סטנפורד דוחקת במנהלים להתחבר לרגשות שלהם

האוניברסיטה מחפשת מקורות הכנסה חדשים ע"י פתיחת קורס פופולרי לאינטליגנציה רגשית למנהלים עובדים

הקמפוס באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Shutterstock
הקמפוס באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Shutterstock

אוניברסיטת סטנפורד החלה להציע את אחד מקורסי הבחירה הפופולריים שלה בבית הספר לעסקים גם לאנשים שאינם לומדים בתוכנית ה-MBA היוקרתית שלה. התנאי המוקדם להרשמה? התחברו לרגשות שלכם.

שמו הרשמי של הקורס הוא "התנהגות ארגונית 374: דינמיקה בין-אישית", אך הסטודנטים וסגל ההוראה מכנים אותו בשם החיבה "Touchy Feely". מטרת הקורס היא להחדיר במנהיגי עסקים לעתיד את המודעות העצמית הנחוצה לבניית מערכות יחסים אפקטיביות יותר ולתקשורת פתוחה יותר עם קולגות.

במשך יותר מ-50 שנה זה היה הקורס החביב על הסטודנטים השאפתנים ובעלי המוח השמאלי בבית הספר לתארים מתקדמים. עכשיו, לראשונה, מציעה סטנפורד גרסה אינטנסיבית ומקוצרת של הקורס, ומשווקת אותו כקורס אימון אישי למנהלים מכהנים.

אזהרה: הקורס אמוציונלי מאוד

הצעד הזה חושף מגוון רחב יותר של משתתפים לחוויה, שעל פי האזהרה בקטלוג הקורסים של סטנפורד, עשויה להיות "אמוציונלית מאוד". לפי תוכנית הלימודים, אחד המרכיבים המרכזיים של הקורס הוא פידבק מתלמידים אחרים. אנשים שהשתתפו בקורס אומרים שהתמצאות בגיליונות אקסל או בתוכניות עסקיות חשובה שם פחות מכנות ופגיעות.

לדברי כמה מהמרצים ומהבוגרים של הקורס, משתתפים רבים פורצים בבכי בכיתה בשלב מסוים. "אם תפסת את עצמך באופן מסוים כל חייך ואז אתה שומע שבעצם לא כך תופסים אותך אחרים, זה מטלטל", אומר אנדי קץ-מייפילד שהשתתף בקורס כשלמד בסטנפורד ב-2010.

בדומה לתוכניות לימודים אחרות לתואר שני, גם התוכנית בת השנתיים של סטנפורד, שעלותה 230 אלף דולר, סובלת מירידה בביקוש מצד אנשי מקצוע צעירים, ולפיכך האוניברסיטה מחפשת מקורות הכנסה חדשים.

מנהלי תאגידים ומנהלים באמצע הקריירה הם שוק צומח מבחינת רבים מבתי הספר לעסקים, לדברי מייקל דזידריו, שעומד בראש הארגון המקצועי Executive M.B.A. Council. סטודנטים כאלה נוטים פחות מבני דור המילניום לסמוך על סיוע כספי מהחברה, על מלגות לימוד ועל עזרה פיננסית למימון השכלתם.

"יש המון ביקוש לחוויה הזאת, ואין הרבה היצע", אומרת שרה סול, חברת סגל בכירה שמפקחת על תוכניות הלימוד החיצוניות של בית הספר לעסקים. לדבריה, במרוצת השנים פנו חברות פרטיות, קבוצות ספורט ואנשים פרטיים לאוניברסיטה בבקשה להציע את הקורס גם במקומות אחרים.

תלמידי התואר השני למינהל עסקים בסטנפורד שמשתתפים בקורס מקבלים ציון בין השאר על בסיס האופן שבו הם נותנים פידבק ולוקחים סיכונים רגשיים בדיונים המתנהלים בכיתה. המשתתפים בגרסה במקוצרת של הקורס מקבלים תעודה שבה מצוין שהם השתתפו בקורס.

סול מעריכה כי 95% מהתלמידים בסטנפורד לוקחים את הקורס, אף שהוא אינו כלול בלימודי החובה.

סגל ההוראה מדגיש שהקורס עוסק באינטראקציה עם אנשים יותר מאשר בבעיות האישיות של התלמיד. "לא מדובר בפסיכותרפיה", אומר בריאן לואורי, איש סגל בכיר שמנהל את מאמציה של סטנפורד להביא את הקורס לעולם הרחב. עם זאת, לדברי בוגרים של הקורס, לעתים קרובות ההרגשה היא בהחלט כמו בטיפול פסיכותרפי. באוניברסיטה ממליצים לדחות את ההשתתפות בו אם הם נמצאים בתקופה של טלטלה רגשית ולהתייעץ עם מטפלים מקצועיים לפני שהם נרשמים אליו.

קץ-מייפילד אומר כי בזכות הקורס הפך למנהל בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה יותר. הוא נזכר כיצד באחת הכיתות אמר לו סטודנט שהתנהגותו הקרירה נתפסת לעתים כהתנהגות נוקשה שמרתיעה אנשים. זו הייתה "התפכחות קשה", הוא מספר.

תלמד איך אחרים רואים אותך

באחד התרגילים התבקשו המשתתפים לדרג את חבריהם לקורס על בסיס יכולת השכנוע שלהם. הסטודנטים חולקו לקבוצות של 12 והתבקשו לסדר - ללא שימוש במילים - את חבריהם לכיתה בשורה - הראשון בשורה הוא המשפיע ביותר והאחרון הכי פחות משפיע. הרעיון היה להראות לסטודנטים שלעמיתיהם יש תפיסה שונה משלהם את החוזקות והחולשות שלהם.

דיקי מו, מייסדת משותפת ומנכ"לית חברת הסטארט-אפ HelloAva, המתמחה בטיפוח העור, נזכרת באחד מתרגילי "שורת המשפיעים" שבהם השתתפה במסגרת לימודיה לתואר שני במינהל עסקים בסטנפורד ב-2016. להפתעתה, הסטודנט שקיבל את המשימה לסדר את חבריו בשורה הציב אותה במקום קרוב מאוד לסוף.

במבוכתה, היא הלכה אחריו כשיצא מהחדר ושאלה מדוע דעתו עליה אינה חיובית יותר. הוא ענה שהנטייה שלה לנהוג בדיפלומטיות במקום להתעמת גורמת לו להתחבר אליה פחות. "אני עדיין חשה חרדה כשאני חושבת על זה", היא אומרת.

קרול טבריזי, סגנית נשיא ב-ebay שהשתתפה בקורס בגרסתו בת השבוע, אמרה שהחוויה עזרה לה בעבודה, לאחר שבאחד הדיונים דיבר אחד המשתתפים בפתיחות על הלחץ העז מצד הוריו להצליח, ועד כמה נראים לו ההישגים ריקים מתוכן ומאכזבים. טבריזי סיפרה כי זמן קצר לאחר מכן, כשאחת העובדות התלוננה בפניה על שאלות מסוימות שהציגו לה קולגות, היא יכלה לחוש שאותה עובדת חוששת שהיא עלולה להיתפס כמי שאינה מסוגלת לבצע את העבודה.

"אמרתי, כל הפחדים והספקות האלה - כל זה הוא דבר פנימי שלך. את חייבת להסתכל על עצמך ולהבין שאת עושה עבודה מעולה".