היום הראשון של מו"מ בין הצוותים של כחול לבן לליכוד: שיח חירשים

הנשיא ריבלין ניסה להראות לשתי המפלגות שמצבן אינו ראשוני או ייחודי עם מסמכים מהנשיא הרצוג ז"ל • מחר יערכו הצדדים ארוחת ערב משותפת • ליברמן לא קופא על השמרים

ראובן ריבלין/ צילום: שלומי יוסף
ראובן ריבלין/ צילום: שלומי יוסף

למחרת בקשת הנשיא ראובן ריבלין ששתי המפלגות הגדולות, כחול לבן עם 33 מנדטים והליכוד עם 31 מנדטים ינהלו מגעים למו"מ פוליטי להקמת ממשלת אחדות, סיכמו את הצדדים את המפגש במבוי סתום.

בסיום מפגש שהתקיים בכפר המכביה, הליכוד הודיעו שהם מגיעים למו"מ עם נדוניה בגודל 55 מנדטים, בלוק אחיד וטענו שהם מדברים בשם כולם בעוד כחול לבן הודיעו שהם משוחחים עם הליכוד בלבד.

ההודעה שיצאה בסיום המפגש היתה דומה מאוד מטעמם של שני הצדדים, עדות לכך שהם הצליחו לתאם טקסט קצר ולא דבר מעבר לכך.

בהודעה נאמר: "ראשי צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן, השר יריב לוין ויורם טורבוביץ' סיימו את פגישתם. הפגישה הייתה עניינית והתנהלה ברוח טובה. יורם טורבוביץ' ביקש להדגיש כי מבחינתו, השר לוין מייצג את ראש הממשלה והליכוד, ואילו השר לוין הדגיש כי הוא מייצג את כל 55 חברי גוש הימין. השניים סיכמו כי יעדכנו את ראש הממשלה ואת יו"ר כחול לבן בתוכן הפגישה, ולאחר מכן יחליטו על המשך המגעים ועל צעדים נוספים".

בהמשך היום כינס יריב לוין בכנסת את צוותי מו"מ של בלוק 55, כל נציגי מפלגות הימין, לפגישת עדכון.

רק מברקים וטלפונים

בית הנשיא עשה היום (ג') מאמצים להמחיש את החשיבות והתפקיד של הנשיא במהלך המגעים ושחרר תיק מסמכים ובו פרוטוקולים של דיוני ההתייעצויות שערך נשיא המדינה השישי חיים הרצוג ז"ל לקראת הקמת ממשלת האחדות בשנת 1984.

במסגרת ההתייעצויות אז, הן הליכוד והן המערך סברו כי על יושב ראש סיעתם לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה, גם במסגרת ממשלת אחדות. הליכוד סברו כי לשמיר הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה, בעוד המערך סברו כי נתון המפלגה הגדולה מכריע את הכף לטובתם.

"אשר דיברתי על ממשלת אחדות לאומית אתמול, גם עם משלחת המערך וגם עם משלחת הליכוד, אמרתי להם שאם אני יכול לתת ביטוי למה שנוגע אלינו, רק מברקים וטלפונים, הייתי אומר שרואים את הבעיה העיקרית ככלכלית", אמר אז הנשיא הרצוג לצדדים, כפי שמפורט בפרוטוקולים.

מטרת בית הנשיא הנה להראות לגנץ ונתניהו, כי המצב אליו הם נקלעו אינו ייחודי וראשוני.

מחר, רביעי: ארוחת ערב משותפת

במקביל, מחר (ד') יקבל הנשיא במשכנו את יו"ר ועדת הבחירות השופט העליון מלצר עם התוצאות הרשמיות של התוצאות. באירוע ישתתפו חברי ועדת הבחירות ויישאו דברים נשיא המדינה ויו"ר ועדת הבחירות.

בשעה 19:00 בערב יארח נשיא המדינה את נתניהו וגנץ לפגישה משולשת נוספת כדי לקבל עדכונים על ההתקדמויות. הנשיא עשוי לדחות את ההחלטה על הטלת הרכבת הממשלה עד לאחרי ראש השנה כדי לאפשר לנתניהו וגנץ זמן למצות את ההליכים ביניהם.

ליברמן לא יושב בשקט

ח"כ אביגדור ליברמן עדכן בעמוד הפייסבוק שלו, שח"כ עודד פורר קיים פגישות עם השר זאב אלקין מן הליכוד ועם ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן. ליברמן שומר בעקביות על עמדת לשון המאזניים, כדי למנף למקסימום את הקלפים שבידיו.

וכך למשל, למרות שבכחול לבן תכננו את החלפת יו"ר הכנסת בישיבת הפתיחה, ליברמן הודיע כי לא יתן ידו להחלפה לפני שיתבהר המצב בנוגע להרכב הקואליציה הבאה.

"אני רוצה להבהיר פעם נוספת: מפלגת "ישראל ביתנו" לא מתואמת, לא עם "כחול לבן", לא עם "הליכוד" ולא עם מפלגת "הפיראטים". המחויבות האחת והיחידה שלנו היא לציבור הבוחרים שהצביעו עבורנו ונתנו בנו אמון ב- 17 בספטמבר. לכן, כל ההבטחות שלנו מלפני הבחירות הן התחייבות ברזל גם לאחר הבחירות", כתב ליברמן.