הפטור ממכס על שמן זית עומד להיגמר - והמחירים יעלו בתקופת החגים

המכסות ליבוא שמן זית בפטור ממכס שמשרד הכלכלה חילק בתחילת השנה הביאו לירידת מחירים, אך כעת מתברר כי למעלה מ-75% מהן כבר נוצלו, ובענף מעריכים כי עם סיומן המחירים יעלו • משרד הכלכלה: "האחריות על הקצאת מכסה נוספת היא בידי משרד החקלאות"

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: תמר מצפי
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: תמר מצפי

רגע לפני חגי תשרי, מכסות יבוא שמן הזית הפטורות ממכס שחילק משרד הכלכלה עומדות להיגמר, ובשוק נערכים לעליות מחיר. ל"גלובס" נודע כי המכסות הפטורות ממכס ליבוא שמן זית, שחולקו בתחילת 2019 על-ידי משרד הכלכלה והורידו את מחירו הממוצע של בקבוק שמן זית, נוצלו כמעט במלואן, וזאת לצד סיום תקופת המכסה בספטמבר הקרוב. במקרה שמשרדי החקלאות והכלכלה, האחראים על חלוקת המכסות, לא יצאו במכרז חדש בחודש הקרוב - החל מאוקטובר מחירי השמן בשוק הקמעונאי צפויים לטפס למעלה.

מכסות יבוא פטורות ממכס המחולקות מדי שנה הן כלי ממשלתי לייצר לחץ להורדת מחירים על הרשתות ועל יצרניות המזון המקומיות באמצעות סחורה מיובאת במחירים תחרותיים. המכסות שמסתיימות בימים אלה חולקו לשתי חברות, אך בפועל נמכרו ברשת אחת: אושר עד.

לפי משרד הכלכלה, חברת המזון מיה, שמשווקת שמן זית לרשת אושר עד, ניצלה את המכסה שלה במלואה; ואילו רשת אושר עד, שזכתה במכסה משל עצמה תחת המותג הפרטי שלה, ניצלה כ-75% מהיקף המכסה שלה. מדובר במכסות יבוא בהיקף של כ-550 אלף ליטר, שהם כ-733 אלף בקבוקים של 750 מ"ל, אשר מטרתן להוריד את מחירי שמן הזית בישראל - בין אם ברשת אושר עד באמצעות המכסה, ובין אם אצל שחקניות אחרות באמצעות לחץ תחרותי.

במסגרת המכרז של משרד הכלכלה, אושר עד התחייבה למכור תחת המותג הפרטי של הרשת כמות של 250 טון שמן זית במחיר של 16.90 שקל לליטר וכמות נוספת של 300 טונות במחיר של 17.70 שקל לליטר תחת המותג מיה. המחיר משקף הוזלה של כ-10 שקלים מהמוצרים שנמכרים תחת מותגים מתחרים.

אופן ניהול המכרז גרר ביקורת מצד חלק מהשחקנים שניגשו אליו. לטענתם, לא היה כל היגיון בחלוקת הכמות לשתי חברות שמוכרות את כל המכסה לרשת אחת בלבד, שיש לה באופן יחסי מספר מועט של סניפים. בתגובה רמזו אז במשרד כי המתמודדים האחרים במכרז לא הציעו מחיר נמוך, וכי העדיפות במכרז ניתנה למחיר הנמוך ביותר.

לפי נתוני משרד הכלכלה, בסך-הכול נמכרת כמות של כ-8,000 טון שמן זית בשוק הקמעונאי מדי שנה. המכסות הללו נכנסו לתוקף לאחר פסח האחרון, ומותר לרשת למכור אותן עד סוף חודש ספטמבר בלבד, כשהנוהל הוא שבמקרה שיש חריגה, החברה עשויה להיקנס.

במשרד הכלכלה העריכו בתחילת השנה כי המכסות "ישפיעו גם על מחירי שמן הזית של המותגים המתחרים כמו יד מרדכי, עץ הזית, זיתא והמותג הפרטי של שופרסל". בפועל השפעת המכסה על מחירי שמן הזית, כפי שהם משתקפים מנתוני סטורנקסט, אכן הייתה ניכרת: בין הרבעון הראשון של השנה, טרום כניסת הסחורה שבמכסות הפטורות ממכס, לבין הרבעון השני שבו נכנסה הסחורה שבמסגרת המכסה, ירד המחיר הממוצע לליטר שמן ברשתות הדיסקאונט בשיעור של כ-12%. גם בהשוואה אל מול הרבעון השני של 2018, שיעור הירידה דומה. אגב, גורמים בענף הקמעונאות מאשרים כי זיתא אכן ביצעה מבצעים נקודתיים על רקע התחרות, אולם בגזרה של יד מרדכי המחיר נותר יציב.

ממשרד הכלכלה נמסרה בתגובה כי "חברת מיה ניצלה את כל המכסה, ואושר עד ניצלה 75% ממנה. ישנן עוד מכסות בידי מספר יבואנים אחרים, שטרם נוצלו. המכסות הפטורות ממכס אכן הביאו לירידת מחירים משמעותית בשוק שמן הזית. האחריות על הקצאת מכסה פטורה נוספת היא בידי משרד החקלאות, כאשר משרד הכלכלה אמון על חלוקתה".

ממשרד החקלאות נמסר כי "לא צפויה עליית מחירים של שמן זית לקראת החגים. זאת ועוד, יש לציין כי מחירי שמן הזית המיובא נמוכים מאוד, עד כדי כך שמחירם בתוספת המכס המלא נמוך ממחירו של שמן הזית המקומי.

"ככלל, אחד מתפקידיו המרכזיים של משרד החקלאות הוא לדאוג כי יהיה מענה לצרכיו של הצרכן הישראלי. המשרד, בשיתוף משרד הכלכלה, הגיע להסכם לשנים 2018-2020 למכסות ללא מכס אשר תאפשרנה לאזן את השוק. לראיה - כלל המכסות שהוקצו לצורך כך נוצלו על-ידי היבואנים, ואלה יספקו את המענה עד לסוף שנת 2019. בכל הנוגע להורדת המחירים בשוק, יש לפנות למשרד הכלכלה".