בחירות חדשות הגרסה האופטימית: ההסבר המפתיע ללמה הבחירות דווקא יחסכו לנו כסף

אם מתעלמים מהכאוס הדמוקרטי, יש כמה סיבות להיות אופטימיים • למה באגף התקציבים באוצר נשמו שלשום לרווחה, מה חושבת פקידה ותיקה ובכירה על הפוליטיקאים ואיזה תפקיד מפתח ימלא אביגדור ליברמן ביום שאחרי בנימין נתניהו • "גלובס" עם חצי הכוס המלאה בקיום בחירות נוספות

בנימין נתניהו בקלפי / צילום: חיים צח-לעמ"
בנימין נתניהו בקלפי / צילום: חיים צח-לעמ"

אם מתעלמים מהכאוס הדמוקרטי ומהאינטרסים שהביאו להקדמת הבחירות, יש גם כמה סיבות טובות לקיים בחירות, פחות מחצי שנה אחרי הפעם הקודמת. תוצאות הבחירות באפריל העלו את כוח הסחיטה של המפלגות הסקטוריאליות לרמה חסרת תקדים והן לא היססו לנצל זאת במהלך המשא ומתן.

מי שניהל את המשא ומתן מטעם הליכוד טוען שהדרישות של המפלגות השונות הסתכמו בכ-20 מיליארד שקל, בתקופה שבה הגירעון מעמיק ובה נדרש דווקא ריסון תקציבי.

נתן אשל / צלם: אוריה תדמור
 נתן אשל / צלם: אוריה תדמור

בכיר באגף התקציבים באוצר אמר בשבוע שעבר שאם רק רבע מהדרישות ייושמו, יהיה צורך בקיצוץ רוחבי עמוק כדי לעמוד בנטל. הדרישות הללו כללו את פנסיית המינימום של ליברמן, עדכון תקציבי הישיבות של המפלגות החרדיות, הגדלת תקציבי בנייה ופיתוח בהתנחלויות וחינוך חינם מגיל שנה של כחלון וזו רשימה חלקית.

נוסיף לכך עלויות אחרות כמו הגדלת מספר משרדי הממשלה, לשכות והוצאות אחרות, דרישות כמו הקמת מערך שליחים חדש לקהילות בחו"ל תחת משרד הקליטה ועוד ועוד.

מצב שבו מפלגת השילטון תלויה במפלגות סקטוריאליות שכל אחת מהן יכולה לפרק את הממשלה בכל רגע, משפיע על כל הקדנציה. כל סיעה יכולה לאיים בהיעדרות מהצבעות סביב כל מחלוקת.

פקידה ותיקה ובכירה שעוסקת בתחום החקיקה והתכנון אומרת ל"גלובס" שאם בעבר היו לחברי הכנסת עכבות ושיקולים הנוגעים לטובת הכלל והמדינה, בממשלות האחרונות כל מה שמעניין את חברי הכנסת הוא קידום הצעות החוק והמדיניות העוסקת בציבור "שלהם". לשם כך הם מוכנים לכופף כללים ומדיניות שנהגתה לאחר מחשבה, מחקרים ובדיקות מקצועיות.

"זה בסדר כמובן לקבוע מדיניות מעדיפה, מתקנת או ייעודית, אבל גם זה צריך להיעשות בשום שכל, תוך התחשבות בכלל הציבור ותוך חלוקה שוויונית ככל שניתן של המשאבים עם מתן עדיפות למי שנזקק להם יותר". היא נתנה כדוגמא את תוכנית החומש לקידום הכלכלי של החברה הערבית, החלטה 922 של ממשלת ישראל שהקצתה 15 מיליארד שקלים מתקציב המדינה, כסמל למדיניות סקטוריאלית מתקנת, למען טובת הכלל, אשר קודמה דווקא על ידי שרה מהליכוד (גילה גמליאל) וראש הממשלה עצמו. אין שום סיכוי שהמפלגות הסקטוריאליות, בקואליציה שלא קמה, היו מאפשרות קידום תוכנית כזו כעת, היא אומרת.

