נתניהו לגנץ: "בני, עלינו להקים ממשלת אחדות"; בכירים בכחול לבן: "ממשלת אחדות בלי נתניהו. לא נשב איתו"

רה"מ בהתבטאות יוצאת דופן הבוקר: "העם לא הכריע בין שני הגושים, לכן אין ברירה אלא להקים ממשלת אחדות רחבה ככל האפשר" • רמז על נכונותו לרוטציה כשקרא לגנץ: "בוא נשתף פעולה כמו פרס ושמיר"

בני גנץ, ראובן ריבלין ובנימין נתניהו באזכרה לשמעון פרס היום / צילום: יובל שגב
בני גנץ, ראובן ריבלין ובנימין נתניהו באזכרה לשמעון פרס היום / צילום: יובל שגב

ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצל היום (ה') את האזכרה השנתית לנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל לחיזוק הקריאה שלו לבני גנץ להקמת ממשלת אחדות. השניים ישבו בטקס משני צידיו של הנשיא ובשלב מסוים קמו ולחצו ידיים, והנשיא ראובן (רובי) ריבלין הצטרף ללחיצת ידיים משולשת.

נתניה פנה בדבריו ישירות לגנץ, תוך שהוא מרים אליו את המבט: "אני קורא לך, בני, כמצוות הנשיא הבה נפעל יחד להביא את מדינת ישראל חוף מבטחים. אני מציע שניפגש בהקדם להקמת ממשלת אחדות רחבה של כל אלה שמאמינים בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אין שום סיבה שנלך לבחירות נוספות. אני נגד זה. ממשלת אחדות רחבה זה צו השעה!".

נתניהו הראה בנאום גם את נכונותו לרוטציה כשהזכיר את ממשלת האחדות של שנות ה-80: "נשתף פעולה כמו פרס ושמיר", אמר. לאחר שירד שוב בא אל גנץ, טפח על שכמו ולחץ את ידו.

בכירים בכחול לבן מסרו ל"גלובס": "בלי נתניהו. ממשלת אחדות בלי נתניהו. לא נשב איתו. על כך יש הסכמה בקרב הצמרת של המפלגה״".

בכיר בכחול לבן אמר מוקדם יותר ל"גלובס" כי מדובר בתרגיל פוליטי של נתניהו. הוא טען כי נתניהו החליט ללכת לבחירות שלישיות, והוא מנסה לגלגל את האשמה אל גנץ. הוא יודע שבלעדיו גנץ מקים ממשלת אחדות בקלות. שיזוז הצידה למען המדינה, ויחזור אם יזוכה".

נתניהו: "אני קורא לך - בני, בוא ניפגש היום, בכל שעה, בכל עת"

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו אמר הבוקר בישיבת בלוק 55 (נציגי הסיעות המייצגים את הימין) כי הוא מכיר בתוצאות הבחירות. "במהלך הבחירות קראתי להקמת ממשלת ימין, אבל לצערי תוצאות הבחירות מראות שהדבר לא אפשרי. העם לא הכריע בין שני הגושים. לכן אין ברירה אלא להקים ממשלת אחדות רחבה, רחבה ככל האפשר, שמורכבת מכל אותם גורמים שמדינת ישראל יקרה להם".

נתניהו קרא ליו"ר כחול לבן בני גנץ לבוא לממשלת אחדות רחבה עוד היום. "בני, עלינו להקים ממשלת אחדות רחבה עוד היום. העם מצפה מאיתנו, משנינו, שנגלה אחריות ושנפעל לשיתוף-פעולה.

"לכן אני קורא לך - בני, בוא ניפגש היום, בכל שעה, בכל עת, כדי להניע את המהלך הזה שהוא צו השעה. אסור לנו ואין שום סיבה להגיע לבחירות שלישיות - אני נגד זה. צו השעה - ממשלת אחדות רחבה, עוד היום. 

"הבה נפעל יחד כדי להביא את ישראל לחוף מבטחים. בוא ניפגש בלי תנאים מוקדמים, אין סיבה שנלך לבחירות נוספות". 

בנט: "לא פוסלים את החרדים, את לפיד ובטח לא את נתניהו"

נפתלי בנט הגיב בציוץ בטוויטר, בו כתב "יש להקים ממשלת אחדות לאומית בראשות נתניהו, שאליה מוזמן כל מי שמאמין בישראל יהודית ודמוקרטית. אף אחד לא פוסל אף אחד. לא פוסלים את החרדים, את לפיד ובטח לא את נתניהו. העם הכריע אחדות; העם רוצה ממשלה שתקום ותחזור לנהל את הכלכלה, החינוך והביטחון. כולם יצטרכו להתפשר". 

 

במקביל פרסמו מטעם הליכוד נייר חתום על-ידי ראשי המפלגות - הליכוד, הימין החדש, הבית היהודי-איחוד לאומי ויהדות התורה, לפיו כל הסיעות הללו יוצאות למשא-ומתן קואליציוני באופן מאוחד.

"המפלגות האמורות ינהלו משא-ומתן קואליציוני במשותף וייכנסו לכל ממשלה אך ורק במשותף. אף מפלגה לא תנהל משא-ומתן בנפרד ולא תיכנס לשום ממשלה מבלי כל יתר המפלגות", נכתב במכתב עליו חתמו איילת שקד, נפתלי בנט, נתניהו, יעקב ליצמן, בצלאל סמוטריץ, אריה דרעי ורפי פרץ.

המשמעות היא שנתניהו קורא ל"אחדות לאומית" עם גנץ, אך מעוניין שמפלגת כחול לבן תהווה מפלגה אחת מתוך כל השאר בממשלתו.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) קוראת לגנץ שלא לשבת עם נתניהו: "גנץ, זו לא אחדות, זה ימין. אל תתן יד לאותה ממשלה שכולנו ניסינו להחליף. במקום פגישה עם ביבי וגוש הימין, תתחיל לעבוד על הקמת גוש אלטרנטיבי".