"אם תלונות הליכוד היו נבדקות בזמן, לא היינו שוב בבחירות"

(עדכון) - בעקבות כתבתו של קלמן ליבסקינד ב"מעריב", לפיה המשטרה חקרה רק שתיים מתוך 82 קלפיות שבהן דווח על זיופים, נתניהו אמר כי ביקש לקיים דיון חירום עם יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, מיד עם צאת השבת • דובר ועדת הבחירות: "לא הגיעה במהלך השבת כל דרישה מטעם רה"מ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Heidi Levine, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Heidi Levine, רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הבוקר (שבת) ישיבת חירום נדירה בעקבות כתבתו של העיתונאי קלמן ליבסקינד שפורסמה בעיתון "מעריב", ולפיה המשטרה חקרה רק שתיים מתוך 82 קלפיות שבהן דיווחו חברי קלפיות על זיופים, רובן בקלפיות ביישובים ערביים.

בעקבות הכתבה כינס ראש הממשלה הבוקר ישיבת חירום בהשתתפות השרים יריב לוין, אמיר אוחנה וגלעד ארדן וכן נציג הליכוד בוועדת הקלפי, ח"כ דוד ביטן. בעקבות הישיבה הודיע הליכוד כי ראש הממשלה מבקש פגישה דחופה עם יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, מיד עם צאת השבת.

מהליכוד נמסר כי "התחקיר המטלטל חושף שהמשטרה פנתה רק לשתיים מתוך 82 חברי וועדות קלפי שדיווחו על זיופים, שבזכותן בל"ד עברה את אחוז החסימה, והליכוד איבד שני מנדטים. אם תלונות הליכוד היו נבדקות בזמן, ישראל לא הייתה נמצאת כעת בסבב הבחירות הנוכחי".

ליבסקינד תקף בכתבה את השופט מלצר, אשר לדבריו "במקרה הטוב לא עשה כלום כדי לבדוק את הזיופים שהיו בבחירות הקודמות, ובמקרה הפחות טוב נלחם בכל כוחו, מסיבותיו שלו, כדי שטעויות ספירה שנתגלו - לא יתוקנו".

אחת הדוגמאות שנתן הייתה מקלפי בעראבה שבה לפי ליבסקינד קיבל מלצר התרעה מיו"ר ועדת הקלפי כי היו בה זיופים ומספר הקולות שדווח לטובת חד"ש תע"ל היה 410, בעוד בספירה המתועדת המספר היה רק 332 קולות לרשימה הזו.

ככל הנראה בשל כך, נציגי הליכוד שהיו אמורים להגיע לאירועי שבתותרבות ברחבי הארץ, הודיעו במפתיע למארגנים שלא יגיעו.

על רקע הדברים צפוי כי עם צאת השבת יחלו נתניהו והליכוד בקמפיין המבוסס על הכתבה, כדי להראות שהבחירות הקודמות "נגנבו" ושלחוק המצלמות הייתה הצדקה של ממש.

בתחילת השבוע השיבה ועדת הבחירות לטענות בנושא כי 5 קלפיות (מתוך 10,720) הועברו לחקירה פלילית. בקלפיות אלה התגלו חשדות למעשים פליליים, והמשטרה מנהלת חקירה. לפי בדיקה של טל שניידר, גם אם 5 הקלפיות יפסלו באופן מוחלט, ו/או יפסלו שם מספר חלקי של קולות, וגם אם תיערכנה בחירות חוזרות באותן 5 קלפיות (דבר בלתי אפשרי, כיוון שהכנסת ה-21 פוזרה) - הדבר לא יעלה לכדי שינוי תוצאות הבחירות ב-10,720 קלפיות ברחבי הארץ.

עוד נמסר השבוע מוועדת הבחירות כי בכ-29 קלפיות התעוררו טענות לאי-סדרים אשר חייבו בדיקה עובדתית על-ידי המשטרה. לא מדובר בחשדות פליליים, אלא באי-סדרים מגוונים, אשר לפי אנשי ועדת הבחירות אינם עולים כדי דברים מהותיים.

במהלך דיון בנושא טען ח"כ דוד ביטן כי הליכוד הציג בפני ועדת הבחירות 400 מקרים של אירועי זיופים. לדבריהם, הם ערכו את המידע לתוך קובץ אקסל והגישו את זה לרשויות. בוועדה אומרים בתגובה כי בליכוד התמהמהו מאוד אחרי 9 באפריל 2019 במסירת המידע, ולכשהגיע המידע לידי ועדת הבחירות במהלך חודש יולי 2019, נודע כי מדובר בכל מיני מקרים של אירועים שונים, בהם הוצאת פעילי ליכוד או רישום של ויכוחים ודיונים בתוך הקלפיות, ומצבים שונים שאינם עולים עד כדי זיוף.

התחקיר של ליבסקינד מציג תמונה שונה, המבוססת על עדויות של יו"רים וחברי ועדות קלפי ביישובים הערביים בעיקר. הטענה המרכזית היא כי זיופים כאלה היו מורידים את רשימת בל"ד-רע"ם אל מתחת לאחוז החסימה והליכוד היה מקבל עוד שני מנדטים שהיו מאפשרים לו להקים ממשלה. אך כאמור לפי התגובות עד כה של ועדת הבחירות, לפחות בשתי הקלפיות שנבדקו התוצאות שככל הנראה זויפו לא היו משפיעות על התוצאות.

מטעם דובר ועדת הבחירות המרכזית נמסר: "לוועדת הבחירות המרכזית או ליו"ר שלה, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, לא הגיעה במהלך השבת כל דרישה מטעם ראש הממשלה, להיפגש עם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.

"אם וכאשר תגיע פנייה, היא תובא בפני נשיאות הוועדה המורכבת מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, וארבעת סגניו מקרב ארבעת הסיעות הגדולות בכנסת".