הרווח הנקי של בזק גדל ברבעון הראשון ב-15% ל-300 מיליון שקל; הכנסות yes ופלאפון נשחקו

התקשורת הקווית ממשיכה לסחוב על הגב את בזק • תוצאות פלאפון ממשיכות להישחק, בדומה לאלה של המתחרות בשוק הסלולר • חברת yes ממשיכה לייצר הפסדים גדולים ומציגה ירידה בפרמטרים המרכזיים של פעילותה • מניית בזק מתאוששת חלקית מהצניחה אתמול, עם עליות של 2%-3%

דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: ישראל שם טוב
דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: ישראל שם טוב

חודשיים אחרי הדרמה שנרשמה בתוצאותיה הכספיות של בזק  בסיכומה של 2018 - מחיקות ענק של 2.3 מיליארד שקל שהובילו אותה להפסד של 1.1 מיליארד שקל בסיכום שנתי - קבוצת התקשורת סיכמה הבוקר את הרבעון הראשון של 2019 בכיוון חיובי ברמת הקבוצה.

למרות שחיקה של 4.5% בסך הכנסותיה הרבעוניות, שהסתכמו ב-2.25 מיליארד שקל, בזק צמצמה את הוצאותיה השונות ושיפרה את הרווח התפעולי. בשורה התחתונה הציגה החברה שיפור של 15% ברווח הנקי הרבעוני, שהגיע לכ-300 מיליון שקל.

מניית בזק, שצנחה אתמול בכ-7% במחזור מסחר גדול במיוחד, כנראה בשל חששות שלא התממשו בדוחות, התאוששה היום חלקית עם עליות של כ-2%-3%. המניה נסחרת במחיר שפל בו שהתה בפעם האחרונה בתחילת שנת 2013, המשקף לה שווי נוכחי של כ-6.5 מיליארד שקל. 

פעילותה של בזק מתחלקת לארבעה מגזרי פעילות עיקריים, מביניהם מי שאחראי על עיקר הכנסותיה ורווחיה הוא מגזר הפעילות הקווית. בסיכום רבעוני, למרות ירידה מתונה של כ-2% בהכנסות הפעילות הקווית, שעמדו על כ-1.05 מיליארד שקל, בזק נהנתה מהכנסות חד פעמיות הקשורות למכירת נדל"ן והקטנת הפרשה בגין פרישת עובדים מוקדמת, אחרי שברבעון המקביל רשמה הוצאות בגין סעיף זה.

כך, הרווח התפעולי מהפעילות הקווית טיפס בכ-12% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והגיע ל-531 מיליון שקל. אחרי צמצום הוצאות מימון, הרווח המגזרי הרבעוני קפץ ב-22% ל-321 מיליון שקל, כך שתוצאותיה ברבעון הנוכחי מראות כי הפעילות היא זו ה"מחזיקה" את כל הקבוצה, בעוד יתר הפעילויות של בזק גורעות מהרווחיות.

ברבעון הרביעי של 2018 רשמה הפעילות הקווית הפסד של 155 מיליון שקל, שנבע ממחיקות עבור הפרשות לעובדים.

בפעילות השוטפת של המגזר הקווי, בזק מציגה שחיקה של כ-5% בהכנסה החודשית הממוצעת (ARPU) לקו טלפון, ל-50 שקל, ובמספר הקווים הפעילים, שעמדו על קרוב ל-1.8 מיליון מנויים, כך שהכנסותיה מהטלפוניה הקווית ירדו ב-11% ל-269 מיליון שקל.

סעיף ההכנסות הגדול ביותר במגזר הקווי של בזק, אינטרנט תשתית, נותר ללא שינוי, ברמה של קרוב ל-400 מיליון שקל. יציבות נרשמה גם בהכנסות מסעיף תמסורת, תקשורת נתונים ואחרים, ברמה של קצת יותר מ-300 מיליון שקל.

