מאלשטיין לתשובה - עלות שכרו של גיל קוטלר: 10.6 מיליון שקל ב-3 שנים

סמנכ"ל הכספים של אי.די.בי פתוח עוזב סופית את תפקידיו בקבוצת החברות שבשליטת אדוארדו אלשטיין ועובר לקבוצת לתשובה • מועד סיום הכהונה טרם נקבע ויסוכם בנפרד

גיל קוטלר \ צילום: תמר מצפי
גיל קוטלר \ צילום: תמר מצפי

סמנכ"ל הכספים של אי.די.בי פתוח ודיסקונט השקעות (דסק"ש), גיל קוטלר, עוזב סופית את תפקידיו בקבוצת החברות שבשליטת אדוארדו אלשטיין. אתמול דיווחו אי.די.בי ודסק"ש, כי קוטלר הודיע על רצונו לסיים את תפקידו, אולם מועד סיום הכהונה טרם נקבע ויסוכם בנפרד.

לפי הדיווח לבורסה, העביר קוטלר את הודעת הפרישה למנכ"ל שולם לפידות, שגם הוא הודיע לאחרונה ליו"ר אלשטיין על רצונו לעזוב את תפקידו. העזיבה הצפויה של קולטר נחשפה לראשונה באתר "גלובס" לפני ימים אחדים. קוטלר יעבור לקבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, ממנה נמסר כי "גיל קוטלר יכהן בתפקיד ניהולי באחת מחברות הבת שלנו, הפועלת בארה"ב". עלות העסקתו של קוטלר באי.ד.בי במשך 3 שנים מסתכמת ב-10.6 מיליון שקל (לא כולל שכרו בשנת 2019).

קוטלר שימש בעבר כמנהל הכספים ומשנה למנכ"ל בקבוצת הנדל"ן גזית גלוב אליה הצטרף ב-1998. אשתקד הגיש קוטלר תביעה של 5.2 מיליון שקל נגד חברת לאומי פרטנרס חתמים - סכום שמגיע לו, לטענתו, על כך שיצר עבור חברת החיתום את הקשר הראשוני עם ענקית הנדל"ן האמריקאית CIM שאחת מקרנות הריט שלה השלימה בנובמבר 2017 גיוס של מניות בכורה בבורסה בתל אביב בסך 800 מיליון שקל.

באפריל 2016 מונה קוטלר לתפקידי סמנכ"ל הכספים של אי.די.בי ודסק"ש, וזאת זמן קצר לאחר כניסתו שולם לפידות לתפקיד המנכ"ל של שתי החברות. עם זאת, השניים לא הצליחו להביא לשיפור במצבה של אי.די.בי, שדומה כי בשנה האחרונה הוא רק הולך ומתדרדר.

אי.די.בי ודסק"ש הן שתי חברות נפרדות, שחולקות את אותם בעלי תפקידים בכירים. 

אי.די.בי נמצאת כיום במצב פיננסי מורכב, ורואי החשבון שלה אף מזהירים בחודשים האחרונים מפני חוסר ודאות בנוגע ליכולתה לפרוע את חובותיה החל משנת 2021, לאור ההידלדלות הצפויה של נכסיה. במקביל, מתקשה החברה בשנה האחרונה להוציא אל הפועל את מכירת החברה הנכדה, ישראייר, ובשוק ההון אף נפוצו בחודשים האחרונים שמועות לגבי מתיחות ביחסים בין לפידות לבין חברים נוספים בקבוצת אלשטיין על רקע המצב הבעייתי.

בעקבות ההתפתחויות האחרונות, אג"ח אי.די.בי סבלו בימים האחרונים ממגמה שלילית, והן נסחרות כיום בתשואות של עד 30%.

נכון לסוף מרץ הציגה אי.די.בי שווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 324 מיליון שקל ורמת מינוף של 117%, לאחר שהפסידה 328 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019 ועוד 230 מיליון שקל ב-2018 כולה.

ההפסד ברבעון הראשון הרחיב את הגירעון בהון העצמי של אי.די.בי ל-444 מיליון שקל, ובעקבותיו ממשיכים רואי החשבון של החברה להתריע מפני יכולתה של החברה לפרוע את חובותיה החל בשנת 2021.

רואי החשבון ציינו בדוחות כי "יכולת הפירעון של החברה של יתרת חובותיה בעיתוי הנדרש, החל בשנת 2021, תלויה בין היתר בגורמים שאינם בשליטתה, ובעיקר בשוויה הכלכלי של איגרת החוב מדולפין איי.אל ובתזרימי המזומנים שינבעו ממנה עד לסיום התחייבות החברה כלפי נושיה".