ליברמן: "לא פוסל המלצה על אף אחד, כולל בני גנץ"

יו"ר ישראל ביתנו אומר מזה כמה שבועות שהוא ינצל את מספר המנדטים שיהיו בידיו כדי לכונן ממשלת אחדות בין הליכוד לבין כחול לבן • עוד אמר ליברמן כי לא יסכים לכניסת המפלגות החרדיות ולא לכניסת הבית היהודי והאיחוד הלאומי בראשות פרץ וסמוטריץ "כל החבורה שלהם, בן גביר, סמוטריץ, פרץ, הם כולם משיחיסטים, רוצים להחזיר את משפט התורה"

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים היום / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים היום / צילום: שלומי יוסף

ח"כ אביגדור ליברמן אמר היום (א') בראיון בגלי צה"ל כי הוא פתוח להמליץ על ח"כ בני גנץ לראשות הממשלה. לדבריו, "לא אמליץ על אדם מסוים, אלא על מי שיקים ממשלה רחבה. לא פוסל המלצה על אף אחד, כולל בני גנץ".

ליברמן, שסירב להיכנס לקואליציה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-29 במאי, וזאת על אף שהמליץ על נתניהו לראשות הממשלה, אומר מזה כמה שבועות שהוא ינצל את מספר המנדטים שיהיו בידיו כדי לכונן ממשלת אחדות בין הליכוד לבין כחול לבן. בסקרים האחרונים עומדת מפלגתו על 8-9 מנדטים.

מספר המנדטים של שתי המפלגות הגדולות - ליכוד וכחול לבן ובתוספת ישראל ביתנו - עשויות להספיק להקמת ממשלה יציבה, אך ל"גלובס" נודע שבשיחות פרטיות ליברמן מזכיר שגם הימין החדש (החלק של איחוד מפלגות הימין אשר בראשות שקד) והמפלגות החרדיות יילקחו על ידו בחשבון. מישראל ביתנו נמסר בתגובה לדברים אלה כי "לא נצטרף לשום ממשלה צרה, שתהיה צרה גדולה למדינת ישראל. אנו נפעל להקמת ממשלה המורכבת מישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן, ללא חרדים וללא משיחיים".

בפומבי אומר ליברמן בימים האחרונים שלא יסכים לכניסת המפלגות החרדיות ולא לכניסת הבית היהודי והאיחוד הלאומי, בראשות פרץ וסמוטריץ. "כל החבורה שלהם, בן גביר, סמוטריץ, פרץ, הם כולם משיחיסטים, רוצים להחזיר את משפט התורה".

לגבי שקד, אמר ליברמן שהיא אדם ראוי. "אם היא תלך לבד זה מצב אחד אך אם היא הולכת עם כל החבורה הזו, המצב הוא אחר ותלוי אם הם יתפרקו אחרי הבחירות".

נתניהו יכול היה להחזיר את המנדט, אני הייתי מרכיב ממשלה בשבועיים

עוד אמר ליברמן: "אנחנו התחייבנו בפני הבוחר לא לוותר על חוק הגיוס. מי שנכנע בפני החרדים זה נתניהו. גם אחרי שלא הרכיב את הממשלה, הייתה לו האופציה להחזיר את המנדט ומישהו אחר יכול היה להרכיב ממשלה. אבל הוא דואג רק לעצמו… גם אם היו מטילים עלי את הרכבת הממשלה, הייתי עושה זאת בשבועיים ימים״".

ליברמן הוסיף כי "היו מספיק אנשים שיכלו להרכיב ממשלה אחרת. ברגע שהוא (נתניהו) נכשל בהקמת הממשלה, הייתה לו אופציה למנוע את הבחירות, אפילו על מישהו מתוך הליכוד. אני הבטחתי להמליץ על נתניהו בפני הנשיא וכך עשיתי, אך זו לא הייתה הבטחתי היחידה, הבטחתי גם לא לוותר על חוק הגיוס. זה קו אדום. ו

"הייתה פגיעה קשה בסטטוס קוו, החרדים הרגישו שנתניהו הוא בן ערובה אצלם בידיים, עם גשר יהודית ומפעל פניציה, וחוק המרכולים, והודענו שלא נוותר על זה. והרי לא דרשנו משהו חדש".

לשאלת המראיינים יעקב ברדוגו וירון וילנסקי האם אין סיכוי שימליץ שוב על נתניהו השיב ליברמן כי "השאלה אינה פרסונלית, אלא האם אפשר להוציא את העגלה מן הבוץ וממשלה צרה תהיה רעה למדינת ישראל. זו תהיה מממשלת הלכה עם סמוטריץ, בן גביר ליצמן וגפני. אין קשר בין זה לבין הליכוד".

עוד ציין ליברמן בראיון כי בעת ההמלצות הוא עשוי גם להגיע לנשיא ולהודיע שאינו ממליץ על אף אחד מן האישים. לדבריו, החשיבות היא להקים ממשלה רחבה. "בין תוצאות הבחירות להליכה לנשיא, יש שבוע ימים. לפני שאגיע לנשיא, אם לא אשמע מ-א' או ב' שהם תומכים בממשלה רחבה, אני לא אמליץ עליהם".

ליברמן ציין שהוא מקווה שנתניהו ישנה את דעתו עד אחרי הבחירות ולא יחתור להקמת "ממשלת הלכה וישקול הקמת ממשלת אחדות".