עיסאווי פריג' ומוסי רז הודיעו כי יתמכו בתמר זנדברג לראשות מרצ

יו"ר מרצ הנוכחית התחילה לגבש את מחנה התומכים שלה לקראת הבחירות לראשות, שיתקיימו בוועידת מרצ ב-27 ביוני • פריג': "תמר היא זו שתקדם יותר מכולם את השותפות היהודית-ערבית הנחוצה למפלגה ולמדינה"

מוסי רז, תמר זנדברג, עיסאווי פריג' וגבי לסקי / צילום: אלעד וולף, מרצ
מוסי רז, תמר זנדברג, עיסאווי פריג' וגבי לסקי / צילום: אלעד וולף, מרצ

למחרת החלטת ועידת מרצ כי ההתמודדות על ראשות הרשימה תתקיים בוועידה ב-27 ביוני ולא בפריימריז, תמר זנדברג מגבשת את מחנה התומכים שלה. במסיבת עיתונאים בתל אביב הכריז חבר הכנסת עיסאווי פריג' על תמיכתו בזנדברג וכך גם חבר הכנסת לשעבר מוסי רז והמועמדת לרשימה עורכת הדין גבי לסקי. פריג' הודיע כי הוא מסיר את מועמדותו בבחירות לראשות הרשימה, מועמדות שכוונתה הייתה להוביל מבנה של יו"ר משותף יהודי-ערבי, וכאמור תומך בזנדברג. מרצ זכתה בחברה הערבית לכמעט מנדט וחצי, שסייעו לה לעבור את אחוז החסימה. פריג' יזם עם רז הצעת החלטה לשינוי תקנון המפלגה כך שיאפשר תפקיד יו"ר משותף, אך להצעה לא הושג הרוב הדרוש של שני שלישים בועידה.

זנדברג אמרה במסיבת העיתונאים כי האפשרות של ברית יהודית-ערבית היא לא רק הפוטנציאל של מרצ אלא של המדינה כולה. "חוק האפרטהייד - חוק הלאום הוא זה שהוביל להפגנות בעפולה נגד רכישת דירות על ידי ערבים - הימין מסית, המרכז שותק ורק מרצ ניצבת מול ברית הגזענים". היא הבטיחה לקדם את יוזמת פריג' ליו"ר משותף יהודי-ערבי.

פריג' אמר כי לא יתכן מהפך בישראל ללא השותפות היהודית-ערבית וכי בבחירות האחרונות הוכיחה החברה הערבית בי היא מעוניינת בשותפות הזו. "תמר היא זו שתקדם יותר מכולם את השותפות היהודית-ערבית הנחוצה למפלגה ולמדינה ואנו נתמוך בה לראשות המפלגה כדי להביא לסדר יום חדש במדינה", אמר פריג'.

רז הוסיף כי עיסאווי חייב להיות במקום השני ברשימת המפלגה, וכי מרצ תהפוך למפלגה היחידה בעולם שבראשה יכהנו יו"רים משני לאומים שונים.

פריג' מביא עימו 15% מכאלף חברי הוועידה ובזנדברג תומכים רבים מאנשי המנגנון של מרצ וחבריה הוותיקים. ניצן הורוביץ, שגם מתמודד לראשות המפלגה, זוכה לתמיכת מחנה ה"אדומים" המכיל הן חברי ההתיישבות קיבוצים ומושבים והן קבוצה אידאולוגית נחושה מהמרכז. תומכים בו חברי הכנסת אילן גילאון (עדיין לא בפומבי) ומיכל רוזין וכן עלי סלאלחה מספר חמש ברשימה ונציג הדרוזים.

אנשי זנדברג מאשימים את הורוביץ בכך שיביל להיטמעות המפלגה בגוש השמאל שאותו יוזם ומקדם אהוד ברק, וכן שאינו מניף את דגל השמאל המדיניים החשובים ובראשם המאבק בכיבוש ולמען ערביי ישראל. זנדברג עצמה תמכה ברשימה משותפת עם מפלגת העבודה אך היא מדגישה כי מדובר באיחוד טכני בלבד.