דרישת סמוטריץ' במו"מ הקואליציוני: סגירת גלי צה"ל

הדרישה לסגור את תחנת הרדיו הצבאית עלתה במסגרת המו"מ הקואליציוני בחודש מאי האחרון • סיפור סגירת התחנה הוצף שוב בעקבות דברים שאמר בגל"צ ח"כ רם בן ברק מכחול לבן, אשר השווה את המאבק בין הימין והשמאל למאבק בין "שחור" ו"לבן"

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: ליאב פלד
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: ליאב פלד

מסמך הדרישות של מפלגת הימין המאוחד בראשות השרים רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' באפריל 2019 כלל מעל ל-100 פריטים, ובאחד מהם הוצבה הדרישה מן הליכוד: להתחייב במסגרת ההסכם הקואליציוני לכינון הממשלה ה-35 בראשות בנימין נתניהו לסגור את גלי צה"ל וגלגלצ.

את הדרישה הזו, שהועלתה בחודשים שבין אפריל למאי 2019, הניח יו"ר האיחוד הלאומי (חלק מאיחוד מפלגות הימין, דאז) השר בצלאל סמוטריץ, וככל הידוע ל"גלובס", בכוונתו לדרוש זאת פעם נוספת.

סיפור סגירת התחנה הצבאית עלה שוב בעקבות התבטאות של ח"כ רם בן ברק מכחול לבן ביום ראשון האחרון. כאשר דיבר עם כתבי התחנה הצבאית, בן ברק השווה את המאבק בין הימין והשמאל למאבק בין "שחור" ו"לבן".

אתמול בערב (ב'), לאור קטטות שדרנים בכירים של גלי צה"ל בנושא אמירותיו של ח"כ רם בן ברק, צייץ דוברו של ראש הממשלה, יונתן אוריך: "רזי ברקאי ורינו צרור מתנצלים: אתמול בגלי צה"ל שודר אייטם שעלול לשמש את הימין נגד השמאל. לא קרה לנו מעולם, ונשתדל שלעולם לא יקרה. עמכם הסליחה".

במענה לכך פנה אליו השר סמוטריץ': "שלום יונתן. במשא-ומתן הקואליציוני האחרון הכנסנו דרישה להפרטת גלי צה"ל. אשמח אם תדאג שהפעם הליכוד יסכים. ברוך מצייץ ועושה".

מחיקת המותג

סמוטריץ' מוצב כמספר 3 במפלגת "ימינה" בראשות השרה לשעבר איילת שקד, ואם מפלגתם תעבור את רף 10 המנדטים ב-17 בספטמבר 2019 ותהיה חלק מהקואליציה, יש להניח כי סמוטריץ' ימשיך בתפקיד שר בכיר בממשלה הבאה.

דרישת המשא-ומתן המקורית באפריל-מאי 2019 כללה טיוטה של הצעת חוק ובה פרסום מכרז להפרטת גלי צה"ל באמצעות מתן זיכיון להפעלת תחנת רדיו ארצית. המכרז אמור היה להתפרסם תוך 12 חודשים מיום העברת חוק בעניין.

במסגרת פרסום המכרז, הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה היא הגוף שיקצה לתחנת הרדיו את התדרים, והזוכה במכרז לא יהיה רשאי לעשות שימוש כלשהו בשם "גלי צה"ל" או בכל שם ממנו עלול להשתמע כי מדובר בשידורים של תחנת רדיו של צה"ל.

למעשה, המשמעות של הדרישה הקואליציונית של סמוטריץ' היא מחיקת המותגים "גלי צה"ל" ו"גלגלצ" כליל.

שידורי תחנת גלי צה"ל קיימים בישראל רצוף מאז 24 בספטמבר 1950, 69 שנים, ומלווים את אזרחי ישראל בכל האירועים ההיסטוריים, הצבאיים, המדיניים והחברתיים. למעט יום כיפור, התחנה משדרת 24/7, 364 ימים בשנה.

עוד בהצעה של סמוטריץ' מוענקת האפשרות לזוכה במכרז להמשיך ולהשתמש בנדל"ן של גלי צה"ל, בניין בן כמה קומות הממוקם בלב יפו, והמשך שימוש בציוד ההפקה והשידור. בנוסף, הוראה נוספת קובעת כי עם השקת תחנת הרדיו מחדש תסתיים העסקתם של עובדי גלי צה"ל, ומנגד התנאים מאפשרים לעובדי הרשות השנייה להיות מועסקים בתחנה החדשה. החיילים המשרתים בתחנה יקבלו שיבוצים מחודשים לפי החלטת הרמטכ"ל. תחנת הרדיו המוזיקלית גלגלצ תיסגר אף היא על-פי המתווה.

בדברי הצעת החוק שפרסם סמוטריץ' בשנת 2018, הוא מסביר כי "המדינה היחידה בעולם, פרט לישראל, בה צבא מחזיק ומתפעל תחנת רדיו המשדרת לאזרחים, היא צפון קוריאה".

לדבריו, החלטתו של שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן בשנת 2017 להעביר את תחנת גלי צה"ל מיחידה צבאית באגף כוח-אדם בצה"ל למשרד הביטחון, הייתה צעד ראשון אך לא מספיק. "במדינה דמוקרטית בה חופש הביטוי הוא מאבני-היסוד, והתקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה, לא יעלה על הדעת שהצבא, גוף היררכי, ינהל תחנת רדיו שחלק מתפקידיה הם לבקר את הממשלה ואת הצבא".