גילה גמליאל / צילום: כפיר זיו
 גילה גמליאל / צילום: כפיר זיו

ברמה המדינית, מקום שבו נתניהו התעקש נגד דרישות איחוד מפלגות הימין, לעקר מראש כל סיכוי לקידום תוכנית טראמפ, ניתן היה רק לשער מה היה קורה אם התוכנית הייתה מובאת לפתחה של הממשלה והיה בה נניח, העברת שטחי C לרשות הפלשתינית. ההסכמים הקואליציוניים לא היו מצליחים לחסום את בצלאל סמוטריץ' מאיום בחרב פירוק הקואליציה כדי לטרפד כל יוזמה כזו.

אף אחד לא יכול להבטיח שהממשלה הבאה לא תתנהל במבנה כזה, אבל הטלטלה שעברה על הפוליטיקה הישראלית עשויה לייצר בריתות חדשות. אם מניחים שלליכוד אין פוטנציאל לגדול הרבה, קואליציית ימין סבירה יותר צריכה עוד מפלגות עם תפיסה ממלכתית יותר. אפשר לדמיין מפלגה דתית לאומית מתונה יותר, נקרא לה נניח "הימין החדש מאוד" ולצידה מפלגה חברתית חדשה שבה יהיו חברות אורלי לוי ועדינה בר שלום. שתי מפלגות כאלה, שיש להן פוטנציאל סביר לשבת בקואליציה עתידית, עשויות לצמצם את התלות של הליכוד במפלגה בודדת ולהוריד את המחיר של כל סיעה.

הבחירות החדשות עשויות להשפיע גם על מצב המשפטי של נתניהו, שמתמודד עם שלושה תיקי חקירה שעשויים להפוך לכתבי אישום בחודשים הקרובים. נתניהו טרח למנוע את פרסום חומרי החקירה במהלך תקופת הבחירות, ולדחות את השימוע ככל שניתן. הוא ניסה לרכוש זמן כדי לקדם את חוק החסינות או למצוא פיתרון אחר שידחה את הקץ.

מועד הבחירות הבאות טרף את הקלפים. היועץ המשפטי לממשלה יתקשה להסכים לפניה חדשה וזו בוא תבוא, של נתניהו ופרקליטיו לדחייה נוספת של השימוע בשל הבחירות. ההליכים המשפטיים יספקו נשק חדש וממוקד ליריבי נתניהו והוא ימנף אותן כדי לנהל "קמפיין רדיפה".

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: חיים בורנשטיין
 בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: חיים בורנשטיין

הפגיעות של נתניהו עשויה להסביר את ההחלטה של אביגדור ליברמן לטרפד את הקמת הקואליציה. ליברמן העריך כי נתניהו לא ישרוד עוד זמן רב, בשל האישומים הצפויים.

ליברמן מעריך שהליכוד ייגרר למחלמת ירושה שתקטין את כוחו והוא מבקש להאיץ את התהליך. במקביל מפלגת כחול לבן בודקת אופציה להקים ממשלת ימין מרכז, עם הליכוד ובלי נתניהו. במקרה כזה החרדים עשויים להישאר בחוץ וגם אם ייכנסו, השפעתם תהיה מצומצמת יחסית. בסביבתו של ליברמן אמרו היום שאם הייתה מוקמת ממשלה, סיכוייו של נתניהו לשרוד היו גדולים יותר.

במערכת הפוליטית העריכו היום שליברמן ינסה לרשת את נתניהו. עם זאת, אחרי המהלך של אתמול, האפשרות הזאת נראית לא מעשית. ליברמן יישאר כנראה מנהיג של מפלגה קטנה, אבל מנגד יהיה האיש שימליך את מי שיחליף את בנימין נתניהו.