מתכוננים לבחירות: מי יוביל את איחוד המפלגות בשמאל-מרכז הישראלי?

אהוד ברק מקווה לעמוד בראש גוש גדול ומאוחד של מפלגות שמאל-מרכז • בכחול לבן רוצים את התפקיד לעצמם ומקווים שהמפלגה של ברק בכלל לא תעבור את אחוז החסימה • ובינתיים, בליכוד יכולים רק להרוויח מהקרב על ההובלה • פרשנות

בנימין נתניהו, בני גנץ, אהוד ברק / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו, בני גנץ, אהוד ברק / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אהוד ברק אינו מבזבז זמן. החל מיום רביעי שעבר הוא חושף יום אחר יום שמות של אנשים חדשים שהצטרפו למפלגתו. אחרי האלוף במיל' יאיר גולן, פרופ' יפעת ביטון וד"ר קובי ריכטר, התייצבו לצידו בימים האחרונים יאיא פינק, איש מפלגת העבודה לשעבר ואלדד יניב, מי שהטיף במשך שנים ארוכות נגד אופיו של ברק ואף ניתק עמו קשר לפני 12 שנה. היום הודיע ברק על הצטרפותה של נעה רוטמן, עו"ד ותסריטאית, דור שלישי לפוליטיקה ממשפחת רבין.

לרשימה של ברק אין עדיין שם, וגם לא מטה בחירות. כל הצילומים והברכות על המצטרפים החדשים נעשים בדירתו הפרטית של ברק בבניין אסותא בלב תל אביב. יועץ התקשורת ליאור חורב ומשרד גולדפינגר תקשורת משמשים כמנהלי קמפיין בשלב הזה.

אנשיו של ברק מתראיינים ללא הרף בכלי התקשורת, אך עדיין לא בנו מסרים מסודרים, למעט המסר הכללי של החלפת השלטון והצלת המדינה מידי נתניהו והליכוד.

בליכוד לא יצאו בשלב הזה למתקפה על ברק, אך הרוחות המנשבות בפוליטיקה הישראלית מלמדות שקרב שכזה, בין נתניהו לבין ברק, יועיל לכל אחד מהם שכן הוא ימשוך את המנדטים מידיו של בני גנץ ויקטין את כחול לבן. את נתניהו זה ישרת, שהרי כך יצליח לפצל את השמאל מרכז לשתי קבוצות נפרדות איתן יוכל לנהל משא ומתן בהמשך. את ברק זה ישרת, שכן זרקור אישי עליו והשארת פועלו בכותרות, יסייעו לו למשוך בוחרים פוטנציאלים. 

בקרב בכירי כחול לבן מאמינים מאוד באיחוד בשמאל-מרכז ומתכוונים לעבוד באופן קשה יותר על פניה לבוחרים פוטנציאלים בריכוזים גדולים של הליכוד. טקטיקת הבחירות שלהם כוללת פניה יותר ממוקדת למעוזי ליכוד, עם הכנה של תוכניות רלוונטיות לכל מקום שכזה ופחות הסתמכות על אירועי בחירות גדולים שבראשם עומד גנץ לבדו.

במפלגה עסקו בשבועות האחרונים בהפקת לקחים, בדיקת קלפיות לעומק בכל האזורים והקמת צוותים מקומיים, עירוניים ואפילו שכונתיים, תוך שימת דגש משמעותי על שינוע בוחרים ביום הבחירות.

ראשי המפלגה רוצים לראות את פרץ בראש מפלגת העבודה הממוזגת עם מרצ, בעוד ברק מתייבש עם רשימתו מחוץ לאיחוד השמאל. הם מקווים שמפלגתו לא תעבור את אחוז החסימה בסקרים, מה שיאפשר להם להפעיל עליו לחץ לפרוש מן המירוץ.

הדברים כמובן לא קרובים לשאיפות של ברק עצמו, שמקווה להוביל כמה שיותר חיבורים ולהוביל בעצמו גוף גדול ומאוחד, שאפילו עשוי לכלול את כחול לבן.