גליה אלבין - בין בעלי הקרקעות בגוש הגדול; "זה הכול ירושות"

מנהלי הגוש הגדול בת"א מפרסמים את שמות בעלי הקרקעות בגוש • בין השמות: אשת העסקים גליה אלבין, עורכי הדין משה שוב ומירי דונין, שופט בית המשפט המחוזי מרכז ארנון בנימין, איש העסקים רמי אונגר, שופט העליון ויו"ר ועדת הבחירות חנן מלצר, איש העסקים ליאון רקנאטי ויו"ר מפלגת העבודה לשעבר יצחק (בוז'י) הרצוג

הגוש הגדול / צילום: אמיר מאירי
הגוש הגדול / צילום: אמיר מאירי

מי הם המרוויחים הגדולים מסיום הפעלת שדה דב? מי הם בעלי הקרקעות בגוש הגדול? אחרי לא מעט ויכוחים שאף הגיעו לבית המשפט, פרסמו היום (א') מנהלי הגוש מטעם בית המשפט את רשימת כל השמות. זו כוללת כ-1,700 אנשים, בהם דמויות מוכרות, ואולם בניגוד לדעה שהובעה בעבר, רוב בעלי הקרקע אינם בעלי הון, אלא צאצאים של הרוכשים המקוריים משנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת, אשר עד כה לא זכו לממש את זכותם הקניינית. 

● לרשימת בעלי הקרקעות בגוש הגדול 

בין השמות נמצאת אשת העסקים גליה אלבין, שמסרה היום ל"גלובס" כי "זה הכול ירושות. יש לנו זכויות לשתיים או שלוש דירות. זה לא דבר גדול שישנה לנו את החיים".

כן נמצאים ברשימה משפחתו של עורך הדין המנוח משה שוב, שירשה ממנו את חלקו בגוש, כולל ילדיו, עו"ד צבי ושמואל שוב ועו"ד מירי דונין; שופט בית המשפט המחוזי מרכז, ארנון בנימין; איש העסקים רמי אונגר; שופט העליון ויו"ר ועדת הבחירות, חנן מלצר; איש העסקים ליאון רקנאטי; ויו"ר מפלגת העבודה לשעבר, יצחק (בוז'י) הרצוג. כמו כן, קק"ל וחברת החשמל מחזיקות כל אחת מהן כ-2% מהשטח. 

בנוסף, בין בעלי הזכויות בקרקע נמצאת עדנה בר און, אמה של יו"רית "גלובס" אלונה בר און. 

 שטח הגוש (או ליתר דיוק, חלקה 204 בגוש 6896) מגיע ל-504 דונם, מה שמעלה כי חלקו של בעלים ממוצע בו מגיע לכשליש דונם. ואולם גם כך שווי הקרקעות בגוש אמור לעלות מאוד בתקופה הקרובה, עם אישור התוכנית. ועם זאת, על-פי ההסכם אשר נחתם בשנת 2007 בין המנהלים למדינה ואשר קיבל תוקף של פסק דין, יעברו למדינה זכויות של 50% מהזכויות בקרקע, כאשר חלק משמעותי מהתמורות בגינן יוקצה לטובת מימון העברת בסיסי צה"ל לנגב וכן לפרויקטים לטובת הציבור. 

ב-1 ביולי הופסקה הפעילות האווירית בשדה דב, והחלו העבודות לפינוי השדה - זאת בהתאם לחוק, החלטות הממשלה, ההסכמים עם המדינה ופסיקות בג"ץ. על-פי התוכנית המקודמת במשותף על-ידי רשות מקרקעי ישראל, עיריית תל-אביב ומנהלי הגוש הגדול, הפינוי יאפשר הקמת רובע מגורים חדש על שטחי הגוש הגדול, הנמצאים בבעלות המדינה ובבעלות בעלים פרטיים.

עו"ד יוסי גיא מוסרי, שרשום כמי שמחזיק בחלקים גדלים בקרקע, הסביר היום ל"גלובס" כי לא מדובר בקרקעות שבחזקתו, וכי הוא ומשרדו רשומים כמחזיקים בקרקע עבור לקוחות רבים שלהם. "אנחנו מייצגים בעלי קרקע של למעלה מ-55 דונם בשטח". לדבריו, לאור הוצאת הפעילות של שדה דב מהשטח וקידום התוכנית, גם באמצעות הוותמ"ל, נרשמות כיום עליות מחיר בקרקע של כ-10%, להערכתו. "חלק גדול מהאנשים מחזיקים בקרקעות עשרות שנים, ולשם שינוי נעשה צדק, וכעת הם יוכלו לממש את הפירות של ההחזקות הללו". 

עו"ד עמי בן יעקב ממשרד עו"ד בן יעקב, המייצג מאות מבעלי הקרקע, מסר כי "הרשימה מוכיחה את מה שטענו מתחילת הטיפול בתיק. כמי שמייצגים מאות מבעלי הקרקע, המחזיקים בכשליש מהשטח - אין מדובר במיליונרים או טייקוני נדל"ן, אלא באנשים מהיישוב המבקשים לממש את הנכס אותו קיבלו בזכות. טוב תעשה המדינה אם בשלב הבא תאיץ את הטיפול בקרקע, על-מנת שבעלי הקרקע יוכלו לממש את רכושם". 

*** גילוי מלא: עדנה בר און, אמה של יו"רית "גלובס" אלונה בר און ומבעלות השליטה בעיתון, נמנית עם רשימת היורשים בעלי הזכויות בקרקע.