בצד החיובי, ההכנסות משירותי ענן ודיגיטל עלו ב-14.5% ל-71 מיליון שקל. בסיכום רבעוני איבדה בזק 21 אלף מנויי אינטרנט בעקבות התחרות בשוק, הרבעון השני ברציפות בו היא מאבדת מנויים, בעיקר לטובת פרטנר וסלקום שפורסות סיבים בקצב גבוה.

שחיקה בהכנסות פלאפון ו-yes 

מגזר הסלולר של בזק, באמצעות חברת פלאפון, סיכם את הרבעון הראשון עם שחיקה של כ-7% בהכנסות, ל-578 מיליון שקל. הירידה נרשמה גם בהכנסות משירותים וגם בהכנסות ממכירת ציוד קצה, והשחיקה בפעילות פלאפון דומה ליתר החברות בשוק הסלולר.

בסיכום רבעוני עברה פלאפון להפסד תפעולי של 10 מיליון שקל, אחרי רווח תפעולי של 2 מיליון שקל ברבעון המקביל והפסד של 4 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2018.

פלאפון מדווחת על צמצום עלויות מכירת ציוד קצה, המשך צמצום מצבת עובדים והתייעלות תפעולית, שסייעו לה לצמצם את הוצאותיה. בשורה התחתונה היא הציגה רווח נקי סמלי של 2 מיליון שקל, לעומת 9 רווח של מיליון שקל ברבעון המקביל.

בסיכום רבעוני פלאפון מדווחת על "שחיקת תעריפים ומעבר לקוחות קיימים לחבילות זולות יותר הכוללות נפח גלישה רחב ואשר תואמות את מחירי השוק הנוכחיים", לצד ירידה בכמות המכשירים שמכרה החברה.

מספר המנויים של פלאפון בסוף הרבעון הראשון ירד ב-13%, לכ-2.2 מיליון, וההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) עלתה בכ-11% ל-63 שקל.

תוצאות קבוצת בזק לפי מגזרים, במיליוני שקלים
 תוצאות קבוצת בזק לפי מגזרים, במיליוני שקלים

תזרים המזומנים הרבעוני של פלאפון הסתכם בכ-63 מיליון שקל, מספר גבוה ביחס למתחרות (תזרים שלילי של 11 מיליון שקל בפרטנר), וזאת בשל העובדה כי לפלאפון אין חוב, וככל הנראה גם היא בדומה לסלקום שרשמה תזרים של 43 מיליון שקל, דחתה תשלומים ופתחה הסכמים מול ספקים.

בפעילותה של יס (yes), שייצרה את הדרמה בסיכום 2018 עם הפסד עתק בשורה התפעולית והתחתונה, שהגיע לכ-1.1 מיליארד שקל, מציגה בזק ברבעון הראשון הפסד תפעולי של 45 מיליון שקל והפסד נקי של 50 מיליון שקל. זאת לעומת איזון שהציגה בפרמטרים אלה ברבעון הראשון של 2018. בסיכום רבעוני מציגה יס עלייה ניכרת בהוצאות התפעוליות שלה, בגין הסדר לפרישת עובדים.

בשורה העליונה, הכנסותיה של יס נשחקו בכ-9%, ל-343 מיליון שקל, אחרי שמספר המנויים שלה ירד ב-2% ל-568 אלף וההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) נשחקה ב-6.5% ל-200 שקל.

החברה הבת בזק בינלאומי, הפועלת בתחום התקשורת הבינלאומית, שירותי אינטרנט ושירותי התקנה ותחזוקה (נס"ר) סיכמה את הרבעון עם שחיקה של 3% בהכנסות, ל-341 מיליון שקל. זאת בהשפעת צמצום הכנסות שיחות בינלאומית, אינטרנט ומיקור חוץ בעקבות מכירת פעילות, ומדווחת על עלייה בהכנסות שירותי תקשורת עסקיים ומכירת רישוי וציוד לעסקים. אחרי צמצום הוצאות שכר עבודה בעקבות מכירת פעילות במהלך 2018, בשורה התחתונה בזק בינלאומי שומרת על יציבות, עם רווח רבעוני של 25 מיליון שקל.