סמוטריץ': "הדרך למנוע את פינוי עמונה יכלה להיות לא לציית לבג"ץ"

שר המשפטים אמיר אוחנה הנכנס, שאמר אתמול כי יש מצבים שבהם ניתן לא לציית בג"ץ, לא היה חבר הכנסת הראשון שאמר כך • במרץ האחרון אמר סמוטריץ', שדרש את תפקיד שר המשפטים במהלך המו"מ הקואליציוני, דברים דומים

ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אוריה תדמור
ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אוריה תדמור

התייחסותו של שר המשפטים אמיר אוחנה בראיון לערוץ 12 אתמול בערב, לנושא אי-מילוי אחר הוראות בג"ץ עוררה בשעות האחרונות תגובות תקיפות מנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ומן היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, אולם אוחנה אינו הראשון המעלה על שפתיו את האפשרות של אי-מילוי אחרי פסיקות בית המשפט. ח"כ בצלאל סמוטריץ', מי שדרש את תפקיד שר המשפטים במהלך המו"מ הקואליציוני, השמיע בעבר הלא רחוק דברים דומים מאוד. סמוטריץ' אמנם לא מונה, אך הוא ממשיך לשאוף להחזיק בתיק. בדבריו, באודיו להלן, הוא מעיד שהגישה הזו, של אי ציות לפסיקות בית המשפט מקובלת על שני אנשים בכנסת, עליו ועל השר יריב לוין, מי שאמור היה לקבל את תפקיד שר המשפטים, אך סירב לכך בשל זמניות התפקיד.

ב-24 במרץ השנה, במפגש בישיבה לצעירים בקרית משה, התייחס סמוטריץ' לנושא פינוי עמונה ואמר: "במצב כזה להפיל ממשלה, זה לדפוק את אגד. פעמיים פרס לבג"ץ, גם פינית את עמונה אבל זה לא היה מונע את הפינוי, וגם הפלת ממשלת ימין. אם הייתי מתרשם שהממשלה לא עושה את כל מה שהיא יכולה, אז בוודאי שאין לה זכות קיום. אבל אם הממשלה עושה את זה באונס, אז 'אונס רחמנא פטריה'. הייתה דרך אחת לא לעשות את הפינוי הזה והוא שהממשלה אומרת לבג"ץ: לא מצייתת לך. זה דבר שחוץ משני אנשים בכנסת, יריב לוין ועבדכם הנאמן אף אחד לא היה מסוגל לשמוע את זה".

שר המשפטים אוחנה נשאל אתמול על ידי העיתונאי עמית סגל על התבטאות עבר שלו, בנוגע לאי קיום פסיקת בג"ץ והשיב בדוגמה על הרצח של טלי חטואל על ידי מחבלים בשנת 2004. לדבריו, הרוצחים פעלו בחסות מספר מבנים באיזור חאן יונס. צה"ל רצה להרוס את המבנים אבל בג"ץ מנע זאת. מכאן המסקנה שיש מצבים שאין למלא אחר פסיקות בג"ץ.

נשיאת העליון חיות הגיבה לכך היום במהלך השתלמות שופטים במעלה החמישה. "יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת תקדים וחסרת אחריות, שלפיה לא את כל פסקי הדין הניתנים על ידי בית משפט חייבים לכבד. במלים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' - הדרך קצרה" היא אמרה.

גם היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט פרסם היום הודעה כדלקמן: "במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה. זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא".

סמוטריץ' מסר כי "אמרתי הרבה יותר מפעם אחת שפסק דין שמורה לממשלה לעשות משהו הוא עוד חובה מנהלית שמוטלת על הממשלה כמו יתר החובות המנהליות המוטלות עליה על פי הדין. בדיוק כפי שהממשלה קובעת סדרי עדיפויות למילוי חובותיה האחרות שמקורן בחוק, בהחלטות ממשלה וכד', כך מותר לה לדרג את החובות שמטיל עליה בג"ץ בהתאם לאותם סדרי העדיפויות, שהן נגזרת של מגוון שיקולים ובהם שיקולי חשיבות, דחיפות, תקציב, כוח אדם ועוד. כשבג"ץ מורה לממשלה לבצע פעולה מעשית שכרוכה בתקציב ובהשקעת כח אדם הוא לא יודע האם ומהיכן יבואו המשאבים הנדרשים למימוש ההחלטה, על חשבון מה זה יבוא, וכד'. שקלול הצרכים והאינטרסים הציבוריים הוא באחריות הממשלה - שהיא היחידה שמכלול הצרכים והאילוצים פרושים בפניה ושהיא שתישא באחריות לתוצאות התיעדוף הזה. פסק הדין שהורה על פינוי עמונה גרר עלות גדולה, דרש כוחות גדולים, ובא בהכרח על חשבון פעולות אחרות ובכללן פעולת אכיפת חוק במקרים חשובים ודחופים בהרבה".

מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר היום כי "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם".