מי בכל זאת הצביע זהות? אלה המפלגות שלא עברו את אחוז החסימה

בזמן שבזירה הפוליטית מנסים להרכיב גושים מהם תיווצר ממשלה, "גלובס" בודק מה קרה לרשימות ה"מיוחדות" שלא עברו את אחוז החסימה אך בכל זאת עשו קצת רעש במהלך בחירות מועד ב'

אזרחי ישראל מצביעים בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף
אזרחי ישראל מצביעים בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף

מאז פרסום תוצאות המדגמים הלילה (ג'), ושקלולן כאן ב"גלובס", הפרשנים הפוליטיים עסוקים בחלוקת גושי הימין והשמאל, כוחם העולה של הרשימה המשותפת וישראל ביתנו, ועל מי ימליץ הנשיא ראובן ריבלין. לצד הדרמה הגדולה בבחירות מועד ב', החלטנו להעיף מבט גם בתחתית רשימת המצביעים ולראות כיצד הלכה מערכת הבחירות האחרונה בקרב הרשימות הקטנות, הייחודיות והמאוד סקטוריאליות.

בראש נמצאת רשימת אדום-לבן לכנסת של סגן ראש עיריית רחובות לשעבר, עמי פיינשטיין, שהגיעה נכון לשעה זו ל-3,088 קולות. המפלגה נקראה על שם ההחלטה הקוריוזית של פיינשטיין בעבר לצבוע את מדרכות רחובות באדום לבן כדי למנוע מזרים לחנות. נזכיר שכשפיינשטיין הציג את רשימתו בכנסת בחודש יולי, הוא חילק קנאביס וג'וינטים לחברי הכנסת כחלק מהקמפיין לליגליזציה של המפלגה. 

מאחוריה צועדת כרגע מפלגתו של אבי ילאו, "צדק חברתי", שזכתה לכ-2,300 קולות. מבין המפלגות הקטנות, נראה שמפלגתו של ילאו עסקה במאבק האזרחים האתיופים לשיוויון ולא התמקדה בנושאים שנויים במחלוקת יותר. זה לא סייע לרשימה לעבור את אחוז החסימה.

הרשימה הימנית-חילונית של רון קובי, ראש עיריית טבריה, לא גרפה קולות בקרב הליברלים - רק כ-2,100 איש נתנו את קולם לראש העיר הקולני ביותר בעשור האחרון בישראל. רק כ-2.26% מהטבריינים נתנו את קולם לראש העיר ובעיר שלטה מפלגת הליכוד, עם 45.7% מהמצביעים. במקום השני בטבריה? על אפו וחמתו של קובי, ש"ס עם 17.9% מהקולות הכשרים.

מפלגת נעם אמנם ויתרה לקראת הבחירות ופרשה, אך זה לא מנע מיותר מ-800 אנשים לתת לרשימה שבכלל לא רצה את קולם. עוד בגזרת המפלגות הלא קיימות, זהות ז"ל של משה פייגלין, שנבלע בליכוד, גם הצליחה להביא כעשרים מצביעים בקלפי.

המפלגה הכי מפתיעה שקמה בבחירות מועד ב', "נשות אמבש" או בשמה הרשמי קמ"ה (קידום מעמד הפרט), שהורכבה מבנות זוגו של מנהיג הכת העצור דניאל אמבש, הצליחה לגרוף מעל 700 קולות. נזכיר כי מחצית מהחברות בנשות אמבש הן בנות זוגו של אמבש, חסיד ברסלב שנשוי לשש נשים ואב ליותר מעשרה ילדים, שיושב בכלא בגין התעללות מינית והחזקת בני אדם בתנאי עבדות. ארבע הנשים שהובילו את המפלגה הכושלת, אדרה, אזמרה, אילנה ושירן, החליטו לקחת את מאבקן על ביקורי התייחדות עם בעלן שבכלא לזירה הפוליטית. במהלך מערכת הבחירות יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר פסל את ארבע בנות זוגו של אמבש והשליטה בראשות המפלגה עברה לנשים שלא קשורות לאמבש או לכתו.

בשקט ובלי שאף אחד ישים לב, מפלגת "צומת" שאורן חזן ניסה להחיות בבחירות מועד א', השתתפה גם בבחירות מועד ב' וגרפה מעל פי חמישה קולות מהמערכת הקודמת. השוני? הח"כ לשעבר חזן לא עמד בראש הרשימה בסיבוב הנוכחי. נכון לשעה זו, מספר הקולות למפלגה עומד על 12,892 ואילו בבחירות הקודמות רק 2,417 מצביעים נתנו את קולם לצומת.