מלצר הפיק לקחים: הפוליטיקאים יתקשו לטעון הפעם ל"גניבת בחירות"

הטענות שהעלו בליכוד לזיופים נרחבים בבחירות הקודמות הובילו את ועדת הבחירות להקים מערך מפקחים מתוגבר • הפעם כמעט שלא נרשמו אירועים חריגים

חנן מלצר/ צילום: שלומי יוסף
חנן מלצר/ צילום: שלומי יוסף

אולי היה זה קמפיין הליכוד נגד הזיופים, אולי הפקת לקחים מהירה במיוחד של ועדת הבחירות והמשטרה, אבל דבר אחד ברור: היקף הטעויות וניסיונות הזיוף פחת דרמטית בבחירות 2019 מועד ב' לעומת הבחירות באפריל. למעט מספר די מועט של ניסיונות בקלפיות שונות, מערכת הבחירות התנהלה כסדרה.

ראשית, בניגוד ל-2019 מועד א', הפעם לא נרשמו טעויות הקלדה חריגות. בפעם הקודמת, אתר ועדת הבחירות ידע לספר על קלפיות מסוימות שאחוז ההצבעה בהן עמד על מעל 100%, על קלפיות במגזר החרדי שבהן מפלגת העבודה קיבלה כמעט את כל הקולות ועל קלפי בהתנחלות שבה עשרות אחוזים מן המצביעים בחרו למפלגות הערביות. הפעם לא התקבלו לפי שעה אינדיקציות לטעויות הקלדה או לבעיות במסד הנתונים. גם המפלגות לא מעלות בינתיים כל טענה ל"גניבת בחירות".

גורם בוועדת הבחירות אומר ל"גלובס" כי הופקו הלקחים מהבחירות באפריל והפעם נלקחו מקדמי זהירות רבים. בעקבות טענות הליכוד ל"גניבת בחירות" בקלפיות ביישובים הערביים והניסיון לחוקק את חוק המצלמות, החליט יו"ר הוועדה, השופט חנן מלצר, להקים הפעם יחידת פיקוח טוהר הבחירות, שתפקידה לוודא שחברי ועדת הקלפי פועלים כשורה.

המצלמות נותרו כבויות

למשימה השאפתנית היו אמורים להיות מגויסים יותר מ-3,000 מפקחים, כש-1,000 מתוכם הם רואי חשבון ועורכי דין. במשימה זו הוועדה עמדה חלקית, כשהצליחה לגייס רק כ-500 עורכי דין ורואי חשבון. הקושי בגיוס אנשים אלה נבע בין היתר מהתעריף שהציעה הוועדה לשלם להם - כ-2,000 שקל ליום. יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, אף הציע למלצר כי 1,000 עורכי דין יעבדו בהתנדבות לצורך הגנה על טוהר הבחירות, אך נענה בשלילה.

לצד עורכי הדין ורואי החשבון, גויסו כ-3,000 מפקחים אחרים. המפקחים מטעם הוועדה צוידו במצלמות, אך נדרשו לקבל אישור מהוועדה לפני שהם מצלמים בזמן אמת ניסיונות זיוף ועבירות פליליות. בפועל, רק בכ-15 מקרים ניתן אישור כזה. בנוסף לכך, המשטרה שלחה גם היא למשימה כוחות גדולים מאוד - כ-19 אלף שוטרים.

בתחילת יום ההצבעה נראה היה שהצעדים לא משיגים את יעדם. שעות הבוקר והצהריים המוקדמות עברו לטענת חלק מהמפקחים באנדרלמוסיה. טענות שונות נשמעו בקבוצת הוואטסאפ הפנימית של המפקחים. כך למשל בכיר במערך הפיקוח טען בשעה 14:00 כי "חלק מהמפקחים הגיעו רק עכשיו. הברדק חוגג. כל הפרויקט הזה הוקם בדקה וחצי וככה זה נראה".

באותה נקודת זמן המפקחים העלו טענות שונות. לדוגמה, מפקח ששהה בקלפי באום אל-פאחם התלונן כי אין קליטה באזור הקלפי, ובשל כך הוא לא יכול לעדכן על המתרחש בזמן אמת. מפקח ששובץ לקלפי במושרייפה שבמעלה עירון התלונן גם הוא כי אין קליטה ביישוב.

עם זאת, ככל שחלפו השעות המצב השתפר. משעות אחר הצהריים והערב - למעט אירועים חריגים בודדים - לא דווח על בעיות בהצבעה ולא תועדו ניסיונות זיוף או הפרעה למהלך ההצבעה.

בוועדת הבחירות הביעו שביעות רצון מתפקוד המפקחים, ולטענת האחראים על המבצע מדובר בהישג גדול בהתחשב בסד הזמנים שהוקצב לוועדה לשם גיוס והכשרת מערך המפקחים הענק.

עם סגירת הקלפיות, מסרה המשטרה כי "עד כה נפתחו 112 תיקי חקירה בחשד לעבירות שבוצעו בקשר ישיר או עקיף לבחירות, עוכבו 21 חשודים ונעצר חשוד נוסף בגין עבירות אלו". יש לציין כי רוב גדול של תיקי החקירה אינם נוגעים לזיוף בקלפיות אלא לעבירות הקשורות בעקיפין ליום הבחירות, כגון הפרת הסדר הציבורי, אלימות, השחתת פני מקרקעין, תעמולת בחירות אסורה ועוד.

אירוע חריג נרשם בירכא: בעקבות חשד לניסיון זיוף בעת ובעונה אחת בשלוש קלפיות, יו"ר ועדת הבחירות החליט על הקפאת ההצבעה בשלושתן. לפי גורם במשטרה, מדובר באירוע חריג ונקודתי.

אירוע בולט נוסף התרחש בכפר קאסם, שם התערבה המשטרה כאשר אזרח התחזה למפקח בחירות והחל לצלם בתוך מתחם הקלפי. המשטרה עיכבה את החשוד והוא הועבר לחקירה.

"לא לדווח על כל דבר"

אחד המשתתפים בהדרכה שהתקיימה מטעם הוועדה ציין בשיחה עם "גלובס", כי נציגי הוועדה ציינו בפני אנשים שמונו לתפקיד "קולטי הקלפיות" כי "אם מגיעה קלפי עם סטייה של 3-4 קולות, לא צריך לעשות סיפור ואפשר להתעלם. אם הסטייה גדולה מכך יש לדווח לאחראי". כלומר, זיוף של 4 קולות או טעות משונה לפיה יש יותר מעטפות מקולות או להפך, אינה דורשת בדיקה ודיווח. אחד המשתתפים שאל את הנציג שוב שאלת הבהרה, והנציג חזר שוב על ההנחיה.

חרף התחושה בוועדת הבחירות שיום הבחירות עבר בצורה חלקה, נציגיה מספרים כי יש מספר בודד של אירועים נוספים שבהם נבדק חשד לזיוף, אך מפאת חשש לפגיעה בהליכי חקירה אין באפשרותם להרחיב בעת הזו בנושא.