yes | פרשנות

נטפליקס מעלה מחירים - אבל הישראלים כנראה ישמחו לשלם יותר

המוצר של נטפליקס בישראל נתפס כמוצר פרימיום שהלקוחות מוכנים לשלם עליו, וכנראה שההעלאה במחיר לא תפגע בביקוש • בכל העולם המודל שלה, שמבוסס על הפקה והפצה של תכנים עצמאיים, מסתבר כהצלחה שמשנה את תרבות הצפייה הכללית • מה יהיו ההשלכות על yes והוט? • פרשנות

נטפליקס / צילום: Shutterstock
נטפליקס / צילום: Shutterstock

ענקית הסטרימינג נטפליקס הודיעה הבוקר (ה') על העלאת מחירים ב-20 שווקים, בהם ישראל. העלאת המחירים של נטפליקס בישראל מגיעה זמן קצר לאחר העלאת מחירים גם בארה"ב ובמדינות נוספות, וכעת מדובר בגל נוסף של עדכוני מחיר שכולל גם את ישראל.

בארץ לא רואים את העלאת המחיר כיוצאת דופן, ולנוכח הביקוש הגבוה לשירותי החברה, לא נראה שיש לה ממה לדאוג מתגובת מחאה של לקוחותיה. להפך: המוצר של נטפליקס בישראל נתפס כמוצר פרימיום שהלקוחות מוכנים לשלם עליו, והעלאה במחיר לא תפגע בביקוש.

נטפליקס השקיעה בשנה שעברה 13 מיליארד דולר בהפקות תוכן, והשנה היא צפויה להשקיע 18 מיליארד דולר, ולכן העלאת המחיר מתורגמת לתוספת בהשקעות תוכן.

כל הסקרים בישראל אצל החברות המשווקות את נטפליקס מצביעים על שביעות-רצון גבוהה של הלקוחות, והראיה - מלבד yes שקרוב לוודאי תנגיש גם היא את התוכן של נטפליקס, כל חברות הטלוויזיה בישראל משווקות את השירות בצורה כזאת או אחרת, למרות שהצופים יכולים לעשות זאת בצורה עצמאית וללא קשר לאף חברת טלוויזיה שכן נטפליקס פועלת ישירות מול הצופים ללא תלות במפעיל המשווק אותה, לרוב כתוספת על שידוריו הרגילים.

המודל של נטפליקס מסתבר בכל העולם כמודל המוביל שמשנה את צורת הצפייה בכלל, ומכאן הסכנה הגדולה לחברות התוכן המסורתיות בכבלים ובלוויין, שהיו מפיקות תוכן בעצמן וגם מפיצות אותו על גבי הרשתות שלהן. התוצאה היא שהתיווך הטכנולוגי לכאורה איבד מחשיבותו לטובת השקעה בתוכן איכותי.

זו הסיבה בדיוק שב-yes החליטו שלא לחכות ולהתחיל לעבור ולשדר על גבי האינטרנט ולרדת בהדרגה מהלוויין, וזו הדילמה הגדולה שיש לחברה כמו הוט שצריכה להחליט האם היא חברת תשתיות או שהיא חברת הפקות טלוויזיוניות. אם היא בוחרת באופציה השנייה - המשמעות היא תחרות קשה מול הפקות בינלאומיות שרק הולכות ומתגברות, כאשר גם חברות כגון דיסני ואמזון משחקות באותו מגרש.

לעומת זאת, להשקיע בשדרוג תשתיות האינטרנט כבר הופך להיות מעניין יותר, כי שם יש מרחב מחיה למעט מאד שחקנים, אבל הפוטנציאל גבוה.