המצע הנדל"ני של המפלגות לקראת הבחירות: ללא היתכנות וללא ישימות

הגיע הזמן לתוכנית רצינית ומעשית שתשתמש בשוק הפרטי ובחוזקה של הכלכלה שלנו, להביא פתרונות לבעיות של שוק הדיור • דעה

איילת שקד ועמיר פרץ / צילום: כדיה לוי
איילת שקד ועמיר פרץ / צילום: כדיה לוי

מצד אחד, צריך להתייחס בחיוב למפלגות המביאות תוכניות משמעותיות לטיפול לבעיות מהותיות כמו הדיור שכל הממשלות האחרונות מתחבטות בה. במצעי המפלגות (אלה שטורחות לפרסם מצע) יש סעיפים העוסקים בדיור, אבל הם לרוב רוויים בסיסמאות ובהבטחות לא מבוססות, או לחילופין עוסקות בבעיות נקודתיות מגזריות (כמו במצע של הרשימה המשותפת למשל).

על רקע זה, התוכניות לדיור שפרסמו העבודה-גשר במסגרת התוכנית הכלכלית שלה ומפלגת ימינה כחלק מהתוכנית להרחבת ההתנחלויות, מעניינות יותר כי הן מקיפות ומפורטות. עם זאת, שתי התוכניות הללו פוליטיות מאוד. פרץ מציג תוכנית סוציאל-דמוקרטית של מעורבות ממשלתית ממשית ומרכזית בשוק הדיור ובעצם השלכת השוק הפרטי הצידה, וימינה רואה רק את סוגיית ההתנחלויות לנגד עיניה.

אצל פרץ והעבודה-גשר, הממשלה הופכת לקבלן/יזם על חשבונו של המגזר הפרטי. היא תבנה מאות אלפי יחידות דיור, תשתמש בחלקן לדיור הציבורי, תמכור בסבסוד חלק אחר, ותשכיר בליסינג חלק שלישי. מעורבות עמוקה ולמעשה השתלטות של הממשלה על שוק הדיור. זהו מצע הנמצא בצד השמאלי יותר של עקרונות הכלכלה הסוציאל דמוקרטית.

תוכנית הדיור של ימינה מבקשת לקדם את מטרותיה המרכזיות - זו המדינית וזו הכלכלית. המטרה המדינית היא סיפוח שטחי C לישראל, בתחילה באמצעות החלת החוק הישראלי על המתנחלים, האזרחים הישראלים תושבי יהודה ושומרון, ואחר כך סיפוח מלא של השטח. זה מתקשר עם החלטת נתניהו בישיבת קבינט לפני חודש שבה השתתף בצלאל סמוטריץ' - הסכמה לבניית אלפי יחידות דיור לפלשתינים תושבי שטחי C. איך זה מתיישב? ישראל קיבלה כאן החלטה של ריבון, היא-היא השולטת גם לטווח הארוך ומקבלת החלטות בעלות משמעויות של קבע. נראה כי הסכמתו של סמוטריץ' והסכמת הקבינט לבנייה הזו הושגה בתמורה להרחבת הבנייה ביהודה ושומרון למתנחלים, כולל הקמה של ישובים חדשים. כפי שמציעה תוכנית ימינה הנוכחית.

המטרה השנייה היא הכיוון הכלכלי שאליו הולכת ימינה בשאיפתה לתיקים עתידיים בממשלת נתניהו הבאה. נפתלי בנט מדבר בשבועות האחרונים כלכלה באופן מובהק, כולל עימות בטוויטר/פייסבוק מול עמיר פרץ וצ'ט לייב עם אזרחים בענייני כלכלה.

לשתי התוכנית בעיות היתכנות קשות, הן למעשה לא ישימות בשלמותן, הן בשל האידאולוגיה שמאחוריהן והן בשל סוגיות מעשיות. לכן אנחנו יכולים רק לקוות להגעתה של תוכנית רצינית, מעשית, יישומית, שתשתמש בשוק הפרטי ובחוזקה של הכלכלה שלנו, להביא פתרונות לבעיות של שוק הדיור. הלו ליכוד? כחולבן? שומעים? (ההד חוזר מהקירות).