתח השוק - מה שהביא אותה לתוספת כספית של 28 מיליון שקל; ויקבי כרמל, שרשמה גידול של 193% במכירות באפריל ושל 23% מתחילת השנה. בנוסף נציין גם את מחלבת גד, שמסכמת שליש מוצלח עם גידול של 11% במכירות.